Holland Kadett B Club Forum
25 Juni 2026, 09:12:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Stroomverdeler niet verder te draaien  (gelezen 34359 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 28 Maart 2019, 20:54:23 »

Hallo,
Ik was mijn ontsteking aan het stellen maar ik kan mijn stroomverdeler niet naar het goede punt draaien, omdat de vacuum vervroeger al tegen het blok aan ligt. Weet iemand hier een oplossing voor? groet Rob
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Maart 2019, 21:09:42 »

Dan is de verdeler bij het inbouwen niet "netjes" in het midden van naar links en naar rechts stellen gezet.
Mij lijkt de enige oplossing de verdeler opnieuw in te bouwen, met de onderdrukdoos op zo'n positie, dat je linksom en rechtsom maximaal kunt verdraaien.

Handig , haast onmisbaar, gereedschap om de verdelervoetklembout te bereiken:

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Maart 2019, 16:21:22 »

bedankt ik heb de verdeler wel los gekregen met een klein steeksleuteltje. maar als ik de nokkjes gelijk zet wijst de rotor in de goede rigting, maar de bougiekabel die daarmee in verbinding is is van cylinder 3 en niet 1.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Maart 2019, 17:26:44 »

De ontstekingsvolgorde is cilinder 1-3-4-2
Ergens klopt bij jou de inbouw/aansluiting van de verdeler niet.
De motor ronddraaien tot cilinder 1 in ontstekingsstand staat (nokken op blok en poulie vluchten).
Ter controle via olievulopening voelen of beide tuimelaars van cilinder 1 "los" staan.
Zo niet dat is cilinder 4 in ontsteekstand en moet de motor nog 1x rond.
Als de markeringen weer vluchten en de beide tuimelaars "los" staan, dan staat cilinder 1 in de ontsteekstand.
Nu moet de rotor wijzen naar de markering op het verdelerhuis (of op de bout van de massa-aansluiting , Bosch of Delco).
Hierboven zit de bougiekabelaansluiting van cilinder 1. (3-4-2 verder met de klok mee)
Als jouw aansluiting hier niet mee overeen komt, zou ik persoonlijk de verdeler uitbouwen en op de correcte wijze weer inbouwen.
Is niet echt moeilijk, wel even gepruts om hem er netjes in te krijgen.
Meestal moet je de verdeler er een paar keer in en uit nemen om de meenemer van de oliepomp en de stand van de verdeleras goed op elkaar af te stemmen.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Maart 2019, 20:21:38 »

Prima uitleg van Gert.Mijn ervaring is dat de schuine vertanding zorgt dat je niet gelijk cilinder 1 kan aanhouden,hij moet al draaient in gebouwd, mocht die dan goed zitten wijst die naar cilinder 1.Is even een gedoe maar dan moet het lukken.Succes Fred.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Maart 2019, 20:33:09 »

In tekening 07717 zie je hoeveel de rotor voor het inbrengen te ver met de klok mee vooruit is gezet.
Door de schuine vertanding verdraait de rotor zich bij het inbrengen tegen de klok in. Hij moet dan ongeveer in de juiste stand uit komen.
De precies goede stand krijg je dan door het verstellen/afstellen van het verdelerhuis.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Maart 2019, 21:44:42 »

...ik heb de verdeler wel los gekregen met een klein steeksleuteltje..
Met stilstaande motor lukt dat nog wel, maar bij het afstellen met draaiende, warme motor is dat al een stuk lastiger.
Verder zie je vaak, dat bij het vastdraaien van de klemringbout de verdeler zich toch nog weer een beetje verzet.
Dan er weer induiken, op de tast losdraaien, ietsiepietse verdraaien, weer vastzetten en, ... Boos  toch weer wat verzet (tenminste mijn ervaring.)
Met de verlengde sleutel kun je de stroboscoop in de gaten houden, met links de verdeler "goed" zetten en met rechts de bout losser of vaster draaien.
Die sleutel ligt altijd bij mij in de kofferbak.

Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Maart 2019, 19:31:06 »

Hallo. ik heb vandaag geprobeerd de ontsteking af te stellen. de uitleg vas heel duidelijk en het is ook gelukt. alleen doet de auto nog helemaal niks als ik hem prober te starten. en ik snap er helemaal niks van.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 Maart 2019, 20:00:23 »

Zoals al geschreven; de ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2
Als verder alles goed is afgesteld zou het toch nog kunnen gebeuren dat de zaak 180 graden verdraaid is afgesteld.(veel gemaakte vergissing)
Dan zou je bougiekabels op de verdeler kap eens 180 graden moeten verzetten:normaal zit kabel 1 op pos.1, kabel 3 op pos. 2, kabel 4 op pos.3 en kabel 2 op pos.4
180 graden doordraaien: kabel 1 op pos. 3, kabel 3 op pos.4, kabel 4 op pos.1 en kabel 2 op pos. 2
Kijken of hij dan start.
Zo ja  Grijns  , zo niet  Boos
succes

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 30 Maart 2019, 20:54:28 »

Plus een aantal fouten, uit eigen ervaring  Rollende ogen
-rotor niet vergeten te plaatsen?
-alle kabels aangesloten, zwart+transparant en groen.
-middenkabel op verdeler
-openen de puntjes correct
-rotor + kap goed; verend plaatje op de rotor, contactpunt boven in de kap, messing strip in de kop van de rotor. Allemaal o.k.?

Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 30 Maart 2019, 21:28:23 »

De bougies vonkten wel dus de ontsteking werkt wel. ik heb de kabel waar de rotor naar wijst op het bdp van cylinder 1 naar cylinder 1 en daarna mer de klok mee 3, 4 en 2
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 30 Maart 2019, 21:41:42 »

Als je ze eens aansluit,  zoals ik heb beschreven, dus 180graden verder of te wel alle bougiekabels twee posities opschuiven.

Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Maart 2019, 23:15:19 »

Als ik ze 180 graden omzet gebeurd er helemaal niks, al zet ik ze weer terug geeft ie af en toe nog een plofje.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 30 Maart 2019, 23:24:18 »

Dan verder gaan vanuit jouw eerste, juiste plaatsing.
Cilinder 1 boven de rotor en dan 3-4-2
Oorzaak van het niet starten??
Daar slapen we een nachtje over

Hoe liep de motor voordat je met de ontsteking bezig ging (eerste vraag van je, je kon het verdelerhuis niet voldoende verdraaien bij het afstellen)

Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 31 Maart 2019, 14:13:18 »

Voor het afstellen reed de auto nog, alleen hij liep al een tijdje niet meer zo mooi, daarna had ik de puntjes naar 0,4 gesteld en vanaf toe heft hij niet echt meer gelopen
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: