Holland Kadett B Club Forum
13 Juni 2026, 11:57:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stilvallen bij gas loslaten  (gelezen 28100 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadettbMW
Gast
« Gepost op: 17 December 2013, 17:44:00 »

ik heb een probleem met mijn kadett, namelijk ik ging er vanmiddag mee rijden alles ging goed tot mijn temperatuur net voor het rood stond, dus had ik de motor stilgelegd (radiator leeggelopen)maar hij wou niet meer starten. Daarna heb ik de radiator bijgevuld en gestart met startkabels maar onderweg viel ik terug stil en de batterij deed niets meer, dan heb ik maar een nieuwe batterij gekocht(oude 55ah, 420a) (nieuwe 50ah, 400a misschien te weinig?) sinds deze batterij er in zit valt hij telkens uit als ik de gas loslaat en er komt ook veel witte rook uit.
komt gewoon op temperatuur, start wel maar bij gas loslaten valt hij uit en start veel moeilijker sinds vanmiddag(ook met de oude batterij starte deze zeer moeizaam met kabels)

weet iemand hier een oplossing voor of wat het probleem is?
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 17 December 2013, 18:02:17 »

lijkt erop dat je koppakking lek is. dat verklaard ook het uitvallen en de witte rook.
ik denk niet dat de accu iets met dit alles te maken heeft. deze zal gewoon slecht zijn geweest. deze sneuvelt dan met koud weer (vooral als je langer moet rondstarten dan normaal)

Kadett B L "super" 1968 LPG
kadettbMW
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 17 December 2013, 18:19:54 »

ai dat blijkt niet al te simpel te zijn om te vervangen, weet iemand wat de kosten zoal zullen zijn?(zelf doen of garage)
en kan ik hier nog met rijden? of best laten takelen?
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 17 December 2013, 18:22:51 »

ritje kan nog wel, maar ga er geen lange afstanden mee doen. let vooral op dat er voldoende water in blijft zitten.
verder kost een pakkingset 60 euro. eventueel komt daar kosten van vlakken nog bij. laten doen komt een stuk hoger uit ben ik bang.

kadettbMW
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 17 December 2013, 18:36:11 »

bedankt voor uw hulp, ik zal hem straks proberen thuis te rijden.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 17 December 2013, 20:04:49 »

ai dat blijkt niet al te simpel te zijn om te vervangen, weet iemand wat de kosten zoal zullen zijn?(zelf doen of garage)
en kan ik hier nog met rijden? of best laten takelen?
Een koppakking (joint culasse) laten vervangen bij een garage kost normaal best een paar euro's (gewoon even navragen bij de garagist).
Bij een moderne auto is vervangen van een koppakking best moeilijk omdat er meestal nog een distributie riem aan vast zit, bij een kadettje juist heel erg simpel omdat deze een onderliggende nokkenas heeft, om de kop er van af te halen hoef je maar een paar dingen los te schroeven en je kan de kop er zo vanaf halen.
Uit jou reactie neem ik aan dat je niet zo'n ervaring hebt met sleutelen, wees niet bang want iedereen kan aan een opel sleutelen, de techniek is zo simpel dat met een beetje begeleiding dit iedereen kan Grijns
Voorzover ik kan bedenken is het enigste probleem wat je zal hebben is het gebrek van speciaal gereedschap, het uitlaatspruitstuk zit namelijk vast met een torx-bit en je hebt een momentsleutel nodig, de rest gewoon simpel gereedschap.
Mocht je het aandurven om hier zelf aan te beginnen moet je het laten weten, dan zullen we jou hier op het forum er helemaal doorheen loodsen Knipoog

Groeten Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 17 December 2013, 20:20:39 »

@ Martin mooi gesproken Grijns mn eerste koppakking verwisselen heeft mij ongeveer 2,5 uur gekost. laatst nog een keer gedaan en was iets langer dan anderhalf uur bezig (incl. alles schoonmaken en kop nameten op vlakheid. overigens ik nog geen kromgetrokken kop heb gezien van een OHV blokje....

succes met het vervangen Knipoog
kadettbMW
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 17 December 2013, 22:11:51 »

alle hulp is welkom Grijns
wat sleutelen betreft, dingen vervangen kan ik meestal wel maar wou eigenlijk niet te veel aan de motor zelf doen, uit angst om meer slecht dan goed te doen.
ik ben vooral visueel ingesteld dus liefst zou ik zoveel mogelijk foto's zien Tong
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 17 December 2013, 22:53:25 »

ik ben vooral visueel ingesteld dus liefst zou ik zoveel mogelijk foto's zien Tong
Gaat helemaal goed komen, ik zal deze week proberen een uitleg te maken "met foto's"  Knipoog Grijns

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 18 December 2013, 09:49:48 »

Het is de notie waard dat de Opel-torx een XZN of 'multi torx' is. Eentje met 12 tanden in plaats van zes. Ook de motorsteunen en het uitlaatspruitstuk zitten er van origine mee vast.
Geen gewone torx of inbus in zetten want die slopen de vertanding. Kun je beter een setje kopen bij de materialenboer (vaak goedkoper dan een enkele dop) of als ze toch al slecht zijn een bout op de kop lassen en losdraaien.

Ik kijk trouwens ook wel uit naar de koppakkingfoto's. Nooit gedaan maar komt er geheid aan.

Veel succes ! Lachebek
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 18 December 2013, 14:39:03 »

Het is de notie waard dat de Opel-torx een XZN of 'multi torx' is. Eentje met 12 tanden in plaats van zes. Ook de motorsteunen en het uitlaatspruitstuk zitten er van origine mee vast.
Geen gewone torx of inbus in zetten want die slopen de vertanding. Kun je beter een setje kopen bij de materialenboer (vaak goedkoper dan een enkele dop) of als ze toch al slecht zijn een bout op de kop lassen en losdraaien.

Ik kijk trouwens ook wel uit naar de koppakkingfoto's. Nooit gedaan maar komt er geheid aan.

Veel succes ! Lachebek
zolang je bij elke keer kleppen stellen netjes de kopbouten natrekt ga je dit niet hoeven doen hoor...

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 18 December 2013, 16:22:01 »

Ik snap niet wat je bedoelt met je opmerking. Zou je dat willen verduidelijken?
't Torxverhaaltje geldt vooral voor het losmaken van het in- en uitlaatspruitstuk en de motorsteunen aan de motor zelf. Of zijn de kopbouten ook van die maffe torxbouten. Nee toch?

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 19 December 2013, 01:32:44 »

nee. zolang je netjes, zoals in het werkplaatshandboek omschreven, de kopbouten natrekt bij het kleppenstellen, houd je de pakking heel en ga je hem niet hoeven vervangen... de kopbouten zijn gewoon normale 6 kant bouten

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 19 December 2013, 07:59:35 »

de kopbouten zijn gewoon normale 6 kant bouten

Hoeft niet perse Jeroen,
Mijn kadettje heeft ook nog de kopbouten met een torx.
Als je nu nieuwe bouten besteld zijn dit veelal gewoon 6-kant bouten.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kadettbMW
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 19 December 2013, 08:49:02 »

nog even een vraagje tussendoor, toen ik hem terug reed reageerde hij niet goed op de gas(moest hem helemaal indrukken en dan was het nog precies dat hij stilviel) en reed erg schokkerig ook een grote terugval bij het schakelen.
gaat dit allemaal opgelost worden met een nieuwe koppakking, of is er meer aan de hand?
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: