Holland Kadett B Club Forum
19 Juni 2026, 21:46:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor slaat niet aan.  (gelezen 18149 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 01 Oktober 2013, 17:09:46 »

Gert,

Je zit helemaal goed.

Goede uitleg, nu maar hopen dat het werkt.

Groeten Fred Uut Huuessen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 01 Oktober 2013, 18:00:48 »

Wapenveld; niemand uit het forum bij Thom in de buurt?
2 zien/weten vaak meer dan 1.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Daan292
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 01 Oktober 2013, 19:00:49 »

Ik heb dit ook gehad dat de bougies geen vonken gaven. Bleek dat 1 van de kabels naar mijn bobine niet goed was. Kabeltjes vervangen en hij deed t weer.

Wat je zou kunnen doen is je kabel van de bobine uit de verdeler halen en deze langs een stukje staal halen. Mochten de vonken je om de oren vliegen. Dan weet je dat je bobine geen problemen heeft. Maarja, dat is mijn primitieve manier
thom301
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 01 Oktober 2013, 19:33:39 »

Hallo Daan,

Dit heb ik inderdaad ook zo gedaan, vonken waren te zijn bij zowel het kabeluiteinde als bij de contactpuntjes.
Daarna had ik het idee dat het misschien de condensator was en heb ik deze vervangen.

Zelf denk ik nu dat het misschien aan mijn ( nieuwe ) contactpuntjes ligt omdat deze niet geheel vlak zijn en er een ( heel ) klein uitstulpje te zien is op een kant van de puntjes.

Groeten,

Thom
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 01 Oktober 2013, 20:48:55 »

Hallo Daan,

Dit heb ik inderdaad ook zo gedaan, vonken waren te zijn bij zowel het kabeluiteinde als bij de contactpuntjes.
Daarna had ik het idee dat het misschien de condensator was en heb ik deze vervangen.

Zelf denk ik nu dat het misschien aan mijn ( nieuwe ) contactpuntjes ligt omdat deze niet geheel vlak zijn en er een ( heel ) klein uitstulpje te zien is op een kant van de puntjes.

Groeten,

Thom
nieuwe punten(vooral goedkope) altijd even vlakken met een vijltje of schuurpapiertje
ook komt het voor dat condensators stuk zijn in de verpakking. altijd dus even checken dat het vonken bij de contactpunten over is na het vervangen van de condensator.

Kadett B L "super" 1968 LPG
thom301
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 01 Oktober 2013, 20:55:34 »

Hallo Jeroen,

Dat wist ik niet, ik ga morgen zeker even de condensator controleren.

Even nog over dat contactpuntje, beschadigd dat het laagje ( Wolfraam volgens mij ) niet?

ik lees namelijk op verschillende sites dat men dit niet aanraad?

Groeten,

Thom
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 01 Oktober 2013, 21:03:56 »

Hallo Jeroen,

Dat wist ik niet, ik ga morgen zeker even de condensator controleren.

Even nog over dat contactpuntje, beschadigd dat het laagje ( Wolfraam volgens mij ) niet?

ik lees namelijk op verschillende sites dat men dit niet aanraad?

Groeten,

Thom
als je een slechte condensator hebt gehad is dat toch al weg. maar voor zover ik weet kan het zowiezo geen kwaad...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 01 Oktober 2013, 21:05:13 »

Hallo Daan,

Groeten,

Thom

Als de puntjes niet openen (kunnen) heb je ook geen bougievonk.
Bijvijlen/schuren heeft mij meestal weinig geholpen. Je beschadigd daardoor de opgebrachte beschermlaag van de puntjes
waardoor ze nog gevoeliger worden voor inbranden. (tijdelijk openen/sluiten ze dan wel beter)

Als je een proeflampje op de puntjes zet (klemmetje ergens op de groene draad bobine/verdeler en klemmetje op massa) en het contact op AAN zet, zal het lampje niet branden.
Duw nu met een geïsoleerde schroevendraaier de puntjes uit elkaar; het lampje moet gaan branden.
Dan hetzelfde proberen door de motor handmatig rond te draaien. Als de verdeler de puntjes open drukt, moet het lampje ook gaan branden.

Zo ja, dan open/sluiten de puntjes zoals het hoort.

Dan gelijk controleren of het lampje gaat branden als de rotor op pos. 1 staat en of daarbij de markeringen in 1 lijn liggen.

Nu zou de ontsteking moeten werken, tenminste als de bobine correct werkt en deze een vonk kan opwekken.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 01 Oktober 2013, 21:42:44 »

En ook controleren of het lampje weer UIT gaat! Bij mij bleef het nieuwe contactpuntje nl. "hangen", waardoor deze niet meer helemaal dicht ging. Voor meer uitleg zie dit Topic: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,11026.30.html

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
thom301
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 09 Oktober 2013, 11:55:25 »

Heren ( en dames ) het heeft even geduurd maar mijn kadettje loopt weer!  Grijns

Na er een tijdje mee bezig zijn geweest heb ik besloten om weer even vanaf 0 te beginnen met het controleren van de ontsteking.
Zo ben ik er ook achter gekomen dat het probleem zich bij de contactpuntjes voordeed.

Hier kon geen vonkje ontstaan doordat deze te ver openden.
Waarschijnlijk is mijn voelermaatje niet nauwkeurig genoeg, want na hem met een ander voelermaatje op 0,4mm te hebben afgesteld vonkten de bougies weer.
Daarna heb ik de ontsteking opnieuw afgesteld en liep de motor weer als een zonnetje!

Iedereen hartelijk dank voor de hulp bij het oplossen van mijn probleem.  Knipoog

Groeten,

Thom
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 09 Oktober 2013, 12:24:21 »

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: