Holland Kadett B Club Forum
25 Mei 2026, 12:17:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aftap plug  (gelezen 25002 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 16 Maart 2016, 09:45:40 »

Op het gehele koelsysteem en kachel heb ik nog geen gebreken kunnen vinden, zelfs de waterpomp is dicht en werkt NOG goed, [afkloppen]
Het leek me daarom een goed idee het systeem eens schoon te maken, er zit nogal wat roest in volgens mij.
Daarom wil ik die aftap plug op het blok verwijderen.
Nou kreeg ik er een sleuteltje op maar kon nauwelijks een slag maken laat staan enige kracht zetten.
De dynamo is er zo af maar kan ik er ongestraft een sleutel op zetten met wat langere arm om wat kracht te zetten of breekt er gauw iets af.
Ik zit niet op een portie extra werk te wachten, hoe kan ik veilig het beste deze stop verwijderen ?

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Maart 2016, 12:01:28 »

Ik heb 'm er nooit uit gehad. Aftappen en spoelen door de radiateurslangen los te halen. De onderste slang is een goed (alternatief) aftappunt.
Als het systeem ook goed lijkt te koelen vraag ik me af of het slim is om er aan te beginnen. Je zal heel wat kwetsbaars los moeten halen om de boel goed te spoelen.
Bij problemen zou ik het doen, anders niet.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Maart 2016, 14:27:31 »

Ik zou er ook niet aan beginnen.
Radiator slangen los, tuinslang erin en spoelen maar. Grijns
gr. erik
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Maart 2016, 16:32:39 »

Ik ben er wel aan begonnen.  Grijns
Plugje zat helemaal niet zo vast, er was maar één onvertogen woord nodig om hem los te krijgen.
Van alle kanten doorgespoeld tot er overal schoon water uit kwam, nu kan ik met een gerust hart koelvloeistof er in kieperen zonder dat het verontreinigt is door roest en of water.

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Maart 2016, 22:50:59 »

Geen koelvloeistof ingooien want is veel te agressief voor je pakkingen ect van dit oude blokje. Gewoon antivries en dit over paar jaar weer keer verversen.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Maart 2016, 23:12:16 »

Geen koelvloeistof ingooien want is veel te agressief voor je pakkingen ect van dit oude blokje. Gewoon antivries en dit over paar jaar weer keer verversen.

Je hebt gelijk, helemaal niet bij nagedacht.
Bedankt voor de tip. Kus

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Maart 2016, 23:55:06 »

in koelvloeistof zitten ook antiecorrosieve stoffen. dus dat is juist aan te raden. echter moet je er dan wel op letten dat het nieuwste type(longlife, G12) slecht is voor geel/rood metaal. en daarom niet geschikt is voor oude opels.
ook de werking van dat nieuwe spul, namelijk voorkomen van de oxidelaag op metaal voor betere koeling en bescherming, gaat niet echt werken bij een geroest gietijzeren blok...
ik zeg dus wel koelvloestof, maar niet het nieuwste spul...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Maart 2016, 07:04:34 »

Mijn gedachtengang was dat koelvloeistof een smerende en corrosie voorkomende werking had, ik zit er dus niet helemaal naast.
Op het gebied van olie voor oldtimers ben ik er aardig uit, op het gebied van koelvloeistof heerst dus een gelijke verscheidenheid van gedachten.
Hier wil ik t.z.t mijn hoofd best wel eens over breken maar het voor nu even praktisch benaderen.
Ik gebruik voor mijn Reliant met alu-blok de koelvloeistof van Action die geschikt is voor motoren met licht metalen delen, dit word in die scene ook voor goed bevonden.  Water met eventueel anti-vries is hier uit den boze.
Wie weet [uit ervaring ?]  of deze ook geschikt is voor onze gietijzeren blokjes met hun oude pakkingen en aluminium waterpomp ?

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Maart 2016, 08:42:41 »

Ik heb er koelvloeistof in zitten; vraag me niet welke. Blauwig van kleur.  Nooit problemen mee gehad.
Water met anti-vries klinkt mij erg "ouderwets" in de oren; wordt dat nog gedaan?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Maart 2016, 09:31:11 »

ik heb er ook koelvloeistof in zitten. g11 spul.

Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Maart 2016, 14:18:49 »

Nou ben ik dit tegengekomen http://www.werkenmetmerken.nl/nl/koelvloeistof_classic_blauw/p/21959  en leek me wel wat maar heb ze toch even gemaild.
Op mijn vraag of ik deze vloeistof voor mijn gietijzeren 1.1 blokje kon gebruiken kreeg ik onder staande antwoord. 

De moderne koelvloeistoffen zijn allemaal longlife en meestal roze van kleur.
De ouderwetse koelvloeistoffen heten vaak "classic" en zijn blauw van kleur.
Meestal hebben deze als codering "BS" wat staat voor British Standard. Dit betekent een toevoeging in de koelvloeistof met anti-corrosieve werking.

De koelvloeistof classic is voor zover ik na kan gaan veilig in uw voertuig te gebruiken.

mvg Daniel Peters

Wat vinden jullie daarvan ?

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Maart 2016, 14:22:07 »

Als je de blauwe gebruikt moet dat goed gaan. Deze gebruik ik ook. De roze kan agressief regeren op bepaalde materialen die in oudere auto's zitten.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Maart 2016, 14:35:38 »

Mooi, ik heb al een kannetje besteld.  Grijns

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Maart 2016, 20:06:44 »

goed bezig

ter aanvulling:
de kleuren zijn niet vastgelegd. elke fabrikant hanteert zijn eigen kleuren. dus simpelweg een rood of blauw kannetje kopen is niet aan de orde! Ik weet het niet
het verhaal wat zij geven in de mail komt wel overeen met wat ik er tot nu toe over gevonden heb.

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 17 Maart 2016, 21:58:31 »

Waarom risico nemen als je weet dat het met antivries gewoon goed is. Ook zitten daar dope's in ter voorkoming van roest. Wat voor extra smering wel gedaan werd is glycerine toevoegen. Kijk maar eens hoe je ringen van de koppakking in ijzer gevreten is als je hem een keer los gaat halen. En dat alles voor nu komma nul winst met koelvloeistof.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: