Holland Kadett B Club Forum
13 Juni 2026, 11:54:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: stilvallen bij gas loslaten  (gelezen 28094 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 19 December 2013, 12:00:44 »

Een auto rijd nu eenmaal niet op water, er komt waarschijnlijk teveel koelvloeistof in je cilinders en die moet verbranden samen met de benzine, vandaar je witte rookpluim.Ook als de motor slecht wilt rondkomen bij het starten dan heb je last van wat ze noemen een waterlock, dit komt omdat koelvloeistof bij de compressie zich niet laat samen persen, zodat het lijkt dat je motor vast zit of zwaar draait.

Advies niet meer verder rijden en/of starten, eerst koppakking vervangen en ook de bougies want die hebben er ook van langs gekregen.

Zoek anders op het internet naar filmpjes (You Tube ) of andere uitleg over het vervangen van koppakkingen, dit hoeft geen kadett motor te zijn.maar wel 1 met onderliggende nokkenas. Het principe is gelijk.

Succes Fred Uut Huuessen.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 19 December 2013, 12:14:21 »

Inderdaad ik zou ook adviseren om eerst de koppakking te vervangen.
Dat is nu het belangrijkste om te zorgen dat de cilinderruimtes schoon blijven.
Als dat gedaan is kun je verder kijken om je ontsteking en eventueel de carberateur/benzinepompje helemaal na te lopen en af te stellen.

Koppakking vervangen is voor een kadettje geen monsterklus.
Als je het een paar keer gedaan hebt is het binnen 2 uurtjes te doen.... mits je alle onderdelen en gereedschappen in huis hebt.
Ik weet niet precies waar je woont, want anders is er misschien wel een forumlid die je wellicht kan helpen bij een dergelijk klusje.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 19 December 2013, 12:46:41 »

Als je je met de Duitse taal kunt redden, kan ik je delen van het werkplaatshandboek toesturen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadettbMW
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 19 December 2013, 13:41:32 »

nogmaals bedankt voor de hulp, ik woon in westerlo belgië
ik heb er niet meer met gereden en ben het ook niet van plan.
wat het duits betreft hier heb ik een basiskennis van aangezien het in mijn lessenpakket zat. Dus je mag het altijd doorsturen als je wil, in mijn vraagbaak staat wel hoe je de cilinderkop enz verwijderd hier ben ook al wat mee denk ik?
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 19 December 2013, 17:34:32 »

als je multitorxen nodig moest hebben mag de mijne wel altijd even lenen
ik ben van geel dus dat is niet zo ver
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 19 December 2013, 21:56:55 »

Zoals belooft, een snelle beschrijving van het vervangen van een koppakking (joint culasse).
Let wel op, ik heb de beschrijving zo kort mogelijk gehouden, bij het demonteren zal je dus kleine dingen tegen komen die er niet bij zullen staan !! wees hier niet bang voor want dit wijst zig zelf, en anders even vragen hier op het forum Knipoog
Veel plezier met het vervangen van de koppakking of op zijn belgisch (joint culasse).

Groetjes Martin.
----------------------------------

Haal de koelvloeistof uit het motorblok.  Haal olie uit het motorblok.  Haal het oliefilter los.

Haal de 2 water slangen van de waterpomp af.

Haal de V-snaar los door de bouten van de dynamo een stuk los te schroeven en naar de motor toe te kantelen.
Draai de 4 boutjes van de koelvin los en demonteer de koelvin.

Draai de speciale torx bouten los van het uitlaat spruitstuk, het beste is om 2 dagen van te voren WD40 op deze bouten te spuiten zodat deze makkelijk los komen. Om de bouten los te draaien heb je een torx nodig beschreven op foto.

Haal de luchtfilterbak los.  Haal de gaskabel en choke kabel los van de carburateur.

Schroef eerst de carburateur los, deze zit vast met 2x m8 bouten.
Schroef dan het inlaatspruitstuk waar de carburateur op staat los, deze zitten met speciale torx bouten vast.

Haal de 4 kleppendeksel schroeven los en demonteer de kleppendeksel.

Demonteer de kachel waterslang die rond omcirkeld is.  Schroef de 10 kopbouten los.

Tik met een nylon hamer rond om de zijkanten van de cilinderkop en trek gelijkertijd de kop omhoog, de kop zal nu los laten.
Je ziet nu de kapotte koppakking zitten.

Maak 4 dikke proppen van keukenrol papier en duw deze in de openingen waar je de zuigers ziet zitten, dit is om het meeste vuil tegen te houden wat los komt bij schoonmaken van de koppakking.
Neem een nieuw plamuurmes (dus zonder beschadigingen) en steek de koppakking plus vuilresten van de aanleg vlakken waar de koppakking tegen aan komt te liggen, (dus onderkant kop en bovenkant onderblok).
Haal de papier proppen uit de zuigers en maak alles goed schoon met een doek gedrenkt in wasbenzine.

Neem de nieuwe koppakking en leg deze op zijn plaats zodat alle gaten overheen komen, en leg de cilinderkop er weer bovenop.
Smeer een beetje olie aan de schroefdraad van de cilinderkop bouten en stop deze in de gaten.
Draai de cilinderkop bouten met de hand zo ver mogelijk in de kop.
Stel de moment sleutel in op 10Nm en schroef de kopbouten vast volgens de volgorde zoals op de foto staat, dus bout 1 dan 2 dan 3 dan 4 dan 5 tot en met 10, moment sleutel draaien tot deze klikt, na klik niet verder draaien !!
Als je dit gedaan hebt stel je de moment sleutel in op 30Nm dan weer bouten vast draaien, volgorde 1-2-3-4-5 tot en met 10 zoals op foto.
Als je dit gedaan hebt stel je de moment sleutel in op 50Nm en schroef je weer de bouten vast in volgorde 1-2-3-4-5 tot en met 10.

Stel de kleppen een keertje na, dit staat hier ergens op het forum beschreven Knipoog
Bouw nu alles terug in de volgorde zoals je alles hebt los gehaald.
Plaats een nieuwe kleppendeksel pakking, 2x nieuwe rubberen inlaat spruitstuk pakkingringen, nieuwe uitlaat spruitstuk pakking, nieuw olie filter, nieuwe olie en nieuwe koelvloeistof.

LET OP, als je 500km hebt gereden laat je de motor afkoelen en trek je de cilinderkop bouten nog één keer na op 60Nm, de koppakking is namelijk goed warm geworden en heeft zig zelf gesetteld.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel Grijns

PS; het is aan te raden een werkplaats hand boekje te kopen, deze zijn heel leerzaam en zijn in het nederlands geschreven.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 19 December 2013, 22:08:08 »

Demonteer de kachel waterslang die rond omcirkeld is.  Schroef de 5 kopbouten los.

Tik met een nylon hamer rond om de zijkanten van de cilinderkop en trek gelijkertijd de kop omhoog, de kop zal nu los laten.
Je ziet nu de kapotte koppakking zitten.

Geweldig mooie omschrijving.
Kleine aanvulling bij dit plaatje.
Hier staan 5 kopbouten aangegeven.
aan de andere kant van de kop zitten ook nog 5 bouten waarvan er 1 of 2 onder het inlaatspruitstuk van de carburateur zitten.
Je moet dus ook nog het inlaatspruitstuk demonteren om bij deze bouten te komen.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 19 December 2013, 22:13:57 »

Martin,

Perfecte beschrijving, misschien kan die als (how to) in het technisch archief geplaatst worden, zodat deze uitleg makkelijk terug gevonden kan worden.

Groeten Fred Wientjes.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 19 December 2013, 22:21:04 »

Geweldig mooie omschrijving.
Kleine aanvulling bij dit plaatje.
Hier staan 5 kopbouten aangegeven.
aan de andere kant van de kop zitten ook nog 5 bouten waarvan er 1 of 2 onder het inlaatspruitstuk van de carburateur zitten.
Je moet dus ook nog het inlaatspruitstuk demonteren om bij deze bouten te komen.

Bedankt Wouter, ik zit half te slapen HAHAHA, moet nog even een tekening zien te zoeken waar de volgorde van aantrekken van ALLE kopbouten op staan Lachen

kadettbMW
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 19 December 2013, 22:46:35 »

super uitleg!!
ik denk dat ik het deze vankantie ga doen als ik tijd heb(examens komen er aan Tong)
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 19 December 2013, 23:30:25 »

Heb de foto's en tekst nog even aangepast, nu zou het het ongeveer moeten kloppen Lachen

Groetjes Martin.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 20 December 2013, 01:45:24 »

Ziet er top uit. Cool
Ik mis alleen het stukje over checken of de kop en het blok recht zijn, met een stalen rij bijvoorbeeld.
Verder zou ik nog voor 500KM rijden de bouten al op 60NM zetten en na 500KM controleren/natrekken. Ook moet je dan opnieuw kleppen stellen.

Kadett B L "super" 1968 LPG
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 20 December 2013, 05:50:25 »

perfecte omschrijving Grijns Grijns ik zou alleen voor de kop los te halen de kleppen terugstellen (makkelijker met het terugplaatsen van de kop in verband met de klepstoterstangetjes) of nog makkelijker demonteer de tuimelaars.

gr Paul

ps IN het inlaatspruitstuk zit nog een 3e bout (dat je die niet vergeet) Knipoog
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 20 December 2013, 08:34:46 »

Ja, ik zou de tuimelaars ook eerst losnemen en de stoterstangen er uit nemen zodat ze niet naar binnen kunnen vallen.
Tuimelaars en stoterstangen bij elkaar houden en zorgen dat ze weer op dezelfde positie gemonteerd worden; merken of bij elkaar als setjes in gemerkte aparte zakjes doen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadettbMW
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 20 December 2013, 18:56:12 »

het zal wel in orde komen! dankzij de hulp van dit forum!

Citaat
Verder zou ik nog voor 500KM rijden de bouten al op 60NM zetten en na 500KM controleren/natrekken. Ook moet je dan opnieuw kleppen stellen
als ik zoveel km doe op een jaar zou het veel zijn Tong
ik heb in 1.5jaar dat ik hem heb misschien nog geen 300km gereden Ik weet het niet

@pepe72 alvast bedankt dat ik deze zou mogen lenen! ik laat je wel weten via pb wanneer ik er eventueel aan begin.
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: