Ik heb jaren ervaring met het rijden op LPG. 15 jaar geleden was mijn "Nickname" op het Duitse B-Kadett forum niet voor niks LPG-Bombe

Maar goed. Ik ben het helemaal met Jeroenvans eens: Als je zorgt voor een goede en betrouwbare ontsteking, regelmatig je kleppen stelt volgens de door Jeroen genoemde maten, dan kun je zeeeer lang met je 1100 of 1200 kadettje op gas rijden. Mijn eerste B-Kadett is na >400.000 km pas voorzien van een andere cilinderkop omdat de zittingen helemaal "op" waren (met name kleppen van de achterste 2 cilinders waren het ergst). Deze nieuwe kop is toen ook meteen aangepast voor LPG. Hierdoor ging de interval voor het stellen van de kleppen een stuk omhoog.
Het ging hier overigens om een 12S automaat. Deze auto heb ik zelf ongeveer 120.000 km (probleemloos) op LPG gereden. Alleen wat problemen gehad met de ontsteking (speling op as, waardoor afstelling steeds verliep).
De CIH motoren zijn ook zeer betrouwbaar op LPG te rijden. Dit heb ik ook ongeveer 6 jaar gedaan met een 1700N motor. Nooit aangepast voor LPG, alleen de uitlaatkleppen iets ruimer afgesteld. Hiermee reed ik zomer en winter. Startte altijd gewoon op gas, en heeft 1 keer in de steek gelaten: Een marter had 2 bougiekabels doorgebeten! In 6 jaar tijd had ik 130.000 km op LPG erbij gereden. En de motor was nog steeds 100%.
Beide auto's zijn ingezet als dagelijkse (woon-werk) auto, en deden het perfect op LPG. Zomer en winter!
Ik had overigens wel een "ring" tussen het luchtfilter en de carburateur, en niet de plaat onder de carburateur zoals Jeroen noemt. Deze ring wil wel eens los gaan zitten, omdat het materiaal van de carburateur nogal zacht is, en het luchtfilter best zwaar is. Het voordeel is wel dat de choke gewoon blijft werken, en het starten op LPG makkelijker is! Van backfire heb ik alleen las gehad toen de ontsteking verliep op de 12S Kadett: Lucht filter is er een keer vanaf geblazen, maar verder geen schade of zo.
Tegenwoordig rijdt ik in een Suzuki Alto mijn woon-werk kilometers. Mijn Kadett en Rekord Car-A-Van zijn er nu alleen maar voor de hobby. Ik vind het sleutelen aan deze auto's nog altijd leuk, zolang ik het kan doen wanneer ik zin heb. Soms moest ik gewoon onderhoud doen aan mijn Kadett, omdat ik anders niet naar mijn werk kon de volgende dag. Daarom ben ik na 15 jaar gestopt met het dagelijks rijden van oude Opels....
Ralph