Één gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
Een vraag (bestaat uit meerdere vragen

)
Olympia-A 1.1SR 1969 in 2011 gereviseerd. Klepsteelgeleiders niet vervangen, zaten nog binnen de toleranties.
Motor loopt nu goed. Start goed, reageert goed op het gasgeven enz.
Zoals al eerder ergens door mij vermeld vind ik dat de uitlaatgassen (te veel) stinken.
Ik werd al eens door anderen (achter mij rijdende Kadett-B/Erwin) er op gewezen dat bij het terugschakelen (bijv. afrit snelweg) de uitlaat een blauwe rookpluim geeft.
Zondag zag ik in de achteruitkijkspiegel ook zo'n blauwe pluim.
Korte rit gemaakt (minder dan 10 min.), gestopt voor een boodschap. Na 5-10 min. weer bij de auto.
Starten (geen choke, alleen 1-2x gaspedaal ingetrapt) en lopen. Dankzij een windvlaag zie ik in de achteruitkijkspiegel de genoemde rookpluim.
De motor lekt geen olie. Wel verbruikt hij ietsjes, niet veel, maar toch.
Mijn gedachten gaan uit naar de klepsteelgeleiders. Deze zou ik kunnen laten controleren en alsnog laten vervangen.
Deze motor heeft geen klepsteelrubbers en ook geen groeven waar eventuele klepsteelrubbers op vastgezet kunnen worden. Wel zijn er in latere versies in de veerschotels van de inlaatkleppen rubber dichtringen gebruikt, maar deze heeft mijn motor ook niet.
De vragen:
-zijn klepsteelrubbers aan te bevelen? (geen/minder kans op olielekkage langs de klepstelen)
-Is zo'n OHV- 1.1SR cilinderkop geschikt te maken voor het monteren van klepsteelrubbers?
-In de (Duitse) Oldtimermarkt van april 2014 worden klepsteelrubbers besproken die niet door een spanring+groef op de plaats worden gehouden, maar door een rand die door de klepveren wordt gefixeerd.
Iemand hiermee ervaringen?
Het liefst behoud ik deze kop op deze motor (origineel) dus in eerste instantie denk ik niet aan het vervangen door een latere, bijv. Corsa-kop. (als die al zou passen

)