Holland Kadett B Club Forum
24 April 2026, 06:46:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: bodem en dorpel lassen  (gelezen 12361 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
drew82
Gast
« Gepost op: 28 Juli 2014, 20:28:26 »

Hallo allemaal,

Het is weer een tijd geleden dat ik op het forum zat.

Ben eindelijk begonnen met het opknappen. De dorpels waren....... nou ja, meer plamuur dat staal. De persoon die de dorpels heeft dicht gesmeerd moet wel beeldhouwer zijn. Bijna 5 mm aan plamuur van voor tot achter. Nu dorpels besteld bij artaparts en die oude eraf bikken en slijpen. De bodem is ook aan het rotten, dus daar ook even naar gekeken.

Nu de dorpel er af is heb ik een goed kunnen kijken naar de bodem. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat er een dubbele bodem is. Ik weet niet wat ik daarmee aan moet.
Moet ik de "dubbele bodem " geheel weg slijpen?

Daarnaast weet ik niet waar ik de onderkant van de nieuwe dorpel aan vast moet lassen. De dubbele bodem is deels "orgineel " en een plaat die opgelast is.
Normaal zou het eruit zien zoals op de foto. Alleen loopt het bij mij zoals aangegeven word met de rode lijn. De rode lijn is ook het geen wat rot is. Boven die rode lijn zit de "orginele bodem".

Dus wat kan ik doen aan de bodem. En hoe zit dat met de dwarsbalken waar de stoelen op komen.
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Juli 2014, 22:00:48 »

Ik denk dat als je er ook binnendorpels bij ziet te krijgen dat je dan aan de onderkant een goede basis hebt om de bodemplaat weer origineel aan vast te maken. Kom je ook altijd weer goed uit met de dwarsbalkjes en stoel.
Voorheen waren die bodemplaten in lengte verkrijgbaar tot ak hem beet 20cm vanaf de dorpel. Als dat voldoet zou ik die proberen de scoren op ebay.de
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juli 2014, 22:13:45 »

Binnen dorpel (inner Schweller in Duits ziet er zo uit:

In combinatie met de eerder genoemde bodemrand kun je de boel aardig herstellen denk ik:

Beide delen (links en rechts!) zijn bij O-T-R in Duitsland gewoon leverbaar vanuit de webshop!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
drew82
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Juli 2014, 22:35:26 »

Oké oké

Ga ik naar kijken.

Maar in het ergste geval dat dat niet lukt. Kan ik als eenvoudige oplossing een plaat lassen vanaf de bodemplaat tot aan de buiten zijde van de binnen dorpel. En daar overlappend de buiten dorpel op lassen. De lip die normaal van de fabriek af gepuntlast is zou ik dan weg moeten slijpen. De dorpel zou dan aan een stuk doorlopen naar de bodem. Eigenlijk lijkt het dan weer zoals ik hem gekocht had?Verbaasd. Het is misschien niet zoals het hoort, maar het is geen restauratie project. En helaas moet ik op het budget letten.
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Juli 2014, 10:40:32 »

Word dorpel en bodem niet steviger van..
drew82
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Juli 2014, 20:35:41 »

Niet zo snel aan de stevigheid gedacht. Ik weet niet of het veel uit zal maken, maar toch. Het zal net het verschil zijn in de nadelige kant. Thanks for the heads up!!!

En als ik het doe zoals aangegeven in het schema. De bodem heeft dan niet de mooie ronding aan de rand, maar ik denk dat 't beter is. De bodemplaat (zwarte lijn) zal ik zelf moeten maken. Eigenlijk alleen buigen Grijns . Het is voor ongeveer 10cm vanaf de dorpel. Naar mijn idee lijkt het dan weer een beetje "normaal". Ik verwacht dat ik dan een kleine ruimte krijg tussen dwars balken (waar de stoelen op komen) en de dan nieuwe bodem. Maar dat is denk ik makkelijk op te lossen. De andere rotte plekken in de vloer zijn, voor zover ik kan zien, op te lossen met een klein plaatje in lassen.

Ik zit alleen nog even met de dikte van plaatstaal. Ik heb, op andere fora, verschillende diktes voorbij zien komen. De ene adviseerde 1 mm de andere 1,5 mm. Over de dikte van 2 mm was aardige discussie. Met name over de levensduur na reparatie. Welke dikte adviseren jullie.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Juli 2014, 21:40:42 »

Het beste kan je 1mm plaat gebruiken, dit is gemakkelijk in de vorm te zetten, en mocht het tijdens het lassen niet helemaal goed passen is dit gemakkelijk in de juiste vorm te kloppen.
Om te lassen is 1mm plaat ook het fijnste, ga je dikker metaal gebruiken dan moet je het lasapparaat iets hoger zetten en dat vind het opel plaatwerk niet zo fijn, hier brand je dan zo doorheen.
Ik gebruik hiervoor meestal metalco plaatwerk, deze heeft een heel dun zinklaagje, om te lassen wel even een klein randje de zink er af schuren met een lamellen schijfje, anders last dit wat moeilijk.

Ik weet niet hoe goed je kan lassen, maar ik kan je aanraden een combinatie te maken van een paar soorten lassen, omgezette plaatdelen die strak tegen elkaar komen te lassen met proplasjes (om de 2 cm aan 1 kant van het metaal gaatjes boren van 5mm en dicht lassen, en daarna vlak afslijpen).

Bij het compleet aflassen in de gaten houden dat je de lasdraad meer op het nieuwe plaatwerk houd en de las met kleine bewegingen uitvloeit naar het opel plaatwerk, je zel merken dat als je de lasdraad te veel tegen het opel plaatwerk aan houd je gelijk een gat in het plaatwerk brand, het oude opel plaatwerk is heel zacht en brand je heeeel snel doorheen Grijns

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:10:25 »

Het rode gedeelte is dikker dan de andere lagen. Exact meten kan ik niet, maar het is in ieder geval 1,5-2mm en niet 1mm, dus als je daar wil lassen... neem dik genoeg staal!

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: