Holland Kadett B Club Forum
29 April 2026, 13:20:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor blijft niet stionair lopen.  (gelezen 17207 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 28 Februari 2016, 14:07:45 »

Beste kadett rijders/sleutelaars.

Ik ben al een aantal uren aan het zoeken naar een oorzaak voor mij probleem. Dit begint meer op een trial and error te lijken dan op repareren. Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Motor (1.1S op benzine) heeft altijd goed gelopen maar de kadett heeft een brandje gehad (lek in brandstofleiding.) waardoor er een aantal zaken zijn beschadigd.
De motor is er uit gegaan en heeft een schoonmaakbeurt gekregen en een nieuwe lak laag. De meeste opbouw delen zijn vervangen (oliesensor, brandstofpomp, carburateur, bougiekabels,ontsteking enz)

Het blok is terug geplaatst en heeft nu een probleem.

Het blok start redelijk snel, loopt enkele seconden goed en valt weer uit. Hierna start het blok zeer slecht en wanneer het dan toch lukt om te starten loopt het blok weer voor enkele seconden. Enkel wanneer het gaspedaal voor half (of dieper) wordt ingedrukt blijft de kadett hoog in toeren lopen. Wanneer je laag in toeren wilt valt het blok dood.

ook bij een warm blok blijft het probleem het zelfde.

Ik heb meerdere carburateurs liggen maar het probleem blijft ongeveer hetzelfde,
Kleppen zijn gesteld en de ontsteking heb ik er ook al 2x uit gehaald en opnieuw gesteld.
bougies ook al een keer verwisselt geweest met andere.

tijdens het draaien (in hogere toeren dus) heb ik 13.80 volt uit de alternator en 11.50 volt op de bobine (is dit aan de hoge kant of normaal?)

Wie herkent het probleem of heeft een idee wat ik fout gedaan kan hebben?

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Februari 2016, 15:33:54 »

Het is opgelost,

Na 7u zoeken had ik het besloten om het toch maar eens op het forum te vragen en dus even later kom ik er achter.  Tong
Mocht ooit iemand dit topic tegen komen omdat hij/zij een gelijkaardig probleem heeft is dit mijn oplossing geweest.

Nadat ik alle carburateurs die ik op voorraad heb (4st) getest te hebben had ad ik besloten om de carburateur van mijn Kadett C is op mijn Kadett B te plaatsen. ik had de hoop eigelijk al opgegeven omdat alle 4 de carburateurs hetzelfde probleem gaven. Na het demonteren van de Kadett C carburateur trefte ik daar een onderdeel aan die niet op één van de andere carburateurs zat aanwezig was. (als iemand weet wat dit onderdeel doet wil ik het graag weten.)

Dit onderdeel is niet aanwezig in de carburateur van een kadett B maar daar zit een dicht onderdeeltje in gedraaid. Bij elke van de 4 carberateurs die ik heb staan was dit onderdeeltje niet aanwezig (dus 4x hetzelfde probleem). onderdeeltje er in draaien loste het probleem direct op

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Februari 2016, 15:41:04 »

Als ik me niet vergis is dat extra blokje op de C carb een electrische afsluitklep voor je stationair brandstof.
Geen stroom betekent geen benzine, wel stroom is wel benzine.

Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Februari 2016, 15:59:44 »

Bedankt voor de info. Zijn er voor de rest nog verschillen tussen de B en C carberateur? Ik denk dat er nu een C opzit maar dan wel met de sproeiers van de oorspronkelijke carb. Er zit geen typeplaatje meer aan dus daar kan ik geen gegevens meer van geven.

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Februari 2016, 20:51:56 »

Bij de B zit daar normaal gewoon je stationaire sproeier in.
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Februari 2016, 20:55:43 »

De naam verklaard inderdaad de functie Grijns Ben er alleen wel via de moeilijke weg achter gekomen.

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Februari 2016, 21:37:30 »

De stationaire sproeier heeft er een veer tussen zitten en zit aan de onderkant van de carburateur.
Niet alle kadett-b carburateurs hebben een stationaire afstelschroef, die van mij heeft er geen en moet het stationair toerental anders afstellen.
Hier op de foto's zie je de electrische afsluitsproeier en de orginele sproeier die er in hoort.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 28 Februari 2016, 21:49:51 »

Op de foto zie je dat er geen stationair aftelschroef in zit.

Op de onderste foto zie je wel de schroef met veer zitten, die voor stationairmengsel, die schroef zit er bij mij dus niet ?

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Februari 2016, 22:15:38 »

Als je originele sproeier dicht zit doet die exact hetzelfde als bij de elektrische zonder stroom er op. Bij beide geld dat het kleine gaatje in het midden los moet zijn om stationair te kunnen draaien. De schroef die je mist is niet voor stationair maar je luchtmengschroef.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 28 Februari 2016, 22:39:13 »

De schroef die je mist is niet voor stationair maar je luchtmengschroef.
De luchtmengsel (voor afstellen Co) schroef zit toch links onder, het schroefje wat verzonken zit in het pijpje ?? Of zit ik nou helemaal fout ??

Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Februari 2016, 23:21:25 »

ik heb geen idee hoe al die schroeven noemen. maar ik heb hier nog een carburateur liggen die dus wel een schroef heeft met veer, maar dat kleine verzonken schroefje niet.

maar goed dat de opel documentatie raad weet

De missende schroef bij mij heet dus:
leerlaufdüse (stationairsproeier)

de grote met veer:
leerlaufgemischregulierschraube (stationair mengsel schroef)

de verzonken schroef heb ik nog niet gevonden.

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Februari 2016, 23:32:59 »

Poehee, allemaal moeilijke benamingen waar ik niks mee kan, met welke schroef stel ik nu het stationaire toerental af, en welke schroef het Co gehalte ??

Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 29 Februari 2016, 08:15:30 »

Voor zover ik weet ga je draaien aan je stelschroef [leerlaufgemischregulierschraube] tot de motor het snelst loopt in de stationairstand.
Vervolgens ga je de gaskabel afstellen tot het toerental dat het laagst is en de motor nog net blijft lopen.
Dan ga je weer naar je stelschroef en draaien tot het toerental weer toeneemt, hierna weer de gaskabel afstellen op gewenst toerental.
Vaak is bij de eerste keer afstellen wel het goede punt bereikt, anders de procedure herhalen.
LET WEL, zo is het zoals ik het doe, weet iemand het beter hoor ik het natuurlijk ook graag.
Dan heb ik ook een vraag, is die elektrische stationairsproeier alleen voor het stationair lopen en zou je zonder stroom erop de motor kunnen laten lopen met wat te spelen met het gaspedaal ?

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 29 Februari 2016, 11:50:01 »

Dan heb ik ook een vraag, is die elektrische stationairsproeier alleen voor het stationair lopen en zou je zonder stroom erop de motor kunnen laten lopen met wat te spelen met het gaspedaal ?
Bij geen stroom is de sproeier compleet afgesloten en komt geen benzine doorheen, motor loop dus niet.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 29 Februari 2016, 20:56:08 »

Bij geen stroom is de sproeier compleet afgesloten en komt geen benzine doorheen, motor loop dus niet.
onder belasting blijft hij lopen hoor.
als ik mijn carb leegrijd om weer over te gaan op LPG krijgt het electrische sproeiertje geen stroom meer. maar hij blijft wel lopen, enkel stationair niet. dat doe ik dus alleen als ik weet dat ik een paar honderd meter heb waarin ik niet hoef te stoppen...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: