Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 20:36:35 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: brommend geluid uit aandrijflijn na plaatsen hogere achterveren  (gelezen 17047 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ikdenman
Gast
« Gepost op: 28 Februari 2014, 16:28:03 »

ik heb langere achterveren onder mijn kadett gezet en nu heb ik als ik tussen de 40 en 60 km per uur rij bij door accelereren een brommend geluid uit de aandrijflijn ! maar als ik tussen de 40 en 60 km per uur rij en ik laat het gas los dan is het brommen weg !
wat zou dit kunnen zijn Verbaasd
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Februari 2014, 17:47:19 »

Onbalans in de cardanas, door verkeerde houding naar je achterbrug

Fred Uut Huuessen.
ikdenman
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Februari 2014, 17:49:58 »

kan dat kwaad ? of weer de originele veren eronder ??
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Februari 2014, 19:20:58 »

heb dit gehad  zo,n 3o jaar geleden met een bedford bus en uiteindelijk heeft hij het staartstuk van de versnellingsbak kapot geslagen en bij een ford taunus waren de veren ingezakt. De dealer wist destijd geen oplossing maar een beunhaas zag het en goede achterveren hebben het probleem opgelost.Wat voor veren heb je er ondergezet?

Fred Uut huuessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Februari 2014, 19:27:32 »

De cardanas loopt in een min of meer rechte lijn van versn.bak naar differentieel.
De kruiskoppeling is bedoeld om de hoekverandering t.g.v. de veerbeweging op te vangen, maar of hij ook blij is
met het voortdurend draaien onder een geforceerde hoek  Verbaasd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
ikdenman
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Februari 2014, 19:50:05 »

heb dit gehad  zo,n 3o jaar geleden met een bedford bus en uiteindelijk heeft hij het staartstuk van de versnellingsbak kapot geslagen en bij een ford taunus waren de veren ingezakt. De dealer wist destijd geen oplossing maar een beunhaas zag het en goede achterveren hebben het probleem opgelost.Wat voor veren heb je er ondergezet?

Fred Uut huuessen.

achter veren van een b manta ! ik heb een gastank achterin liggen en met de originele veren dan hangt ie verschrikkelijk in de kont ! welke veren zouden er onder kunnen zodat hij zonder problemen hoger staat Verbaasd?
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Februari 2014, 20:18:20 »

Zelf heb ik koni loadjusters onderzitten en daardoor staat de auto achter ook iets hoger, maar ik heb geen last van trillingen.

Ik weet niet hoe veel langer en stugger je veren zijn, eerst uitzoeken  hoelang er maximaal onder kan of de cardan opnieuw laten uitbalanceren bij een speciaal bedrijf.

je kunt ook kijken of er geen spelingen zitten in de kruiskoppelingen of ophanging van de cardanas.

Groeten Fred Wientjes.
ikdenman
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 28 Februari 2014, 20:31:32 »

ik heb hier wel een foto  met de manta b veren !
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Februari 2014, 20:37:29 »

is wel een stuk hoger dan ik ze heb staan.

Misschien een stuk inkorten.

Fred uut Huuesen.
ikdenman
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 28 Februari 2014, 20:47:05 »

dat is idd een optie maar moet in april apk keuren en ingekorte veren mag niet voor de apk dus denk dat ik morgen weer de originele veren eronder zet en na de apk de ingekorte veren er weer onder
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Februari 2014, 21:00:50 »

Aan de achterzijde in de versnellingsbak zit een vertanding waar de cardanas over schuift , als deze zonder vet zit of ingesleten is kan deze ook rare geluiden maken.
het zou ook het staartstuklager kunnen zijn dat deze nu vervrongen zn werk moet doen of misschien wel stuk in het rubber meedraait.
 het kruisstuk kan ook ingesleten zijn/ vastzitten.
succes ermee Ik weet het niet

gr Paul
ikdenman
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Februari 2014, 22:28:12 »

nou morgenochtend ga ik de originele veren er weer onder zetten en opmeten en dan ga ik op zoek naar dikkere veren in de zelfde lengte !
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Februari 2014, 23:06:52 »

mogen wel iets langer zijn hou rekening met dat de oude iets ingezakt kunnen zijn.Je kunt ook nieuwe laten maken, precies zo als jij ze wilt hebben m wat betreft lengte en dikte wikkeling.

gewoon even googlen.

Fred Uut Huussen.
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 01 Maart 2014, 08:56:48 »

Als de auto zo hoog staat als op de foto staat de flexibele remleiding ook aardig strak.
Misschien geeft die de trilling wel door aan de carrosserie.

Rij zelf al jaren met ingekorte rekord veren, nooit iets over gehoord bij de APK.
Zolang ze heel zijn en geen breukvlak/scherpe kant hebben is het volgens mij goed.

Kan ook zijn dat het komt omdat ik de ingekorte kant in de veerschotel heb zitten, is daar moeilijk te zien.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 01 Maart 2014, 17:17:11 »

Als de auto zo hoog staat als op de foto staat de flexibele remleiding ook aardig strak.
Misschien geeft die de trilling wel door aan de carrosserie.

Rij zelf al jaren met ingekorte rekord veren, nooit iets over gehoord bij de APK.
Zolang ze heel zijn en geen breukvlak/scherpe kant hebben is het volgens mij goed.

Kan ook zijn dat het komt omdat ik de ingekorte kant in de veerschotel heb zitten, is daar moeilijk te zien.

Ik kan dit beamen, ik rij zelf met 2 kadettjes (sedan en een caravan) met ingekorte ascona veren.(12mm dik)
De orginale veren(10mm dik) zakken al door als ik een kratje bier achter in zet en met de ingekorte veren is dat wat stijver en comfortabeler.
Mog men dan op een bepaalde snelheid gebrul horen,dan kan het aan de lagers liggen.(of het ligt aan de diff, door de koppeling in te trappen is spanning, zodat de druk weg is en bij het los laten( in de versnelling) dan kan het gebrul terug komen(zou zeggen: spelling in de diff).
En betreft de flexible remleiding : Bij de orginale is deze een korte uitvoering.(Ik heb deze vervangen door één lange die normaal bij de wielen zitten).
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: