Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #315 Gepost op: 29 Juni 2016, 14:50:42 » |
|
Oke, http://www.classic-carpets.nl/dakhemels.html is natuurlijk een goed adres maar is wel weer de weg van de minste weerstand. Vanmorgen sprak ik iemand die voor het naaiwerk haar hand niet voor om hoeft te draaien, als ik het materiaal zou leveren zou zij het wel in elkaar krijgen. Aangezien het een vakvrouw uit de mode wereld is heb ik daar ook wel vertrouwen in, over geld is nog niet gesproken. Wil jij mij verraden welk kunstleer jij gebruikt hebt en waar te verkrijgen ?
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
apex4x4
|
 |
« Antwoord #316 Gepost op: 29 Juni 2016, 23:15:26 » |
|
De eerste hemeltjes heb ik van normaal kunstleer gemaakt, kwam er alleen achter dat deze iets moeilijker te verlijmen is in het dak omdat deze niet rekbaar is. Ik heb de laatste hemeltjes van hoogkwaliteit kunstleer gemaakt, deze is rekbaar, brandvertragend en schimmel bestendig. Ik kon dit kunstleer toen via het werk goedkoop kopen, deze stof kost normaal rond de €30 de meter, en je hebt 4 meter nodig vanwege de extra flappen links en rechts bij het achterraam. Als je niet aan rekbaar kunstleer kan komen raad ik je aan om niet al te dik kunstleer te gebruiken, gebruik ook leergaren om alles in elkaar te naaien, als je normaal garen gebruikt laat deze na verloop van tijd los omdat het leer er onder spanning in het dak verlijmd word. Een tip voor de naaister is, de losse stroken eerst aan elkaar te naaien en dan tegen de strooknaden de balein lussen te naaien, let ook op, de stroken lijken recht maar de achterste stroken lopen een beetje rond en worden dus onder spanning in elkaar genaaid, dit heeft te maken dat het dak niet recht is maar aan de zijkanten rond loopt.
|
|
|
Gelogd
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
ockdet
|
 |
« Antwoord #317 Gepost op: 30 Juni 2016, 23:11:42 » |
|
wat een topper die martin . die weet ook alles onmisbaar die man
je hebt wel een pluim verdient
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #318 Gepost op: 01 Juli 2016, 11:11:21 » |
|
Een beetje ervaring heb ik met het naaien van seats voor mijn classieke racertjes en bromfietsjes maar elk beetje kennis is welkom. Kunstleer zal ook niet het grootste probleem worden, heb daar ook een "adresje" voor, die zal wel raar kijken als ik nu kom voor zo'n grote lap. Maar ook namens mijn naaister, bedankt voor de info, Martin.
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #319 Gepost op: 27 Juli 2016, 12:35:22 » |
|
Weken lang bezig met van alles bezig [waaronder een nieuw project, Trabant] behalve met de Kadett maar mijn naaister heeft het hemeltje af. Het ziet er best goed uit, nu alleen even kijken of de pasvorm ook correct is, waar ik eigenlijk niet bang voor ben. Vandaag of morgen [of nog wat later] zal ik de ramen er uit halen en de zaak er in plakken, dan ook een afspraak proberen te maken met een autoruiten vakman om de ramen er in te zetten met nieuwe rubbers. Nou kan ik wel proberen om het zelf te doen maar voor wat extra eurotjes wil ik niet het risico lopen de zaak te verklooien. Het hemeltje wil ik wel zelf doen, wat specifieke tips in deze zijn welkom [Martin ?] waaronder een advies welke lijm ik moet gebruiken. Aangezien ik toch ook regelmatig een buddyseat moet maken en ik af wou van het geklooi met een huis, tuin en keuken naaimachien, ben ik eens gaan zoeken naar een professionele machine. Best geschrokken van de prijzen maar heb er toch eentje op de kop kunnen tikken welke binnen mijn budget valt. De mevrouw waar ik hem van kocht liet me even zien hoe het werkte, nou dat was geweldig, het ding stikte moeiteloos meerdere lagen aan elkaar, dit was met mijn oude machine altijd een drama. Ik zal de machine eerst eens moeten leren kennen maar hoop toch zover te komen dat ik het allemaal zelf kan, kan ik misschien ook eens een keer wat voor een ander betekenen.
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
hummer
|
 |
« Antwoord #320 Gepost op: 27 Juli 2016, 21:17:26 » |
|
Ik heb bizon tix gebruikt. Werkte prima. Ik heb wel meteen de ramen gemonteerd. Gr. Erik
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
apex4x4
|
 |
« Antwoord #321 Gepost op: 28 Juli 2016, 08:32:46 » |
|
De meeste contact lijmen bv van Bizon zijn goed, gebruik zeer zeker geen spuitlijm uit spuitbussen, deze gaan na een tijdje in de zon en warmte verpulveren en poederen, de stof laat dan weer los. Ik heb contactlijm gebruikt die wij op het werk gebruiken, geloof van het merk Bostik.
|
|
|
Gelogd
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #322 Gepost op: 30 Juli 2016, 09:18:37 » |
|
Aah, een goede contactlijm is dus goed. Ik was al bang dat er een speciaal en dus duur product achter moest. 
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #323 Gepost op: 22 Mei 2017, 13:26:05 » |
|
Hemeltje ligt al een hele poos klaar en de rubbers ook, alleen er nog even in maken. Het plan was om dat morgen even te doen maar ik ben toch nog wat onzeker. Moet ik een kit gebruiken om de rubbers aan de sponning te plakken of kan het rubber er zo in ? Welke kit zou ik dan moeten vragen bij de automaterialen zaak ?
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
wgortenmulder
|
 |
« Antwoord #324 Gepost op: 22 Mei 2017, 13:35:22 » |
|
kijk even in mijn restauratieverslag op de volgende posts: « Antwoord #120 Gepost op: 08 Juni 2011, 22:35:06 » « Antwoord #121 Gepost op: 09 Juni 2011, 07:02:52 » « Antwoord #122 Gepost op: 15 Juni 2011, 21:09:21 » http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.120.htmlHier staat dezelfde vraag over de ruitenkit.. op de pagina ervoor staat nog wat meer tekst en uitleg over hoe ik het hemeltje heb geplaatst. MVG Wouter
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #325 Gepost op: 22 Mei 2017, 16:43:54 » |
|
Bedankt Wouter, hiermee ben ik weer een stuk verder, de bitumen heb ik nu in huis.  Morgen gaan we eens wat proberen. 
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #326 Gepost op: 23 Mei 2017, 08:07:26 » |
|
Voor we wat gaan proberen nog één vraagje, hoe doe je de kit er tussen ? Rubber insmeren en dan plaatsen of de kit er tussen frotsen als het rubber en raam er in zitten ?
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
daddyphilipsen
|
 |
« Antwoord #327 Gepost op: 23 Mei 2017, 09:56:56 » |
|
De gleuf in het rubber waar de ruit in gaat eerst in kitten. Vervolgens het rubber om de ruit heen trekken. Ruit + rubber plaatsen zonder glijmiddel oid. Rondom afkitten tussen rubber en raamsponning . Dus niet alleen het overlappende flapje rubber maar die echt goed omhoog houden en echt in de ruimte tussen het rubber en de raamsponning kitten en als laatste pas de plastic pees plaatsen. Tenminste zo doe ik het.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Rondjerijder
|
 |
« Antwoord #328 Gepost op: 23 Mei 2017, 10:25:27 » |
|
Dat lijkt me toch wel een goede werkwijze maar zal vandaag niet beoefend worden. Toen ik het hemeltje erbij pakte bleek dat de flappen van de achterste zuil er net verkeerd om aan waren genaaid. Het hemeltje is nu weer bij de naaister en ze heeft beloofd dat het woensdag klaar is, zal dus donderdag wel geplakt worden.
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #329 Gepost op: 23 Mei 2017, 10:46:02 » |
|
Ga eens op internet zoeken onder bijv. "ruiten met rubbers in auto monteren"; veel instructiefilmpjes en beschrijvingen.
|
|
|
Gelogd
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|