Misschien ligt het aan de manier waarop jij inbreng van anderen opvat.
Dank je wel Gert voor de zeer nette reactie, als ik namelijk een reactie had gegeven had dit niet al te netjes geweest en zeer zeker heel grof geweest

inderdaad...
daarbij: afkraken is nooit de bedoeling hier... we borduren enkel verder op ideen en informatie die we hier lezen met de kennis die we hebben. ook horen we graag als we het verkeerd hebben bij het geven van advies. dat voorkomt nutteloze acties en onveilige situaties bij mensen die hulp vragen.
ontopic: als je zeker bent dat alle contacten goed schoon zijn en de koolborstels nog lang genoeg dan zal toch echt de dynamo op de testbank moeten.
tip om te checken of de contacten tussen accu en dynamo goed zijn:
check het voltage op de dynamo met draaiende motor en in jouw geval verhoogd toerental. check vervolgens het voltage bij hetzelfde toerental op de accu. zit hier meer dan 0.2 a 0.3 volt verschil tussen dan moet je verder meten, deze spanningsval is namelijk vrij simpel te traceren. als je 1 meetpen op de accu pluspool zet en de ander op de dynamo pluspool, dan meet je de spannigsval over dat traject. doe dit ook zo voor massa en je weet waar het slechte contact zit.
een van de problemen die ik zelf gehad heb(naast massa problemen) was de draad tussen de startmotor en de draadboom. dit is de voeding van accu naar auto of bij lopende motor van dynamo naar accu. bij mij was het oogje er bijna af. ik had dus 14.4 volt op de dynamo maar slechts 12,5 op de accu. ik heb daarvoor een dikke draad van de B+ op de dynamo naar de accu+ getrokken. problem solved.
leesvoer voor mensen met tijd teveel en weinig kennis over dynamo's:
graag deel ik mijn kennis over dynamo's
mijn spanningsregelaar zit nog wel op het schutbord na de ombouw van gelijkspanning dynamo naar wisselspanning dynamo, maar doet enkel dienst als koppelpunt. en als je het veld niet aansluit op de blauw/witte(?)draad gaat je laadlampje niet branden bij het op contact zetten. de reden dat je dynamo het dan totaal niet zal doen is als volgt:
een dynamo of wisselspanningsgenerator heeft een veld nodig in de rotor. dit veld word gemaakt door een elektromagneet. de stroom hiervoor loopt door het laadlampje via de spanningsregelaar en koolborstels naar de rotor. daarom gaat het laadlampje branden bij stilstaande motor. zodra de dynamo zelf stroom opwekt word het veld gevoed vanuit de dynamo(via spanningsregelaar en koolborstels) en gaat het laadlampje uit omdat er geen stroom meer doorheen loopt.
de enige manier om hier geen last van te hebben is door een borstelloze binnenpool dynamo te plaatsen, maar die zijn heel duur en waarschijnlijk niet eens leverbaar voor een kadett.
in mijn ogen de meest voorkomende problemen met een dynamo in volgorde van meest voorkomend tot minder voorkomend :
-versleten koolborstels.
-slechte massa.
-mechanische regelaar(direct vervangen voor de elektronische variant)
-slechte contacten op de spanningsregelaar(voornamelijk bij ingebouwde spanningsregelaar)
-afgebroken b+ contact (vaak door lomp losdraaien vastgeroeste bout)
-versleten lagers(met vastgelopen rotor of verbrande spoel tot gevolg
-verroeste stator kernen(met aanlopende rotor en kortsluiting tot gevolg)