Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 20:52:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: rbk  (gelezen 33396 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 19 April 2014, 17:55:31 »

Citaat
Alvast mijn excuses voor het feit dat ik denk het beter te weten.

Als je zo je eerste post begint(welkom trouwens) begint moet je zorgen dat je het echt beter weet!

Er blijft wel degelijk een restdruk acher bij TROMMELREMMEN
Die moer is wel degelijk een restdruk ventiel.

Mocht je het niet geloven google dan maar eens op restdruk trommelremmen.
Zal er een wereld voor je opengaan.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 20 April 2014, 16:30:50 »

Ik schaar me achter doorwerth. Daarom werkt een zuigsysteem op de ontluchtingsnippel ook niet bij trommelremmen. De veren en het stelsysteem zorgen dat je een korte remaanslag hebt en dat de schoenen wel terug geduwd worden tot op bepaalde hoogte. Verder blijft er een kleine restdruk op de leiding. Schroef er maar eens eentje los en probeer er doorheen te blazen. Knipoog
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 21 April 2014, 01:19:06 »

Sorry dat ik het zo stel maar ik sleutel al meer als 30 jaar aan alles waar een verbrandingsmotor in op of aan zit en heb al zo verschrikkelijk veel sleutel uren aan opels zitten omdat ik daar 4,5 proffessioneel aan heb gesleuteld in een opel garage in Huizen.
Ook ben ik jaren geleden al lid geweest van deze club en lees ook al jaren mee op dit leuke maar jammer genoeg niet zo actieve forum.
Mijn raketje staat ook in de kentekenlijst en heeft 34-67-rd als kenteken.
En dat was niet mijn enige opel. Heb ook nog 2 D kadettjes, 3 E kadettjes, 3 A manta's, 5 B ascona's, 2 E rekord's en een commodore D gehad (was eigenlijk een ranger) Ook heb nu nog een B kadettje dus in totaal 2 en een vauxhall viva. Dus ach ben maar een klein beetje een opel gek  Lachebek

Als jullie beweringen waar zouden zijn dan zou je ook niet super simpel de beide zuigertjes in de wielremcilinders terug kunnen duwen en dat gaat zelfs met mijn vingers nog lukken.
Ook moet je de voeringen zo strak afstellen dat ze net wel, net niet vrij lopen en hoe vaak je ook remt ze komen steeds weer netjes terug tegen het pootje van de stelschroef. Dus als er al restdruk zou zijn dan is dat zo minimaal dat deze de kracht van de terug trek veren niet tegen houdt.
Maar jullie mogen van mij gerust gelijk hebben hoor.
Denk eerder dat deze voorziening ervoor zorgt dat je eerst een bepaald druk moet opbouwen voordat er remvloeistof naar de cilinders gaat maar het retour circuit moet altyd volledig open zijn in ruststand. Anders blijven je remmen aanlopen en zeker met trommelremmen wil je dat dus echt niet hebben want dan sta je na een aantal kilometer dus gewoon stil op de weg met volledig geblokkeerde remmen door de dan opgebouwde druk van de kokende remvloeistof.
Nogmaals sorry dat ik het beter denk te weten.  Knipoog
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 21 April 2014, 07:41:47 »

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, lees je eens in in de materie voordat je commentaar levert!!

Dat je al 30 jaar sleutelt zegt niets, dat doen er veel meer (ik ook) en die weten WEL waar het over gaat. Rollende ogen

Zelfs het orginele onderdelenboek van OPEL!!!! geeft aan dat er een restdruk / of voordruk ventiel in zit.(pagina 51 item 77)
.
De functie is het verzorgen van een klein beetje restdruk op de wielremcilinders. De lipjes van de rubberen remcup blijven hierdoor tegen de remcilinderwand aangedrukt waardoor lekkage uitgesloten is.

Ik zal niet zeggen dat ik alles weet maar heb zelf al meer dan 30 jaar ervaring in sleutelen en kan gelukkig ook nog putten uit de kennis van mijn vader die al 50 jaar werkplaats ervaring heeft.

Ik doe op het spuitwerk na alles zelf aan mijn auto`s (momenteel 1962 chevrolet impala,1961 opel rekord en een 1973 kadett b) dus ook het reviseren van een automatenbak of V8 enz.

Kan dus wel stellen dat ik er iets van af weet.
Leuk hierbij is dat bij al deze auto`s een restdrukventiel zit bij de hoofdremcilinder en men hiervan op andere forums wel degelijk van op de hoogte is.

Zie Google.

Zo en nu stop ik er mee want anders wordt het een "afzeik wedstrijd" en dat laat ik wel aan anderen over.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 21 April 2014, 09:01:05 »

Jongens wat maakt het nou uit wie er gelijk heeft, het zal mij een worst wezen hoe een sisteem werkt, als ik maar weet hoe ik het moet maken, dus alle info die de jongens hier geven of dit nou juist of niet juist is vind ik waardevol om te lezen Lachen

Dit is dan misschien geen "super actief" forum, maar wel één van de weinige forums waar je gelijk een duidelijk andwoord krijgt als je een vraag stelt.
Ik heb ook heel veel sleutel ervaring en dank zij dit forum leer ik elke dag weer wat bij, en dat vind ik het fijne van dit forum Cool

Groetjes Martin

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 21 April 2014, 13:01:23 »

Gewoon dat ventieltje er tussen uit laten als je gaat ombouwen naar schijfremmen voor.
Is naar mijn idee nergens voor nodig want iets later waren er vrijwel geen auto's meer die achter wel trommelremmen hadden die dit ventieltje er wel op hadden zitten dus zonder werkt het ook.

Dan heb je nog de keuze of je een hrc van de trommelremmen gebruikt of de hrc van de schijfremversie. Het voordeel van de trommelrem hrc is dat deze meer druk opbouwt. Het nadeel is dat deze minder vloeistof verplaatst en dus je pedaalslag langer wordt. Geeft wel lekker bijterige remmen.

Er zit btw ook een nadeel aan zo'n restdruk ventiel want als de cilinderwand van de wielremcilinder vervuilt is of wat roestig en je cupje komt daarop en er blijft wat druk achter dan zal deze veel sneller slijten als zonder restdruk. Misschien gaat hij zonder restdruk dan wel wat eerder lekken maar dat valt al snel op doordat je steeds remvloeistof bij moet vullen maar dat is in ieder geval beter als dat je spontaan in 1 keer door je remmen heen trapt.

Waar het mij trouwens om ging was dat er geschreven werd dat het restdruk ventiel ervoor zorgde dat je remschoenen niet helemaal terug liepen tot aan hun aanslag van de stelinrichting en dat is gewoon pertinent onjuist. Als dat namelijk wel gebeurt is dat ventieltje defekt en krijg je dus alle verschijnselen die ik beschreven heb die je niet wil.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 21 April 2014, 13:20:57 »

Dan heb je nog de keuze of je een hrc van de trommelremmen gebruikt of de hrc van de schijfremversie.
Hey Daddy, misschien een stomme vraag maar wat bedoel je met een "hrc"
Wil namelijk gaan proberen om een rembekrachtiger op mijn 4 remtrommels te zetten, nu zul je zeggen waarom remtrommels inplaats van schijven, tja ik ben nou eenmaal dol op remtrommels Lachen

Groetjes Martin.

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 21 April 2014, 14:28:03 »

Hrc is afkorting voor Hoofd Rem Cilinder. Sorry zit op diverse fora en dan ga je nog wel eens op die fora gangbare afkortingen gebruiken.  Knipoog

Als jij remtrommels wil blijven gebruiken dan zou ik als ik jou was in ieder geval de hrc van een schijfrem uitvoering gaan gebruiken met de grotere diameter want anders wordt het risico op slecht doseerbare en blokkerende trommelremmen wel erg groot.
Ik had namelijk al uitgelegd dat trommelremsystemen zelf oplopend zijn en daardoor in principe een soort van rembekrachtiging hebben.
Alleen bij hele zware auto's zag je trommels in combinatie met rembekrachtiging maar onze rakettjes wegen bijna niets he.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 21 April 2014, 18:01:24 »

@daddyphillipsen, hoop dat je weet wat je zegt en dat je er geen mensen mee laat verongelukken............

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 21 April 2014, 20:20:16 »

Als ik het goed begrijp kan ik dus een rembekrachtiger van een corsa-A gebruiken, deze hebben een groter volume, dus meer remdruk.
Heeft een corsa-A eigenlijk aan de voorkant remtrommels of schijven ?

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 21 April 2014, 20:26:54 »

Een grotere diameter hrc geeft juist een lagere remdruk want je verdeelt de kracht die jij uitoefent op het pedaal over een groter oppervlakte en daardoor wordt de druk per vierkante centimeter juist lager.
Wel verplaats je per slag meer vloeistof.
A corsa's hebben voor schijfremmen en achter gewoon trommels met als ik het nog goed weet dezelfde diameter als de b kadettjes met schijfremmen voor.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 21 April 2014, 21:53:26 »

Ik heb er eens goed over nagedacht en ga voorlopig geen rembekrachtiger op mijn remtrommels zetten.
Door de onenigheid hier over wat nou wel of niet goed is ben ik flink gaan twijfelen en vind het risico te groot, en straks mijn remmen niet doen wat ze moeten doen.

Toch bedankt voor de info, ik hoop dat jullie begrijpen waarom ik het niet doe.

Groeten Martin.

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 21 April 2014, 22:26:02 »

Begrijpelijk
Mocht je hem toch niet hard genoeg vinden remmen dan zou je eventueel zachte race remvoeringen op je remschoensegmenten kunnen laten plakken.
Verder is het vooral een kwestie van op de juiste manier de remvoeringen afstellen en ervoor zorgen dat alle wielremcilinders in goede en vooral gangbare staat zijn. En als dan je hrc  Knipoog volledig goed werkt en het hele systeem is 100%  goed ontlucht dan remt jou dettje met trommelremmen ook gewoon hard genoeg om alle 4 de wielen te kunnen blokkeren tydens het rijden.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 22 April 2014, 02:29:33 »

een corsa-A hoofdremcilinder heeft vergelijkbare ventieltjes zitten in de leidingen naar achter...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Ger
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 22 April 2014, 16:18:35 »

Lachebek Olaf heeft gelijk.

Ik heb zelf jaren gereden met rembekrachtiging en trommelremmen. Ik vind zelf dat het geen meerwaarde heeft.
Als je het goed wilt doen dan moet je voor ook schijfremmen er op doen.

Zondag ga ik toch naar de meeting en dan zal ik het er met Ralph over hebben en dat ik niet in discussie ga op het front , of persoonlijk contact. Dan kan ik jou dat uitleggen. Dus misschien tot zondag.
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: