Holland Kadett B Club Forum
19 Juni 2026, 23:00:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor slaat niet aan.  (gelezen 18154 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
thom301
Gast
« Gepost op: 30 September 2013, 17:44:17 »

Hallo,

Gisteren heb ik, omdat mijn 1.1 motortje slecht liep de contactpuntjes in de verdeler vervangen.
Sinds ik die puntjes heb vervangen slaat hij niet meer aan.

Met andere woorden: De startmotor draait de motor wel door, contactpuntje zit op de juiste afstelling ( 0,4 a 0,5 mm )
Carburateur is schoongemaakt en de motor krijgt gewoon benzine.
inmiddels is de rotor, condensator, bougies en de verdelerkap vervangen.
bobine werkt naar behoren en de bougies vonken gewoon.

Nou had ik zelf het idee dat het ontstekingstijdstip niet klopt en nu vroeg ik mij af of dit kan kloppen en of iemand weet hoe ik deze dan juist moet afstellen.

Bij voorbaat dank!

Groeten,

Thom
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 30 September 2013, 18:11:37 »

basis instelling is om op bdp te ontsteken. geen voorontsteking dus...

Kadett B L "super" 1968 LPG
thom301
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 30 September 2013, 18:21:13 »

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie!  Grijns

de motor moet dus op het bovenste dode punt staan als de ontsteking plaatsvind.

Is dit een kwestie van de krukas zo ver door te draaien zodat de streepjes aan de voorzijde achter de radiateur ( ben de naam even kwijt )
met elkaar in lijn staan. en de rotor van de verdeler dan ook op zijn goede positie staat?

Groeten,

Thom

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 30 September 2013, 18:24:57 »

dit klopt deels.
streepje op de krukaspoelie moet inderdaat recht tegenover het streepje op het distributiedeksel staan.
op dit moment moeten de punten beginnen te openen. met een testlampje kan je dit mooi afstellen. (ook een stroboscoop en rondstarten werk ook goed)
de rotor zal dan ook ongeveer goed staan, maar met de rotor kan je niet afstellen.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 30 September 2013, 18:27:31 »

Als eerste; zitten de bougiekabels op de juiste aansluitingen van de verdelerkap?
Waar de blauwe pijl staat is de aansluiting voor cilinder 1, en dan met de klok mee cilinder 3,4,2
Geheugensteuntje: de twee tegenoverliggende aansluitingen altijd samen 5.

Ontstekingstijdstip instellen.
Als de markeringen op distributiedeksel en krukaswiel tegenover elkaar staan (bovenste dode punt) hoort de rotor op de eerste cilinder (blauwe pijl positie) te staan ; zo niet maar op nr.4 dan de motor 1x ronddraaien met nr.15 op moer krukas).
Sluit proeflampje aan op de groene draad bobine naar verdeler (kan op de aansluiting op de bobine, groene draad verder gewoon laten zitten)  en op de massa van het blok. Zet de motor op contact (niet starten). Als de puntjes gesloten zijn, brandt het proeflampje niet en als de puntjes openen loopt de stroom via het lampje dat gaat branden.

Draai de motor met sleutel 15 langzaam naar en over het dode punt. Precies als de twee markeringen op elkaar staan moeten de puntjes openen en gaat het proeflampje branden.
Zo niet, zet de motor in het BDP en verdraai de verdeler zo, dat de puntjes openen en het lampje gaat branden.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
thom301
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 30 September 2013, 18:39:57 »

Hallo Gert en Jeroen,

Dank voor de reacties!

Ik ga dit morgen maar eens uitproberen en zal dan even laten weten of het gelukt is of niet.

Laatste vraagje:

Nu heb ik net even een snelle blik op mijn motor geworpen maar ik kan het streepje op het motorblok zelf niet vinden.
Waar moet deze ongeveer staan, misschien heb ik eroverheen gekeken.

Groeten,

Thom
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 30 September 2013, 18:43:11 »

graag gedaan

het streepje zit recht boven de poelie

thom301
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 30 September 2013, 19:01:13 »

Hallo,

Dat is die lange strip die tot aan het kleppendeksel doorloopt?
Ik dacht die er voor de stevigheid zat. Lippen verzegeld

Groeten,

Thom
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 September 2013, 19:06:19 »

Deze markeringen.
Even ontvetten en met een penseel een beetje witte verf op strijken; is dan beter zichtbaar.

thom301
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 30 September 2013, 19:08:44 »

Aha,

Dan zat ik helemaal verkeerd te kijken.

Hartelijk dank!

Groeten,

Thom
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 30 September 2013, 21:15:54 »

Thom,

Heb je ook de bougie kabels los gehad?

Zelf heb ik ook voor dit raadsel gestaan en wat bleek het bdp was niet in overeenstemming met de door Gert aangewezen positie.

Kontroleer of als beide streepjes tegenover elkaar staan of ook de rotor links naar het motorblok wijst, Staat de rotor op een andere positie begin dan vandaar met de bougiekabel naar cilinder ! ( de voorste ), dan de rest volgens de juiste volgorde.

Hoe kan dit nou zul je afvragen, het kan zijn dat er iemand de ontsteking bij het in zetten een kwart of een halve slag heeft gedraaid , zodat alles anders is afgesteld.

Eerst even de positie van de rotor kontroleren, anders kun je lang zoeken.

Succes,

Fred Uut Huuessen.
thom301
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 30 September 2013, 21:33:45 »

Hallo Fred,

Bougiekabels heb ik losgehad nadat de motor niet meer wou starten en vervangen voor een nieuw setje.
Waarschijnlijk heb ik bij het plaatsen van het nieuwe contactpuntje de auto voor of achteruit geduwd en is de boel gaan draaien.
( normaal heb ik hem als hij geparkeerd staat in de 1e versnelling staan. )

ik ga morgen na school weer met de kadett aan de slag en zal zeker de rotor cotroleren.

Dank voor de reactie.

Groeten,

Thom
thom301
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 01 Oktober 2013, 12:07:55 »

Hallo,

Net de krukas doorgedraaid totdat deze op de markeringen stond. Mijn rotor staat dan op positie 3.

Dus moet ik de verdeler verdraaien. moet ik hiervoor de verdeler helemaal los maken of is hier een makkelijkere manier voor?

Groeten,

Thom
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 01 Oktober 2013, 13:08:43 »

In mijn plaatje is de blauwe pijl positie 1 en daar zou de rotor moeten staan op het BDP van cilinder 1.(de voorste)

Ik hoop dat ik nu goed denk.
In het bovenste dode punt van cilinder 1 zijn de kleppen van cilinder 1 gesloten en kunnen de tuimelaars vrij bewegen.
Dit is te voelen via de olie-vulopening. (vingertje naar binnen en rammelen maar  Knipoog  )
Als de tuimelaars van cilinder 1 vrij kunnen bewegen en de rotor staat op drie, dan is de verdeler fout ingebouwd.
Op zich geen probleem, want dan steek je de bougiekabel van cil.1 op pos. 3, en dan verder cil. 3 op pos.4, cil. 4 op pos.1 en cil. 2 op pos.2.

MAAR
Volgens mij (n) (geheugen) kunnen de twee markeringen ook bij elkaar staan in het BDP van cil.4 (1x de krukas rond = 1/2 x de rotor rond)
en dan kun je de beide tuimelaars van cil.1 niet "rammelen". en dat is dus dan niet het ontstekingsafstelpunt. (klopt dit, of denk ik fout  Verbaasd  )
Ik zou de krukas dus nog 1x ronddraaien tot de markeringen weer in 1 lijn staan om te kijken of de rotor dan op pos. 1 wijst; zo ja, dan is dat het afstelpunt voor je ontsteking.

Mocht de verdeler toch fout zijn ingebouwd, dan is dat op zich geen probleem. Je verzet de aansluitingen van de bougiekabels dan net zoveel als de foute inbouw (zie begin van dit verhaaltje), maar ik ga er eerst toch maar van uit dat de inbouwstand klopt en je nu in het BDP van cil. 4 zit.

Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb kunnen verwoorden  Rollende ogen

thom301
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 01 Oktober 2013, 17:02:08 »

Hallo,

Begrijp het stukje volkomen Gert!

Helaas blijken net dat mijn bougies ook niet meer vonken, dus nu eerst uitzoeken hoe dat precies zit.

Hier kom ik nog op terug  Grijns

Groeten,

Thom
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: