Holland Kadett B Club Forum
23 April 2026, 18:48:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: metalliseren  (gelezen 9947 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 02 Februari 2014, 07:33:05 »

heeft er hier iemand ervaring met het laten metalliseren van de carrosserie van zijn detje .
Ik zou dit kunnen laten doen voor een 250€ . Roesten gaat die dan zeker niet meer doen.
maar kun je dit nadien gewoon terug over spuiten

groetjes peter
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 02 Februari 2014, 08:38:50 »

Schooperen ook wel metalliseren genoemd word er een laagje zink-aluminium legering op het metaal aangebracht, hier moet je naderhand een goede hechtprimer op spuiten en dan pas de laklaag.
De hele auto voor €250 laten metalliseren is niet duur Geschrokken let er wel op dat het metaal helemaal blank moet zijn, dus waarschijnlijk de hele auto laten stralen voordat je gaat metalliseren.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 02 Februari 2014, 19:43:17 »

het metalliseren is idd het niet duur alleen voor het zand stralen vinde ik het mss wat duur daar vragen ze 400 euro voor
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 02 Februari 2014, 20:06:04 »

Een andere optie is de auto zo ver mogelijk kaal schuren en dan in de Epoxy-Primer zetten, deze heeft een etsende werking zodat deze een goede hechting geeft aan het metaal, epoxy primer is zeer roestwerend.
De primer werkt gelijk als een filler, dus naderhand licht opschuren en de kleurlak kan er gelijk overheen gezet worden.
Epoxy-Primer is helemaal niet zo duur dus misschien een leuke optie inplaats van metalliseren.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 02 Februari 2014, 20:11:44 »

als je hem enkel kaal schuurt kun je niet als van roest verwijderen dus stralen of beitsen zal altijd moeten vrees ik maar.
maar daarna kan ik hem idd in de epoxy zetten

ben er wel over aan het denken om het stralen zelf te doen

groeten peter
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 02 Februari 2014, 21:27:16 »

En je hele auto zandstralen maakt dat de grote vlakken als dak, koffer-en motorklep en deuren waarschijnlijk veranderen in wasborden; hobbel de bobbel en nagenoeg onbruikbaar. Lijkt me geen goede optie.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Februari 2014, 03:20:44 »

En je hele auto zandstralen maakt dat de grote vlakken als dak, koffer-en motorklep en deuren waarschijnlijk veranderen in wasborden; hobbel de bobbel en nagenoeg onbruikbaar. Lijkt me geen goede optie.
daarom doen ze dat tegenwoordig niet meer met zand. een goede straler voorkomt vervorming. maar zelf zo'n groot project oppakken zonder ervaring is niet echt aan te raden...

Kadett B L "super" 1968 LPG
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 03 Februari 2014, 07:51:12 »

hier in de omgeving zit een bedrijf en dat straalt zo goed als alleen maar oldtimers. kosten €1200,- maar dan heb je de auto helemaal kaal gehad en krijg je hem terug in de epoxyprimer (incl foto's van het stralen en spuiten) dit zijn vakmensen die weten hoe ze moeten stralen en om te gaan met grote oppervlakken.

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 03 Februari 2014, 08:21:32 »

Als je de droom hebt dat je kadettje na het metalliseren nooit meer zou roesten....
Helaas 90% van alle roest op onze kadettje komt van binnenuit (kokerbalken etc) en op die plaatsen kun je vrijwel niet komen om deze methode.
Dat zou wel lukken als je de kadett in een etsbad helemaal ontlakt en ontvet om de carrosserie vervolgens te laten verzinken in een bad. Deze behandeling kost voor een kadettje een dikke 4500,-   Geschrokken Geschrokken

Maar als ze de alle grote buitendelen van de kadett willen choperen voor 250,- is dat niet duur.
En geeft het zeker een mooie beschermende onderlaag.
Ik zou je dan wel aanraden om de body eerst te laten stralen.

Zelf heb ik mijn kadettje laten stralen en vervolgens in 4-lagen epoxy laten spuiten.
Inderdaad ondanks alle voorzorgsmaatregelen en zeer voorzichtig stralen... houd je inderdaad helaas een paar golfplaten over op het dak en de kofferbakdeksel en motorkap.
Dit koste wel heel wat extra moeite om ze weer mooi strak te krijgen.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 03 Februari 2014, 08:45:22 »

daarom doen ze dat tegenwoordig niet meer met zand. een goede straler voorkomt vervorming. maar zelf zo'n groot project oppakken zonder ervaring is niet echt aan te raden...

Metaliseren, in dit geval wordt dacht ik schooperen bedoeld, wordt meestal uitgevoerd door bedrijven die staalbouw leveren en in die branche wordt meestal redelijk fors gestraald (zware constructies); waar ik het wel eens heb laten doen is er sprake van staalstralen, en zij beloven me dan het stralen voorzichtig uit te voeren.

Met schooperen kom je niet in smalle naden en kieren (die sluit je zelfs enigszins af)  en al helemaal niet in holle ruimten; of deze behandeling van de hele auto roestvorming in de toekomst voorkomt Verbaasd  Ik denk het niet.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: