@jeroenvans
zelfde verhaal als bij fred, het is nog maar 2 weken geleden dat ik hem heb vervangen... dus ik zou het raar vinden als kabels en aansluitingen nu ineens niet meer goed zijn. vooral ook omdat de startmotor eerst echt wel goed veel power gaf.
zou je het meten even stap voor stap kunnen beschrijven, met name waar ik mijn meter moet houden? de m8 bout is duidelijk, maar moet ik dan vanaf de plus of de min meten en hoe meet ik de massa? ik ben echt nog niet zo thuis in het stroomwereldje.
bij mij leek het eerst op een probleem met het uitkomen van de bendix. elke keer als ik weer iets met de startmotor had gedaan was het weer even goed. maar na een tijdje kwamen de problemen weer terug. bij mij zat het probleem tussen de koperen kabel en het aangeknepen oog. dus elke keer als er weer wat bewogen had deed hij het weer even.
het meten van spanningsval is in het plus en het min circuit.
dus je meet eerst met de multimeter in de volt stand van de loden accu pluspool naar de m8bout van de startmotor.
daarna meet je van de loden accu minpool naar de behuizing van de startmotor. mocht er bij de massa een hoge spanning uitkomen dan kan je nog in etappes meten. tussen accu minpool en chassis en tussen chassis en startmotor.
hoe hoger het voltage hoe hoger de verliezen.
verder is een goed opgeladen accu in rust stand boven de 12,6 volt. 50 % moet nog 12.1 volt zijn in ruststand.