Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 09:07:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor terug opstarten  (gelezen 40209 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 25 Januari 2015, 17:52:03 »

je moet wel zeker weten dat hij op ontsteken staat ipv tussen in en uitlaatslag. daarvoor is het merkteken op de kruk niet voldoende. je moet ook checken dat beide kleppen dicht zijn.

Kadett B L "super" 1968 LPG
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 25 Januari 2015, 18:14:14 »

Met deze extra info moet het lukken lijkt mij.

Fred Uut Huuessen.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 25 Januari 2015, 19:45:39 »

Ik zie al wat er fout zit heb ik ook zo en je wordt op een verkeerd been gezet.De verdeler is er ooit verkeerd in gezet zodat de rotor naar 4 uur wijst en dit is nu je kabel op cilinder 1  
Heb ik toch een vraagje, het zou toch eigenlijk niet uit moeten maken hoe de stand van de verdeler in het blok is gezet, als de ontsteking volgorde maar juist in de verdelen worden geduwd ?

Groetjes Martin.  

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 25 Januari 2015, 21:07:57 »

Ja dat klopt, maar dan moet je wel weten wanneer de rotor op cil 1 staat voor de juiste ontstekings volgorde.

Normaal staat deze  links vooraan, schuin richting motorblok zoals ik uitlegde stand 8 uur.De verdeler kan er op volgens mij op 4 manieren zodat gauw een kwart verschil hebt.

Als je de verdeler met de rotor in de goede richting probeert te monteren zal deze verdraaien in verband met de schuine vertanding bij de aandrijfas.Er zit ook een uitsparing die de oliepomp meeneemt.

Zelf heb ik ook geprobeerd de verdeler orgineel te monteren maar lukte niet, zal wel een foefje voor zijn.Dus een notitie gemaakt hoe de kabels horen te zitten.

Dit zelfde zag ik op de fotoos van het forum lid uit Belgie.

Zal zeker te maken hebben met wat Jeroenvans vertelde dat bij onsteking cil 1 ook de kleppen gesloten moeten zijn voor een arbeidslag.

Daarom zal een willekeurige volgorde van de bougiekabels niet werken, tenminste denk ik dat het zo is.

Groeten Fred Uut Huuessen.

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 25 Januari 2015, 22:59:18 »

Even je kleppendeksel er af halen, dan krukas zo verdraaien dat de eerste cilinder dop tuimelen staat(werkslag). Je rotor in de ontsteking moet dan naar de eerste cilinder staan. Cilindervolgorde is 1-3-4-2 en als je dan weet hoe je rotor draait is het dus simpel qua volgorde van de kabels.
Zet je de krukas ook nog eens op bdp kan je met een lampje zo de ontsteking nagenoeg op tijd zetten. Het punt van openen moet bdp zijn.

Oook groet van Peter uit Arnhem :-)
didierleclair
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 25 Januari 2015, 23:20:10 »

Het merkteken op het huis van de ontsteking onder de verdeelkap wijst ook naar de eerste cylinder. (Het is ook te zien op de foto's)
Bij tuimelen van cil 1 en bdp staat de rotor echt op 4 uur...
waarschijnlijk gewoon zo geïnstalleerd ooit.
nuja, nooit problemen mee gehad, dus ik laat dit zo en onthoud wel dat in mijn situatie:
cil 1 op 4 uur
cil 3 op 8 uur
cil 4 op 10 uur
cil 2 op 2 uur

Morgen breng ik een bezoekje aan de autozaak, nieuwe bougiekabel, rotor, contactpunten en delco als ze die hebben.
nieuwe bougies zitten er al in.

@Wienf390, zou je de electrodeafstand kleiner zetten bij de nieuwe bougies? op de verpakking staat 0,75mm.
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 25 Januari 2015, 23:34:57 »

Het merkteken op het huis hoeft niet meer te kloppen als de ontsteking er uit geweest is. Voor de rest moet alles kloppen zoals je het beschrijft. Dus even back to basic. Als je de auto op kontakt zet en de kabel van de bobine bij de carroserie houd moet deze vonken als je de kontaktpunten opent( kijk uit dat je geen optater krijgt. ALs dit zo is is je primaire gedeelte goed. Rotor en verdelerkap er op en de bougiekabels even bij massa houden met starten, geen vonk dan zit probleem in rotor/verdelerkap.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 25 Januari 2015, 23:44:52 »

Didier,

Je hebt de onstekingsvplgorde linksom berekent het moet rechtsom zijn (tegen de klok in )

4 uur cil 1
2 uur cii 3
10 uur cil 4
8 uur cil 2

Zou de bougies inderdaad op 6 mm zetten (mits je dit met voelermaatje doet ) anders maar zo proberen.

Misschien is het handig om alle bougiekabels te vervangen incl. de kabel naar bobine.

Dan sluit je eventuele kabelbruek uit.

Ook de kontaktpuntjes vervangen en goed afstellen, heeft ook al iemand op dit forum uitgelegd.

Succes Fred Uut Huuessen.
didierleclair
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 26 Januari 2015, 14:48:56 »

Om alle verwarring te vermijden en om zeker te weten dat ze niet fout zitten, want ik lees verschillende dingen:

ik neem aan dat het om een 1100 of 1200 gaat
eerst de krukas aan de voorzijde poulie op het merkteken zetten en even de verdeelkap eraf halen op het huis van de onsteking onder de verdeelkap staat ook een merk streepje en daar moet de rotor naar toe wijzen dan staat hij op de eerste cylinder.
vandaar uit ga je tellen rechts om met de klok mee de genoemde volgorde die gert al aan geeft.
succes

Hier lees ik 'met de klok mee'...
Wienf390, jij zegt tegen de klok in?

... verdelergat 2 ( 4 uur) cil 1 verdelergat 3 (2uur) cil 4 verdelergat 4 (10 uur) cil 3 en verdelergat 1 ( 8 uur ) cil 2 ...

Dit is nog anders dan hoe ik ze nu zitten heb (ook verkeerd dus Lachebek )

Ik draai gewoon best even de krukas om te zien hoe de rotor draait? Lachebek
zou wel handig zijn voor mensen die eventueel later gelijke problemen hebben dat het duidelijk is Lachebek

Ik heb er wel vertrouwen in...
eens de nieuwe kabels, puntjes, rotor & kap erin zitten hopelijk een toertje rijden Lachebek
(na carb setup & kleppen lopend stellen natuurlijk!)

Grijns

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 26 Januari 2015, 15:41:25 »

(na carb setup & kleppen lopend stellen natuurlijk!)
Maakt het zoveel verschil om de kleppen af te stellen met lopende motor ?
Heb zoiets nog nooit met lopende motor gedaan, spettert de olie dan niet alle kanten heen ?
Heb net even gekeken en de verdelen draait tegen de klok in, dus 1 3 4 2 tegen de klok in is juist.

Groetjes Martin

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 26 Januari 2015, 15:53:23 »

Didier

Sorry voor de verwarring met linksom,rechtsom, maar tegen de klok in is juist.

Dus bougiekabel voor cilinder 1 op 4 uur dan tegen de klok in de anderekabels monteren in volgorde zoals Martin zegt.

Kleppen moeten met warme motor gesteld worden zodat de de speling inderdaad o,15 of 0,25 blijjft, met andere woorden, de klepspeling kan dan niet door de warmte verminderen.Ik hoop snel te horen dat hij loopt.

Succes Fred Uut Huuessen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 27 Januari 2015, 08:44:40 »

Ben ik nu zo in de war Verbaasd  De verdeler draait toch rechtsom of te wel met de klok mee en dan is de ontsteekvolgorde voor de cilinders 1-3-4-2?
Als de verdeler goed gemonteerd zit, staat bij het ontsteekpunt van cilinder 1 (de voorste) de rotor richting de markering op de rand van het verdelerhuis.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 27 Januari 2015, 11:35:54 »

Ben ik nu zo in de war Verbaasd  De verdeler draait toch rechtsom
Naar welke kant draait de fan van de motor, gezien vanaf de voorkant van de motor ? ? Dan kijk ik dit voor alle zekerheid  nog even na.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 27 Januari 2015, 11:48:21 »

Gert,

Het ging mij alleen om  het plaatsen in goede volgorde van positie cilinder 1 in dit geval rotor op 4 uur.

Daarna tegen de klok in kabels plaatsen.

Ik had gehoopt het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Groeten Fred Uut Huuessen.
didierleclair
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 27 Januari 2015, 20:48:19 »

Jah,  zo zal het zeker niet lukken... Contactpunten zaten er zo in:

Ondertussen nieuwe contacten, nieuwe rotor, delco en bougiekabels in gemonteerd.

Man man man was ik even vergeten wat een rotklus die contactpunten kunnen zijn! Bij het vast draaien van de vijs ging hij telkens een beetje meer open en hij volledig aanspannen weer een beetje dicht. Maar goed nu staan ze op 0,4 afblijven! :-)

Batterij laadt nog ff op straks meer nieuws dus!

*update
Proberen starten, ontsteking klinkt ok, maar...
backfire! ook met carburateur rijker...
kleppen opnieuw afgeregeld, ik heb mijn bedenkingen bij inlaatklep op cil 4, lijkt mij niet volledig open of dicht te gaan... kan mijn gedacht zijn, want telkens cil 1 tuimelt en ik cil 4 controleer klopt het, 0,15mm. maar de veer lijkt gewoon niet even hoog te komen als de inlaatkleppen van de andere cilinders.
opgegeven voor vandaag. *zucht*

advies? opties?

ik denk vooral aan
voorontsteking controleren & ok zetten? hoe doe ik dat zonder strobo?
hoe kan ik controleren of de kleppen goed dichtgaan?
toch nog iets mis met de rest van de ontsteking?
carburateur foutje?
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: