Dit is al meermaals gedaan, maar een hoop foto's zijn weg. Ik hoop hiermee weer wat ideeën en werkwijzes te horen van mede-forumleden. En ik hoop de mensen die er over denken dit te doen een steuntje te bieden.
Een week of vier geleden ben ik met een paar vrienden naar een huisje in Luxemburg geweest. Prachtige heuvelachtige omgeving, net wat minder vriendelijk dan België. De Kadett kwam uiteraard boven.
Wat me wel opviel was dat ik - ondanks dat ik een halogeenlampen met duplo (of P45t) voetje heb geplaatst en de spiegels van mijn koplampen redelijk goed zijn schoot het licht flink tekort.
Zonder tegenliggers en medeweggebruikers is het te doen; ik wende er aan. Maar zo gauw ik de weg moest delen was er geen klap meer te zien. door al het felle licht zag ik zelf steeds geen steek. Ik wilde méér licht.
Ik ben al even aan het zoeken geweest naar echte H4 lampen voor de Kadett, maar die kosten ongeveer hun gewicht in goud. Toen herinnerde ik me ombouwwerk met Polo-koplampen. Daar ben ik me in gaan verdiepen.
Sinds enige tijd ben ik stagiair in een garage. Dit ben ik gaan doen uit interesse; ik ruil een dag werk voor hun voor een dag werk aan mijn eigen spullen. Zodoende staat mijn goudbruine sedan automaat binnen op een brug.
Sinds september vorig jaar ben ik bezig geweest met alle roest aanpakken. Uiterlijk hoeft ze niet top te zijn, zolang alles wat kan rotten maar weg is. Behoud boven uiterlijk

. Tot dusver heb ik altijd wantrouwende keurmeesters gehad die vervolgens tot hun verbazing weinig problemen vonden. Dat mag wel zo blijven...
Maar dat licht, daar wilde ik iets aan doen.
Ik ben begonnen met vier stuks van de goedkoopste Polo-koplampen van de jongens van Winparts. Afgelopen week verzonden ze gratis. Dus voor de prijs van één Hella kan ik:
-twee keer falen: je weet nooit wat er gebeurt als je iets gebruikt waar het niet voor bedoeld is.
-twee Kadettjes ombouwen naar H4 als ik niet faal.
-iets er tussenin, maar in ieder geval als test één kadettje ombouwen en zien of het werkt
Mijn doel is dat het lichtbeeld goed is, dat ik veel kan zien 's nachts, en dat de koplamp origineel oogt.
De foto's die ik nu heb gemaakt komen van mijn telefoon, en die doet het niet heel goed met foto's. Volgende week hoop ik nog wat aan te kunnen vullen.
De koplamp: Depo/Van Wezel. Niet per sé slecht, maar niet bijzonder.

Om origineel te ogen moet het koplampglas los. Dit gaat namelijk vastgekit worden in het originele koplamphuis. Monteur Martin roept al de hele tijd PANG als ik de boel verwarm met een verfbrander.
Maar de aanhouder - en schroevendraaiers en een stanleymesje - wint:

Vorige week heb ik in mijn enthousiasme al een oude koplamp - die lag nog in het tweedehands hoekje van de garage, net als wat Duplo-lampen voor de polo waar ik al even mee had gepast en gemeten - uit elkaar gesloopt. Het glas is niet zo strak passend als het origineel. Maar kit en de bevestigingsring doen wonderen (het ronde deel dat uitsteekt is de ring waarmee het glas origineel gefixeerd zit, nu al weer op de plaats.):

Hier maakte ik mezelf wijs dat ik al op de helft zat:

Dat was dus niet zo, want nu moest ik de spiegel nog aan gaan passen.
De spiegel wilde ik op een zelfde manier bevestigen als het origineel, om de boel goed verstelbaar te houden. Dit is lastig, maar wel belangrijk.
Lastig is het dat de spiegel recht moet komen te zitten ten opzichte van het koplamphuis. Anders vernaggel je te straalrichting van de koplamp.
Het belangrijke deel is waterdichtheid. De Polo heeft een open koplamphuis waar water weer uit weg kan. De koplamp als geheel is verstelbaar en met een rubber dop waterdicht af te sluiten.
De Kadett verstelt alleen de spiegel, het koplampglas blijft zitten. Een complete polo-lamp kan ik niet vastkitten, dan kan ik namelijk niet stellen. Los kan, maar dan blijft er vast en zeker water in het koplamphuis staan. Dat wil ik niet; mijn kadett rot al genoeg...

Dus ik heb de stukken met gaten uit de originele spiegel gezaagd (er zijn vier gaten, je hebt er drie nodig. Mooi, zo'n extra kans...

)
De nieuwe spiegel had op een paar plekken teveel rand. Met de slijpsteen waren die er zo af, waar noodzakelijk. Dat gaf ook een mooi schoon stukje metaal om op te lassen.

Het 'scharnierrubber' heb ik later weer op zijn plek gestopt. Erg taai rubber, trouwens.
Een verstelpunt overgezet:

Als je goed kijkt zie je de pootjes van het originele stelpunt van de Polo nog zitten.
Ik kom er achter dat mijn foto van het tweede stelpunt niet gelukt is. Ik heb hier het origineel laten zitten en er een m3 moertje op gelast dat op de stelschroef paste.
Dit raad ik niet aan. De lamp paste niet in het koplamphuis en er moest een stuk af. Een vastgelaste moer is ook minder flexibel dan het plastic dingetje dat er normaal op hoort te zitten.
Waar ik tevens tegenaan liep was het stadslichtje. De fitting is een draaifitting - die zit niet bij de nieuwe koplamp, ik kon er gelukkig nog een paar vinden in een bak. Hou daar rekening mee!
Tweede probleem met stadslicht is dat de fitting diep valt. Hij knelde in het koplamphuis van de Kadett. Ik heb de spiegel wellicht te ver naar achter laten vallen, al is dit redelijk trouw aan het origineel.
Het prototype even gemonteerd:

Ik kon niet wachten, maar ik had helaas geen tijd meer om de lichtbak ervoor te zetten. Ik ben namelijk enorm benieuwd naar hoe het lichtbeeld is en of het stellen zin heeft. Hij geeft op het oog sowieso veel meer licht dan de originele lamp (die er nu rechts nog in zit). Volgende week koplamp nummer twee. Ik ga proberen die wat gedetailleerder vast te leggen. Misschien met een betere camera...