Holland Kadett B Club Forum
25 Mei 2026, 09:01:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: auto rijd opeens slecht/niet.  (gelezen 43560 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 04 Juni 2016, 06:59:06 »

na een ritje van 50km of zo heb ik mijn auto weg gezet.

een uurtje later wil ik mijn auto starten. wat hij zeer slecht deed, daarna hakken/stoten en niet stationair lopen maw, ik ging nergens heen.

ik denk vuil wat gezakt is dus ik heb de volgende dingen gedaan:
benzinepomp filter schoon: geen resultaat
carb schoon: geen resultaat.

wat kan het meer zijn?
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 04 Juni 2016, 07:35:17 »

Denk dat je het meer in de ontsteking moet gaan zoeken, contactpunten, verdelerkap, rotor, condensator.
Vraagje, probeer de motor even te laten lopen en voel eens aan de bobine, als deze heel warm word is deze aan zijn einde.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juni 2016, 07:58:08 »

als hij een tijdje stil heeft gestaan kan ik hem 2 a 3x starten (en valt meteen weer uit)
daarna start hij niet eens meer, daarom denk ik dat het benzine is.

Ik zal eens kijken naar de ontsteking, warm worden kan ik om bovenstaande reden helaas niet nakijken omdat ik hem niet warm kan draaien.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Juni 2016, 08:19:07 »

Natuurlijk kan het de ontsteking zijn maar als je denkt aan brandstof kun je het volgende doen.
Luchtfilter er af zodat je de luchtinlaat van de carb. bloot hebt.
Probeer nu te starten met beetje bij beetje remreiniger in de carb. te spuiten, mocht het daadwerkelijk aan de brandstof toevoer liggen kun je de motor aan de praat houden met de remreiniger.
Heb je geen remreiniger bij de hand, met benzine lukt het ook, alleen wat moeilijker te doseren. Ik heb het zelfs wel eens met wasbenzine gedaan.
Voelen aan de bobine kan veel verklaren maar de kabel van de verdelerkap trekken, een bougie in de kabel stoppen en starten moet aan de bougie een blauwe vonk geven. Bougie wel tegen massa houden.
Blijkt de vonk aanwezig en blauw te zijn, de kabel terug steken en alle 4 bougies eruit en het zelfde foefje weer doen.
Na deze testen moet er haast wel een probleem aan het licht komen, succes.

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Juni 2016, 08:21:15 »

als hij een tijdje stil heeft gestaan kan ik hem 2 a 3x starten (en valt meteen weer uit)
daarna start hij niet eens meer, daarom denk ik dat het benzine is.

Ik zal eens kijken naar de ontsteking, warm worden kan ik om bovenstaande reden helaas niet nakijken omdat ik hem niet warm kan draaien.
Bij het starten kan je de bobine ook al voelen, deze zal gelijk warm worden als deze versleten is.

Als jij gestart hebt, probeer de benzine dop er eens af te draaien, kan zijn dat de ontluchting dicht zit en trekt heel snel vacuum, als dit zo is hoor je een harde puf bij open draaien van de benzine dop.
Je zegt dat de carburateur schoon is dus ik neem aan dat de hoofdsproeier niet verstopt zit.

Als de motor niet meer start, kijk een keer boven in de carburateur, geef met de hand een keer vol gas en kijk of je een straal benzine ziet.
Kijk ook even of de rubber ring tussen carb en spruitstuk nog goed zit.

Als je geen benzine ziet inspuiten.
Kijken of membraam van benzine pomp stuk is, uitgaande slang van pomp even in een flesje hangen, starten, hier moet nu een flinke straal benzine uitgeperst worden.

thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Juni 2016, 08:39:24 »

ik denk dat benzine uitgesloten is,
al bovenstaande is gedaan en er komt gewoon benzine uit, ook zonder dop zelfde probleem..

het is dus een onsteking ding. punten zijn opzich wel op dus die kan ik in elk geval vervangen. maar ik heb er totaal geen kijk op of dit het ook is. onstekingen zijn een onbekende wereld voor mij dus alle tips zijn welkom.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Juni 2016, 08:44:03 »

Door een versleten nokje op de puntjes kan hier kortsluiting ontstaan.
De symptomen die jij beschrijft passen hier ook goed bij, soms wel en soms geen kortsluiting.

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Juni 2016, 08:54:14 »

Als je eerst de kontantpunten vernieuwd en afsteld.kun je het beste ook de condensator vervangen.Dit is vaak de oorzaak van veel ontsteking problemen  Daarna verdelerkap en rotor.Ook kabels vervangen is soms nodig.Mijn ervaring is dat de bobine niet zo gauw kapot gaat.maar kontroleren zoals boven beschreven kan geen kwaad.Voor mijn gevoel zou dit de juiste volgorde zijn.

Groeten Fred Uut Huuessen
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Juni 2016, 09:02:46 »

thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Juni 2016, 11:50:13 »

condensator en punten besteld

bedankt voor de input.
thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Juni 2016, 14:12:44 »

Ik heb nu alle onderdelen vervangen die hierboven staan behalve een bobine, maar nog steeds geen verbetering, hij start. maar als ik boven de 1000 toeren wil valt hij uit, hij reageert niet echt op gas geven.

misschien sproeiers verstopt?

thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Juni 2016, 15:38:09 »

hoort hier een schroef in te zitten?

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Juni 2016, 16:57:20 »

yep hier hoor een schroefje met een borgmoertje in te zitten die de venturi op zijn plaats houdt Cool
waarschijnlijk heeft de motor hier valse lucht aangezogen.

gr Paul
thekleine
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 28 Juni 2016, 17:56:17 »

ik denk ik bout hem even dicht, maar dan mag ik geen gas meer geven  Grijns Dit is de ontstekingskant van de carb trouwens.

https://youtu.be/HzjE4ZCbgwg
Dit is alles wat hij doet.

nog maar eens gekeken of hij niet stiekem toch niet pompt maar ook benzine krijgt hij gewoon.

Ik heb trouwens niks met het onstekings tijdstijdstip gedaan omdat ik geen lamp heb. ik ging er vanuit dat dat allemaal al goed is.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Juni 2016, 18:38:38 »

misschien dat je venturi gezakt is ?  aan het originele boutje zit een stomp puntje die de venturi centreert.
en misschien een idee om weer met de basisinstellingen te starten?

gr Paul
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: