Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 10:54:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: achterwiellagers vervangen  (gelezen 11659 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 25 April 2016, 19:19:08 »

Waarschijnlijk zijn mijn achterwiellagers aan vervanging toe, dit wil ik samen met mijn garagehouder doen. hij heeft een hamerslagtrekker en een drukpers. Nu is mijn vraag over de krimpring, moet die samen met het lager koud geperst worden. In het werkplaatshandboek staat dat er een passtuk is voor de drukpers nr. S- 1211, heeft iemand hier een afbeelding van of weet hoe je zonder moet persen.

Bedankt vast voor het antwoord.

Fred Uut Huuessen.

Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 April 2016, 22:12:02 »

Witheet stoken en dan met een pijp op zijn plek slaan, het gedeelte met de pijp heb ik zelf bedacht, het witheet stoken van "mijn " garageman.
Niet koud persen, de ring komt dan niet vast genoeg te zitten door mechanische beschadiging, ze moet er om krimpen, heet ook niet voor niet krimpring.
Succes en veel plezier.

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 25 April 2016, 23:45:30 »

En ook niet de oude krimpring er af willen trekken of persen maar er een gaatje in boren en emet een beitel splijten of vorzichtig net zo lang door slijpen totdat hij scheurt door de spanning die er op staat.
Bij het er af persen beschadig je namelijk ook het pasvlak.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 26 April 2016, 00:09:30 »

rood gloeiend heet stoken  de krimpring .. lager er op tikken   kan je natuurlijk  ook  iets warm maken  maar niet te veel  want dan gaat je kering stuk

suc6
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 26 April 2016, 00:13:19 »

lees anders hier  even
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,12331.0.html
ik praat uit ervaring dat er wat mis ging  bij mij
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 28 April 2016, 09:04:38 »

Vandaag naar garage geweest blijkt toch de klok ( ik hoop dat ik het goed zeg ) versleten te zijn er zat ook ijzerslijpsel in de olie. Misschien te weinig olie of gewoon versleten.

Weet niet wat wijsheid is in deze kan iemand mij adviseren. Bijv. andere komplete achteras reparatie of nog en andere optie.

Hoor het graag.

Fred Uut Huuessen.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 29 April 2016, 14:38:18 »

Ik heb nog wel een los automaatdifferentieel liggen dat ik ooit eens bij Paul heb opgehaald, en anders heeft hij ook vast nog wel wat Knipoog

Bij het vervangen van het differentieel moet je de speling tussen kroon- en pignonwiel af (laten) stellen wat nogal nauw komt; met een verfachtige oplossing moet je dan kijken hoe het contactvlak tussen de twee is. Ook moet je allebei vervangen, ze zijn op elkaar ingelopen.
De achteras er onder vandaan is niet veel werk, dus als je er eentje in goede staat kan vinden is dat waarschijnlijk het makkelijkst.
Als je zeker weet dat de rest van de as goed is (denk aan je veerschotels Knipoog) dan is het misschien de moeite om een nieuwe klok in de bouwen of slechte delen te vervangen.

Eerst eens in het huis kijken wat je ziet zou ik zeggen. Allicht is er iets vervangbaars stuk gelopen.

Succes!
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 29 April 2016, 17:33:03 »

ik heb ook nog een as liggen  waar nog de klok in zit  mag je zo op halen     .. veerschotels zijn niet meer goed 
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 30 April 2016, 11:26:14 »

Heb een aanbieding gehad van Beler, deze had nog een komplete achteras liggen. Ga deze met enkele weken ophalen.  Dit lijkt mij het makkelijkst.

Bedankt voor het meedenken en aanbieden.

Mocht ik alsnog hiervan gebruik willen maken laat ik weten.

Fred Uut Huuessen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: