Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 23:27:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motor loopt inwendig ergens tegenaan  (gelezen 15507 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Frikandel
Gast
« Gepost op: 10 Oktober 2015, 06:47:36 »

Ik heb iets vreemds; bij mijn (uitgebouwde) motorblok loopt ie vast als ik hem (zonder V-bak) handmatig ronddraai.. Ik heb alleen de deksels los gehad, en de ontsteking en benzinepomp eruit gehad, verder niks. ook na onderzoek via de bougiegaten met magneetje en schroevendraaier levert vooralsnog niks op... Vreemd. Iemand enig idee?Verbaasd
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Oktober 2015, 07:46:08 »

Hoi Frits, als je het motorblokje vantevoren wel gewoon rond kon draaien moet je het toch gaan zoeken bij de onderdelen die je naderhand hebt terug gedraaid.
Heb je misschien ergens een langere (of nieuwe) bout ingedraaid, er zitten een paar plaatsen in het motorblok waar de bouten namelijk echt niet langer mogen zijn als standaard, anders komen deze tegen de draaiende delen aan.
Heb jij bijvoorbeeld langere bouten in de motorsteuntjes, dynamo of vliegwiel gedraaid ??
Anders 1 voor 1 de onderdelen er weer af halen die je er op hebt gezet en het motorblok even rond draaien, je weet zo heel snel welk onderdeel wat je hebt vervangen het probleem geeft.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat de hevel van de vernieuwde benzinepomp vast zit, haal deze er af en duw hier tegen aan, de hevel moet je goed in kunnen duwen, kijk uit want er spuit dan wel het restant benzine uit Grijns

Groeten Martin.

Ps; je hebt er prongelijk toch geen langere nieuwe bougies in gedraaid  Knipoog

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Remko1975
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Oktober 2015, 10:46:02 »

Kan zijn dat er geen olie meer tussen de krukaslagers zit. Met draaien pers je de olie tussen de lagers uit waardoor deze vast gaan zitten. Kun je de motor wel de andere kant opdraaien? Heb dit bij mijn eigen Kadett ook meegemaakt. Toen gelukkig geen schade aan het motorblok.

Opel Kadett-B 1.1N standaard 1973
Opel Kadett-C 1.2N de luxe 1974
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Oktober 2015, 19:42:34 »

hallo,

weet even niet uit mijn hoofd maar zit er niet een vulstuk tussen de benzine pomp.

misschien ben je die vergeten.dan kan het zijn dat je met de slag in de knoei komt.

succes john
Frikandel
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Oktober 2015, 20:23:45 »

Dank voor jullie reacties. Maar het handmatig ronddraaien gebeurt zonder bougies, geen dynamo erop en geen V-snaar. De koppeling heb ik niet los gehad. met de bak erop gebeurt het iedere keer op het zelfde punt; dus eerder in z'n eerste en het duurt langer in z'n vierde... misschien dat er een klep blijft hangen; dat moet ik dan nog even controleren. Een vastzittend lager lijkt me sterk om dat het variƫert met de verschillende versnellingen... Breinbrekertje wordt dit..
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Oktober 2015, 20:35:54 »

Ik ga ook voor te lange bouten bij de motorsteunen!
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Oktober 2015, 21:14:18 »

In jou eerste bericht schreef je (zonder V-bak) ik neem aan dat dat zonder versnellingsbak is ?
Nu zeg je met versnellingsbak ? Het verhaaltje word nu heel anders omdat het vastlopen in verschillende versnellingen gebeurt.
Ik neem aan dat jij de motor rond draait bij de poelie van de krukas, een motor draait altijd de zelfde omwentelingen, het maakt dus niet uit of er wel of niet een versnellingsbak aan vast zit, de omwentelingen blijven het zelfde, een motor zou dan altijd op het zelfde moment vast moeten lopen.
Namate jij de versnellingsbak in een andere versnelling zet loopt "de motor" op verschillende momenten vast, dit kan dus alleen maar als er iets fout zit in de versnellingsbak, bijvoorbeeld iets afgebroken of gescheurd tandwiel.

Nu even een vraagje, loopt de motor ook vast als je de versnellingsbak in zijn vrij zet ?

Groetjes Martin.

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 10 Oktober 2015, 22:58:21 »

Of frikandel bedoeld dat de motor gewoon nog steeds in de auto zit en hij hem in verschillende versnellingen rolt. Uitleg van hoe of wat past wel bij de naam :-)
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Oktober 2015, 23:23:51 »

Of frikandel bedoeld dat de motor gewoon nog steeds in de auto zit en hij hem in verschillende versnellingen rolt. Uitleg van hoe of wat past wel bij de naam :-)
Er staat toch echt "bij mijn uitgebouwde motorblok" ik neem aan dat hij dan niet in een auto zit ??

Frikandel
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Oktober 2015, 07:43:49 »

Even ter verduidelijking; ik heb de motor inclusief V-bak op een geimproviseerde bok staan, en kon dus door de v-bak eraf te halen aan de koppeling draaien...
Maar naar aanleiding van de reactie van Hummer; gaan de bouten op het blok DOOR de "wand"heen ? Dan zou het kunnen komen doordat ik voor de montage op het bokje te lange bouten heb gebruikt (of te ver ingedraaid), daar heb ik geen rekening mee gehouden in mij onwetendheid... Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dan.... (zucht)
In ieder geval heel hartelijk dank voor jullie meedenken, en hoop snel eens een verhandeling over de voortgang (of stilstand) van onze k'dettje , eventueel met foto's te kunnen plaatsen... Frits& Thom. (frikandel).
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Oktober 2015, 08:07:59 »

Citaat
Dan zou het kunnen komen doordat ik voor de montage op het bokje te lange bouten heb gebruikt (of te ver ingedraaid)

Bingo....
En normaal torn je een motor aan de krukaspoelie, vandaar de verwarring...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 11 Oktober 2015, 08:24:17 »

Heb je misschien ergens een langere (of nieuwe) bout ingedraaid, er zitten een paar plaatsen in het motorblok waar de bouten namelijk echt niet langer mogen zijn als standaard, anders komen deze tegen de draaiende delen aan.
Heb jij bijvoorbeeld langere bouten in de motorsteuntjes, dynamo of vliegwiel gedraaid ??
Geeft niets Frits, is een veel voorkomende fout als de motorsteunen weer worden vast gezet op het motorblok, nieuwe prongelijk langere bouten er in te draaien, de bouten gaan inderdaad door het blok heen en raken dan de krukas.
Let er dus op dat je de orginele bouten of orginele lengte terug er in draaid, nog een tip, voor dat je de bout er in draait een beetje vloeibare pakking op de schroef doen, je hebt anders wel eens kans dat er olie door de bout heen lekt  Knipoog

Groetjes Martin.

Frikandel
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Oktober 2015, 11:20:51 »

Nogmaals dank kadettilisten! Hummer is de winnaar; vanmorgen effe gecontroleerd (kadett staat op een andere locatie dan mijn woonadres). En inderdaad mijn volgende vraag over een afdichting is ook al weer beantwoord Super! 
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: