Holland Kadett B Club Forum
29 April 2024, 01:22:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Eerste Kadett van Tim  (gelezen 9553 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
DDC
Gast
« Gepost op: 19 Juli 2016, 16:36:12 »



Eerste Kadett gekocht. Vond ze al jaren super mooi en kwam er nu een tegen voor een goede prijs, belastingvrij, apk en LPG.

Nu een paar dagen in gebruik, kom je achter de nodige kwaaltjes.

Temp meter doet niks, niet heel handig bij een LPG wagen.
Klokje doet het niet, moet dus maar een toerenteller in komen.
Knipperlichten knipperen dubbel zo snel als de bedoeling.

Verder leuke auto.

Maar het is niet alleen rozegeur en manenschijn. Van de 10 eigenaren die de opel de afgelopen 9 jaar gehad heeft zijn ze niet allemaal even goed met het beesje om gegaan.
Met als grootste kwaal dat de versnellingsbak een zeer naar geluid maakt op toeren in de 1e, 2e versnelling. 3e en 4e ook een beetje.
Vanavond de olie aanvullen in de bak, morgen een ander eronder.


Dus het sprookje begint wat stroef, maar de auto is mooi genoeg om totaal op te knappen. Wat zijn realistische motoren+bakken om erin te zetten (dus niet een of ander zeldzaam 1900 blok). Het is allemaal redelijk compatible met een C kadett van wat ik zo kort een beetje kan vinden.


Gelogd
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Juli 2016, 17:54:42 »

Gefeliciteerd met je aankoop

en welkom

groet john
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Juli 2016, 07:08:00 »

Hallo Tim,

Welkom bij de club!

Qua motorombouw komt er bij een B-kadett best wel veel kijken als je er een ander type motor in wilt bouwen. De originele motor is vrij compact en alle andere motoren die je in wil bouwen zijn vaak een stuk langer/breder. Ten tweede zit je dan met de versnellingsbak, de kadett heeft achterwiel aandrijving dus je hebt ook een versnellingsbak hiervoor nodig, en die zijn vaak lastig te vinden voor de modernere motoren. Een CIH motor is redelijk goedkoop te vinden maar die zijn alleen te plaatsen door het front van de auto aan te passen.

De makkelijkste ombouw is een 1200S motor uit een B, C, D of E kadett en de A-corsa. Van de B en C past ie er zo in, van de D en E kadett en Corsa moet je wat meer dingen overzetten zoals carterpan, en waterpomp. Je hoeft dan niks te verlassen aan je kadett. Zoek maar eens op het forum, daar is al een hoop over uitgelegd. Wat vooral belangrijk is, is dat het blok goed kan ademen. Dus een dubbele uitlaat en misschien een grotere carburateur. Dan moet het toch wel lukken om boven de 60 pk uit te komen.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Freek B.
Sr. Member
****
Berichten: 304



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Juli 2016, 21:44:22 »

Ik wist niet dat de kadettjes in de aanbieding waren bij de aldi. Dat foldertje heb ik toch gemist.

De auto ziet er mooi uit.

Wat het dubbel zo snel knipperen betreft. Of de knipperlicht relais is kapot of een van de knipperlichten is kapot/slechte massa.
versnellingsbak is ''eenvoudig'' uit te wisselen. uit jou bericht maak ik op dat je er al eentje hebt en anders vind je ze wel voor een zacht prijsje. toerenteller is moeilijker te vinden dan een versnellingsbak (en ook duurder).

wat de motor betreft. Als je een andere motor wilt leggen zijn de mogelijkheden beperkt. De tunnel van de Kadett is redelijk klein en het aanbod achterwiel aangedreven wagens is ook beperkt. De 1100/1200 achteras kan ook niet veel meer vermogen aan dan de originele motor en schijfremmen op de vooras zijn een gewenst. Een kadett met automaat bak heeft een grotere tunnel en is beter geschikt voor grotere versnellingsbakken

Gelogd

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
DDC
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 27 Juli 2016, 08:46:04 »

Had in mijn gedachte ook een 1200 motor, potentieel met hogere compressie (al weet ik niet hoeveel invloed dat heeft op de kleppen gezien hij ook op LPG rijd).

Alle knipperlichten doen het wel dus denk niet dat het een massa probleem is maar er naar kijken kan zeker geen kwaad. Anders een nieuw relais bestellen  Lachebek

C kadett versnellingsbak is binnen, en aangepast om in de B te kunnen. Volgende week maar eens in de diesel gooien en goed schoonmaken.

Daarbij is afgelopen vrijdag de knalpot eronderuit gevallen Grijns , dus die besteld die "binnen 24 uur" binnen zou zijn dus die verwacht ik eind deze week. Lachebek
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 27 Juli 2016, 16:07:36 »

als je op lpg rijd en je wil gaan tunen zal je zeker geharde klepzetels moeten hebben. voordeel van lpg is dat je geen last hebt van detonatie(pingelen) dus je kan wat verder gaan met voorontsteken en compressie.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Jinny
Full Member
***
Berichten: 172



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 27 Juli 2016, 16:30:31 »

als je op lpg rijd en je wil gaan tunen zal je zeker geharde klepzetels moeten hebben. voordeel van lpg is dat je geen last hebt van detonatie(pingelen) dus je kan wat verder gaan met voorontsteken en compressie.

Denkfout, LPG pingelt ook, minder hoorbaar, maar wel degelijk....
Gelogd

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Juli 2016, 19:20:47 »

als je op lpg rijd en je wil gaan tunen zal je zeker geharde klepzetels moeten hebben. voordeel van lpg is dat je geen last hebt van detonatie(pingelen) dus je kan wat verder gaan met voorontsteken en compressie.
Denkfout, LPG pingelt ook, minder hoorbaar, maar wel degelijk....
klopt. maar wel bij een veel hogere compressie.
klopvastheid van lpg is 108-110 afhankelijk van de verhouding butaan/propaan. zelfs E85 zit met een klopvastheid van 107 onder lpg. en inverhouding met 95 of 98 van benzine is het helemaal beter.
daarom is pingelen geen probleem bij lpg...
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines