Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 12:05:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: snelheidsmeter geeft de geest  (gelezen 10702 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 11 April 2015, 12:18:33 »

Nu dit weer  Ik weet het niet  M'n snelheidsmeter gaf de geest.  Oorzaak Verbaasd
Omdat m'n auto onder het rijden een (voor mij) storend bijgeluid maakt (alsof er iets resoneert, vibreert, ja, hoe omschrijf je dat), bedacht ik me dat ook de snelheidsmeter soms bijgeluiden kan veroorzaken. De kabel dus los genomen, maar bij het rijden bleek dat het geluid er nog was. Dus niet de snelheidsmeter.
Kabel er weer aan, gereden, de meter doet het niet. Onder het rijden achter de meters gerommeld, wartel zat niet (goed) vast. Gepruts, kabel aangedrukt, wartel proberen beter aan te draaien.
Opeens stlaat de meter wild uit en gaat verder dan mijn (lage) snelheid. Ik stoppen dus. De meter draait in stilstand echter door; 80,100,....160. Tot aan het "ruststandpinnetje". En daar bleef hij toen ook. De kabel weer los gemaakt. Geen verschil, wijzer staat op 160+
De meter ligt nu op m'n werkbank.
Kilometerteller werkt wel, snelheidsmeter niet. De ingaande as draait wel , maar echt veel zwaarder dan bij de drie meters die ik nog heb liggen. De wijzer zit met zijn asje op een trommel. Als ik de wijzer met de hand verdraai (gaat zwaar vind ik) draait de trommel mee. De wijzer gaat echter niet uit zich zelf weer terug naar het begin van de schaal.
Op het wijzerasje, onder de schaalverdelingsplaat, zit een kleine veer (lijkt op horlogeveer). Deze zou lijkt mij de wijzer terug moeten draaien. Dat lukt hem dus niet, maar hij lijkt mij wel in takt.

Wie heeft een suggestie? Is zo'n meter los te halen en te repareren? Wat zit er in dat trommeltje. Hoe wordt de rotatie van de ingaande as overgebracht op het asje van de wijzer?

Eventueel moet ik hem anders vervangen.

Het is een W=625 met een 160 kmh schaal.
Ik heb er drie liggen, maar allemaal anders: W=634/160kmh, W=666/160kmh en W666/180kmh.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 11 April 2015, 13:27:57 »

Gert ,

ik heb er ooit een open gemaakt en in het trommeltje zit niets (magneetwerking idee) het asje hoort heel soepel te lopen?!? zit er mischien olie in dat via de kabel naar boven is gekropen vanuit de versnellingsbak?
zal vanavond eens kijken of deze gedemonteerde teller nog kan vinden.

gr Paul
Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 11 April 2015, 15:58:58 »

Gert,

W=625 heb ik nog wel liggen.
Ik kan h'm meenemen naar Beekbergen ?

Fred
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 April 2015, 16:45:36 »

Hoi Fred,
Zoals het er nu voorstaat (de mijne dus stuk, repareerbaar???) heel erg graag.
Plak er maar een stickertje "voor Gert" op. Als de mijne toch te repareren is, zien we wel verder.
Heeft hij toevallig een zilverkleurige dop op de wijzer?? Zo niet, geen probleem; dan zet ik die gewoon om (de dop alleen dan)

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 12 April 2015, 10:00:34 »

Vervolg.
Het zou kunnen zijn dat ik de meter weer gangbaar heb gemaakt.
Het lijkt er op dat bij het vastzetten van de kabel deze niet goed achterin de meter heeft gezeten. Het aandraaien van de wartel ging erg moeilijk en ik denk nu dat ik toen de ingaande as naar binnen heb geperst waardoor de "trommel" die de rotatie overbrengt (magnetisch meenemen?) klem kwam te zitten op het trommeldeel waar de naaldas op zit.
Vanmorgen het ingaande as klem gezet en met een hamertje het tellerhuis "eruit" getikt. Na een aantal voorzichtige slagen kan ik de ingaande as weer goed draaien en de tellerwijzer reageert ook op dit draaien. De wijzer beweegt weer mooi soepel en veert weer terug naar de 0-(20)-stand.
Natuurlijk eerst de teller weer inbouwen en rijden om te kijken of en hoe hij het doet, maar ik heb goede hoop.
Fred, het stikkertje nog niet van jouw teller halen, maar misschien hoef ik geen gebruik te maken van jouw aanbod. Ik houd je op de hoogte.

Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 12 April 2015, 14:21:09 »

Hoi Fred,
Zoals het er nu voorstaat (de mijne dus stuk, repareerbaar???) heel erg graag.
Plak er maar een stickertje "voor Gert" op. Als de mijne toch te repareren is, zien we wel verder.
Heeft hij toevallig een zilverkleurige dop op de wijzer?? Zo niet, geen probleem; dan zet ik die gewoon om (de dop alleen dan)

Hallo Gert,

De mijne die ik heb voor je is idd met een zilverkleurige dop op de wijzer plaat.
Ik hoor het wel of ik h'm hebben wilt.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 12 April 2015, 21:18:51 »

Ik laat het je zsm weten.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 14 April 2015, 07:35:59 »

Gisteravond de teller weer ingebouwd en vanmorgen een ritje gemaakt.
De teller lijkt het weer normaal te doen, dus waarschijnlijk is het probleem hiermee opgelost.
Dank alsnog voor je aanbod Fred en tot ziens in Beekbergen.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: