Holland Kadett B Club Forum
11 Juni 2026, 09:42:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor vast?  (gelezen 36070 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
stephan65
Gast
« Gepost op: 04 Juni 2014, 07:46:53 »

Beste Kadett vrienden. Ik heb hier al eerder geschreven ( bij onderdelen gezocht ivm motor ) dat ik helemaal blij ben met mijn Kadett en begonnen ben met het plaatsen van een nieuwe motor. Na een aantal uren zwoegen de motor erin en wat blijkt de motor zit ineens vast! Verbaasd Help!! Wat kan ik nu verkeerd gedaan hebben. Eergister kon ik de motor nog ronddraaien en nu blijft hij op een bepaald punt steken en dan kan ik ook weer terug draaien. Dus het lijkt alsof hij ergens tegenaan loopt. Wie weet raad? Misschien ergens een te lange bout of zo. Ik dacht zelf dat ik misschien de benzinepomp niet goed had aangesloten maar die er er vanaf nu en nog steeds hetzelfde. Heb ik misschien een net te lange bout van de versnellingsbak vast gezet? ik kom er even niet meer uit!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 04 Juni 2014, 07:52:02 »

De bouten van de motorbloksteunen mogen niet te lang zijn; de onderste (dacht ik) bevestigingsgaten lopen door in het blok. Bij een te lange bout zou deze dus misschien een laag gelegen bewegend deel (krukaswangen??) kunnen raken.
De onderste bouten ook afdichten met loctite om olielekkage te voorkomen.
Probeer zoveel mogelijk de originele bouten te gebruiken; de lengtes kloppen dan en ook de (trek)sterkte is dan zoals OPEL ze bedoeld heeft.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
stephan65
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juni 2014, 08:53:53 »

Ga ik controleren, ik heb de bouten van het oude blok in het nieuwe gezet omdat de oude van die vreemde 8-ster bouten waren. En de steun is veranderd omdat het van C naar B blok ging.
Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Juni 2014, 10:18:51 »

Ga ik controleren, ik heb de bouten van het oude blok in het nieuwe gezet omdat de oude van die vreemde 8-ster bouten waren. En de steun is veranderd omdat het van C naar B blok ging.

Het zijn geen vreemde 8-ster bouten maar torx bouten, deze kom je vaak tegen bij blokjes
doubled
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Juni 2014, 10:29:26 »

De bak staat toch wel in zijn vrij he  Grijns anders haal je de bougies er uit zodat je geen compressie opbouwd met het blok dan kan je wellicht horen waar die tikt als je tegen de blokkade aankomt. Je startmotor bouten lopen ook niet tegen het vliegwiel aan?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Juni 2014, 12:54:00 »

Het zijn geen vreemde 8-ster bouten maar torx bouten, deze kom je vaak tegen bij blokjes

Een torx heeft 6 hoekpunten, de bedoelde veel-tand/12-tand heeft er 12.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
stephan65
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Juni 2014, 13:32:06 »

Jaja de bak staat in zijn vrij  Lachen. De bouten van de startmotor zijn hetzelfde gebleven. De krukas draait goed rond totdat hij ergens tegenaan loopt.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Juni 2014, 19:35:04 »

Kijk eens bij je ontsteking, misschien eruit gehaald en niet goed teruggeplaatst.Kan ook een klep zijn die door een gebroken klepveer naar beneden blijft staan, even her kleppendeksel eraf halen, kun je het zien.Kijk naar die dingen die je verandert hebt toen het blok buiten de auto stond.Distibutieketting?Misschien vergezocht?Vast zittende startmotor?

Succes.Fred Uut Huuessen.

stephan65
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Juni 2014, 19:52:07 »

Ontsteking ben ik niet aan geweest. Voordat ik het blok plaatste was het nog los. Ga na het weekend er weer mee aan de slag en eerst kijken of er toch te lange bouten oid in de steunen zitten.
stephan65
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Juni 2014, 22:01:26 »

Inmiddels is de motor eruit maar helaas nog steeds loopt hij ergens tegenaan. Alle bouten zjn eruit, ontsteking eruit en het kleppen deksel eraf gehaald maar ook geen klepveer oid gebroken dus waarschijnlijk iets binnenin. Ik heb geen zin om deze motor uit elkaar te halen dus maar weer op zoek naar een ander blok!
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 12 Juni 2014, 16:13:44 »

Had je ook drukgroep en koppelingsplaat vervangen? Misschien 1 van de bouten waar de drukgroep meevast zit te lang?

Weet niet of dit kan maar nakijken kan altijd.

Groeten Fred Uut huuessen
doubled
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 12 Juni 2014, 18:34:45 »

wellicht kan je nog even het kleppendeksel liften en de geleiders loshalen zodat je de stoterstangen eruit kan halen. Dan weet je zeker dat alle kleppen dicht blijven staan en de zuigers nergens tegen aan komen.
stephan65
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Juni 2014, 21:54:21 »

Inmiddels een ander blok gekocht en netjes de bougies eruit gehaald, die er netjes uitzagen. Wat blijkt bij thuiskomst?  Het hele blok zit vast Boos. Nu maar even petroleum in de bougiegaten gegoten en laten intrekken. Volgens de eigenaar was het blok goed en ook had hij alle gaten ed netjes afgeplakt. Hoop dat ik het blok los krijg anders heb inmiddels 2 niet werkende motoren. Ik zie net dat er op het blok 78 en dan 15L staat wat houdt dit in?
stephan65
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 25 Juni 2014, 11:35:47 »

We zijn inmiddels iets verder. Heb bij het blok wat "vast" liep de kop eraf gehaald en wat blijkt er zat zoveel troep in de cilinders dat er wel een paar mm roeststof inzat waardoor cilinder 1 met name niet tot de bovenkant kon komen! Inmiddels schoon gemaakt en de cilinders zijn goed gangbaar Grijns. Nu de kop goed reinigen en de kleppen polijsten en wachten op de pakkingset! Ik hou jullie op de hoogte!
doubled
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 01 Juli 2014, 09:58:19 »

waar komt deze roest vandaan? en heb je nu geen ontzettende krassen in de cilinder wand van het schuren met de roest?
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: