|
wgortenmulder
|
 |
« Gepost op: 06 Juli 2014, 12:42:06 » |
|
Ik ben even benieuwd of er meer mensen zijn die problemen hebben met de tegenwoordige kwaliteit van het te verkrijgen ontstekingsmateriaal. Ik loopt de laatste weken al enorm te knoeien met een zeer slecht lopende motor. De motor slaat over, loopt niet stationair, kan geen constante toeren vast houden, slaat spontaan af bij hoge snelheid etc etc.... om gestoord van te worden.
Na vele uitgevoerde actie, zoals carburateur helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt (ook een nieuwe vlotter geplaatst), alle onstekings delen 1 voor 1 vervangen zoals puntjes, condensator, verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies, bobine, en een nieuwe groene draad gemaakt. Meestal ging het dan eventjes goed en binnen 100km was het weer bonje. Nou ben ik er na vele gvd's achtergekomen dat het de rotortjes zijn. Ik het rotors van het merk FACET. Het veertje dat op deze rotortjes zit is binnen no time zijn veerkracht kwijt en maakt dan slecht contact met de verdelerkap.
Na al vele jaren in het verleden dagelijks in mijn kadettje gereden te hebben heb ik dit nog nooit meegemaakt. Ik ben nieuwsgierig of meer mensen daar last van hebben.
(het gaat tegen mijn principe in maar dan ben ik toch bijna geneigd om er een elektronische ontsteking in te gaan zetten).
MVG Wouter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 06 Juli 2014, 12:54:01 » |
|
Er zit ook een veertje in de verdelerkap onder de stift, zit deze niet vast?
Fred Uut Huuessen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kinuyakkii
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 06 Juli 2014, 14:41:50 » |
|
dit is mij nieuw!!!! maar ik heb al wel een enkele rotor gehad die in de verdelerkap aanliep en onder de contactpunten het plastic wegschraapte!?! dit was ook van het merk Facet. maar de veer van de rotor hoeft maar weinig tot niets te veren daar de punt in de verdelerkap ook geveerd is?
gr Paul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-b20
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2014, 18:17:37 » |
|
Vorig jaar heb ik ook problemen gehad met mijn "tijdelijke" kadett. Bij mij was het echter niet de rotor, maar het contactpunt zelf: deze sloot mechanisch niet helemaal. Het ging om een nieuw setje punten en condensator. Dankzij Paul kan ik al weer een jaar rijden: Ik kreeg van hem een aantal "oude" maar nog goede punten en condensatoren. Een aantal jaren terug heb ik ook al eens een Topic gestart op dit forum over de belabberde kwaliteit van deze onderdelen. Mijn Beru contacten van mijn Opel Rekord hadden zoveel speling dat de contacten elkaar maar half raakten! Het ging toen om een Bosch verdeler, en deze heb ik toen omgebouwd naar hotspark (contactloze ontsteking!). Helaas zijn er nog geen passende setjes voor Delco ontstekingen! Ik loop overigens al een aantal weken met de gedachte rond om een volledige elektronische ontsteking te bouwen. Dus een ontsteking zonder verdeler en rotor, maar met 4 losse bobines zoals in moderne motoren wordt toegepast. Ik heb hiervoor al aardig wat "veldwerk" gedaan, en de eerste onderdelen deze week besteld bij Deal Extreme ( www.DX.com). Deze komen uit China en zijn nog wel een aantal weken onderweg! Ralph
|
|
|
|
|
|
Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
|
|
|
|
reusjep
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 07 Juli 2014, 10:26:19 » |
|
Heb er ook weinig problemen mee. Enkel een keer slechte Italiaanse contactpuntjes gehad waarvan 't voetje tegen de rotoras wel heel erg snel sleet of in twee lagen uiteen viel. @Ralph: Ik ben erg benieuwd wat jouw plannen op gaan leveren. Zou je eventueel de SKU's van je bestelling door willen PM'en?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wgortenmulder
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 07 Juli 2014, 10:33:43 » |
|
@ fred, zal voor de zekerheid nog even checken, maar volgens mij hebben de delco verdelerkappen geen verende stift. (althans het is mij eigenlijk nog nooit opgevallen..  Bij de delco wordt het contact gemaakt door een verend lipje op de rotor. Dit lipje is bij de laatste 3 nieuwe rotors die ik geplaatst heb binnen 100km lam en zelfs al 1x afgebroken ik heb ook 3x een nieuwe verdelerkap geplaatst zonder dat dit het probleem oploste. De kwaliteit van de contactpunten is inderdaad wat minder dan vroeger, maar voordat ik nieuwe plaats kijk ik ze helemaal na en buig ik alles zover bij dat de contactvlakken altijd helemaal mooi en volledig op elkaar aansluiten. Dat gaat over het algemeen goed. Ik heb nu weer een compleet nieuwe onstekingsset bestelt. Dus ik ben benieuwd hoe die het gaat doen. De set wat ik er nu op heb zitten werkt goed en die gaat dan maar als reserve op de plank. En toch maar is langzaam gaan inlezen in een elektronische ontsteking. Wat jij voorschrijft Ralph is wel een hele mooi oplossing. Voor mij iets te ver van origineel, maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe het gaat werken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-b20
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Juli 2014, 10:59:50 » |
|
Wouter,
Ik bedenk net dat ik een keer het zelfde probleem met een Delco verdelervinger heb gehad. de oorzaak van dit "lam" raken was heel eenvoudig: de vinger ging zeer lastig op de verdeler-as, en bij normaal aandrukken bleef de vinger te hoog staan: hierdoor drukte de (vaste)punt van de verdelerkap te hard op de vinger. De oplossing was de vinger met iets meer kracht op de verdeleras te drukken. Hij zakte toen nog een aantal mm omlaag, en werkte daarna gewoon!
Misschien zit jouw vinger ook te hoog, en moet je meer kracht gebruiken om hem op de as te drukken!
De bestelnummers die ik momenteel in bestelling heb zijn voor meerdere dingen. De basis voor de ontsteking is een Chinese Arduino-Mega cloon: SKU: 256335 Verder heb ik 2 Arduino-Nano's besteld. deze zijn niet direct nodig voor mijn project, maar deze wil ik gebruiken om simulaties te kunnen maken van het puls-signaal dat straks van de krukas opnemer moet komen (dit moet een 36-1 pulstrein gaan nabootsen). Deze Chinese Nano's kosten maar een paar euro, en daarom heb ik er 2 besteld! SKU: 81877 Om straks de bobines te kunnen triggeren, heb ik ook nog een setje met driver ic's besteld. Als ik gebruik maak van "ouderwetse" bobines, dan zal er nog wat extra elektronica nodig zijn om de boel te sturen. Maak ik gebruik van moderne losse bobines, dan zit de vermogens elektronica al ingebouwd, en moet het sturen rechtstreeks kunnen vanaf het driver-ic! SKU: 326126
De grootse uitdaging zal echter de detectie van de krukas / nokkenas worden. Hier moet ik nog iets verzinnen hoe ik e.e.a. kan monteren!
Ralph
|
|
|
|
|
|
Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Juli 2014, 11:37:48 » |
|
Ik heb een vellemankit erop zitten dit lost ook veel problemen op.Voor 14,95 als bouwpakket te koop, misschien als tussen oplossing, je houd in iedergeval de puntjes langer tot zelfs 50000 km goed.
Auto start beter loopt beter.
Het is maar een idee.
Fred Uut Huuessen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Olaf
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Juli 2014, 12:07:04 » |
|
Ik heb een vellemankit erop zitten dit lost ook veel problemen op.Voor 14,95 als bouwpakket te koop, misschien als tussen oplossing, je houd in iedergeval de puntjes langer tot zelfs 50000 km goed.
Auto start beter loopt beter.
Het is maar een idee.
Fred Uut Huuessen.
Ik heb zelf ook de Velleman kit gemonteerd, deze bevalt me uitstekend! (ongeveer 10.000km nu) Groeten Olaf
|
|
|
|
|
|
Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie) Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1) Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
|
|
|
|
kadett-b20
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Juli 2014, 12:14:57 » |
|
Ik weet het Fred, we hebben het hier al vaker over gehad, en ik denk dat als je een goede ontsteking hebt, dit de eenvoudigste en goedkoopste oplossing is!
Maar waar veel mensen zich niet van bewust zijn, is dat Opel diverse ontstekingen heeft gemaakt. Niet alleen Delco en Bosch, maar elk type motor 11N - 11S - 11SR - 12S hebben een ontsteking met hun eigen vervroeging. Een ontsteking van een 11N vervroegd maar ongeveer tot de helft vergeleken met een 11SR ontsteking. Zelfs tussen een 11N van 1968 en 1972 zit er verschil in vervroeging! Ook de inbouw van een Corsa-A ontsteking zal bij sommige motoren helemaal niet zorgen voor optimale prestaties: Deze vervroegd veel te veel voor een normale 11N.
Ze zijn mechanisch allemaal uit te wisselen, maar dit wil niet zeggen dat de motor optimaal presteert! Ik denk dat jij een ontsteking hebt gemonteerd die "past" bij jouw motor. In combinatie met je Velleman-kit heb je dan ook een prima ontsteking, en deze moet je ook niet willen veranderen!
Mijn "tijdelijke" Kadett loopt nu erg goed. De noodzaak om iets te verbeteren is er dus eigenlijk niet! Maar ik vind het ook leuk om dit allemaal uit te zoeken, en werkend te krijgen. Uiteindelijk wil ik een systeem hebben dat op alle type Kadett motoren kan worden gebruikt, en worden geoptimaliseerd. Dit is dan ook handig voor mensen die hun motoren gaan gaan aanpassen met b.v. dubbele Webers, verhoogde compressie en "snelle" nokkenassen: Dit soort aanpassingen schreeuwen om een programmeerbare ontsteking!
Ik zal een nieuw topic aanmaken, waarin ik mijn plannen uit de doeken zal doen. Dan kan dit topic een beetje meer "ontopic" blijven!
Maar Fred, ik ben het met je eens: Heb je een goedwerkende ontsteking, die past bij jouw motor, dan is een Velleman-kitje zeker het zijn geld waard!
Ralph
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Juli 2014, 13:55:13 » |
|
Ook na langer zoeken kan ik echter niet uitvinden welke verdeler nu bij welke motor hoort. Je leest dan wel Bosch JFU 4 (R) met onderdeelnummers, maar welke verdeler nu speciaal voor de N, S en Sr bedoeld is? Zij schrijven: Voor alle 1.1 l-motoren. Hoe je dan de juiste vervroegingskarakteristiek bij de juiste verdeler zoekt   
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 07 Juli 2014, 17:24:11 » |
|
De Delco ontsteking is volgens mij de orginele verdeler die bij deze motor zit, bij mij weten vervangt de Vellemankit de condensator, zodat er een krachtiger vonk ontstaat en de contactpunten spaart.Condensator zelfs nieuwe zijn vaak de boosdoener.
Ben wel benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen in ontstekingsland.
Ben niet helemaal zeker maar ook in 70 80er jaren had je een Thrisistor ontsteking, weet niet of deze al meer functies overnam of alleen een veredelde Vellemankit was.
Succes verder.
Fred Uut Huuessen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wgortenmulder
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 08 Juli 2014, 11:50:06 » |
|
Wouter,
Ik bedenk net dat ik een keer het zelfde probleem met een Delco verdelervinger heb gehad. de oorzaak van dit "lam" raken was heel eenvoudig: de vinger ging zeer lastig op de verdeler-as, en bij normaal aandrukken bleef de vinger te hoog staan: hierdoor drukte de (vaste)punt van de verdelerkap te hard op de vinger. De oplossing was de vinger met iets meer kracht op de verdeleras te drukken. Hij zakte toen nog een aantal mm omlaag, en werkte daarna gewoon!
Misschien zit jouw vinger ook te hoog, en moet je meer kracht gebruiken om hem op de as te drukken!
Ralph
Ralph, Ik heb nog even gecheckt, maar helaas de rotor zakt helemaal over de as heen dus dat is het helaas niet geweest. Ik heb nu een old-stock rotor van het merk DODUCO (dacht ik) geplaatst en voorlopig is het probleem weer even opgelost.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oly
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 08 Juli 2014, 22:28:45 » |
|
Ik weet het Fred, we hebben het hier al vaker over gehad, en ik denk dat als je een goede ontsteking hebt, dit de eenvoudigste en goedkoopste oplossing is!
Maar waar veel mensen zich niet van bewust zijn, is dat Opel diverse ontstekingen heeft gemaakt. Niet alleen Delco en Bosch, maar elk type motor 11N - 11S - 11SR - 12S hebben een ontsteking met hun eigen vervroeging. Een ontsteking van een 11N vervroegd maar ongeveer tot de helft vergeleken met een 11SR ontsteking. Zelfs tussen een 11N van 1968 en 1972 zit er verschil in vervroeging! Ook de inbouw van een Corsa-A ontsteking zal bij sommige motoren helemaal niet zorgen voor optimale prestaties: Deze vervroegd veel te veel voor een normale 11N.
Ze zijn mechanisch allemaal uit te wisselen, maar dit wil niet zeggen dat de motor optimaal presteert! Ik denk dat jij een ontsteking hebt gemonteerd die "past" bij jouw motor. In combinatie met je Velleman-kit heb je dan ook een prima ontsteking, en deze moet je ook niet willen veranderen!
Mijn "tijdelijke" Kadett loopt nu erg goed. De noodzaak om iets te verbeteren is er dus eigenlijk niet! Maar ik vind het ook leuk om dit allemaal uit te zoeken, en werkend te krijgen. Uiteindelijk wil ik een systeem hebben dat op alle type Kadett motoren kan worden gebruikt, en worden geoptimaliseerd. Dit is dan ook handig voor mensen die hun motoren gaan gaan aanpassen met b.v. dubbele Webers, verhoogde compressie en "snelle" nokkenassen: Dit soort aanpassingen schreeuwen om een programmeerbare ontsteking!
Ik zal een nieuw topic aanmaken, waarin ik mijn plannen uit de doeken zal doen. Dan kan dit topic een beetje meer "ontopic" blijven!
Maar Fred, ik ben het met je eens: Heb je een goedwerkende ontsteking, die past bij jouw motor, dan is een Velleman-kitje zeker het zijn geld waard!
Ralph
Ralph, ik ben het met je eens en zie uit naar je topic. Heb zelf ook al vaker hier over nagedacht, de 'waste spark' DIS bobine van de modernere OHC motoren is wellicht mooi uitgangspunt. (CORSA B X12SZ, X14SZ, C14SE, etc etc, bij bosjes op de sloop.)
|
|
|
|
|
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
|
Jeroenvans
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 08 Juli 2014, 22:52:35 » |
|
Ralph
Ralph, ik ben het met je eens en zie uit naar je topic. Heb zelf ook al vaker hier over nagedacht, de 'waste spark' DIS bobine van de modernere OHC motoren is wellicht mooi uitgangspunt. (CORSA B X12SZ, X14SZ, C14SE, etc etc, bij bosjes op de sloop.) ff babbellen met de mensen van 123 ignition scheelt een hoop gedoe en uitzoek werk...
|
|
|
|
|
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
|