mdevette
|
 |
« Gepost op: 19 Oktober 2019, 10:19:47 » |
|
Hoi,
Wie kan mij helpen aan de werkplaats handboeken van rond de jaren 70/71. Ik heb al veel handboeken via deze site en marktplaats maar alleen van de begin jaren of de late jaren. Niets van er tussenin. ik zoek meer info rond uit elkaar nemen / overzetten of revisie van de cardan as. De vroege docu die ik heb gaan alleen over de bladveer variant en de latere over alleen de verzwaarde 1.5/1.7/1.9 varianten. er staat dan dat ik voorgaande documentatie moet lezen voor de normale 1.1 versie. Wie heeft dat ?
Groet marc.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Oktober 2019, 21:53:33 » |
|
cardanas of differentieel? Cardanas is eenvoudig, differentieel is complex, heb ik misschien wel iets over. Moet ik even zoeken, laat maar weten.
|
|
|
Gelogd
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Oktober 2019, 22:07:29 » |
|
|
|
|
Gelogd
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
mdevette
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Oktober 2019, 08:17:07 » |
|
bedankt voor je documentatie, ik ben aan het kijken wat er nodig is om de pignonas en diff over te zetten van de ene as naar de andere. dus welke handelingen moet je doen en met welke toleranties. ik weet dat je de pignonas op voldoende en niet te veel voorspanning moet zetten, en de spanbus moet vervangen geloof ik..?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2019, 13:20:37 » |
|
Geen idee, geen ervaring mee  Succes 
|
|
|
Gelogd
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
mdevette
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Oktober 2019, 20:36:52 » |
|
Bedankt. Weet iemand hoe je een vroege en een late achteras (3.89/4.11) van buiten uit elkaar kan houden?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Oktober 2019, 21:40:35 » |
|
Vroeg versus laat, je bedoelt B1 versus B2? Zo ja, dan heeft de B2 veerschotels voor de achterveren en de B1 opname voor de bladveren. Zie hier de exploded view: de nummers 1 en 2. 1=vroeg=B1 en 2=laat=B2  
|
|
|
Gelogd
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
mdevette
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Oktober 2019, 12:05:16 » |
|
Gert weer bedankt voor je hulp, Zou je kunnen zeggen dat de vroege b1 met bladveren altijd een 3.89 is ? en de latere b2 met veerschotel een 4.11. Is dat een hard gegeven ?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Oly
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Oktober 2019, 21:21:24 » |
|
Nee, De eerste B2 had standaard een 1:3.89, later is dat een 4.11 geworden. Omdat de achteras nog wel eens ging zingen of omdat de veerschotels doorgeroest waren zijn veel assen vervangen. Kijk ook niet raar op als je een C kadett as onder een B aantreft, er is veel gerommeld in de jaren 70 en 80 toen veel mensen zelf nog sleutelden.
De enige goede controle is het aantal tanden te tellen van het kroonwiel en het pignonwiel. Ook staat de verhouding ingegraveerd op het kroonwiel (vermelding geeft het aantal tanden, bv 35:9). Kijk bij een as ook of er water in het huis is gekomen en de assen en lagers ingeroest zijn. Gebeurd vaak door het buiten laten liggen van een as. Uitwisselen gaat niet zonder uitklokken en aanpassen van gemonteerde shims.
|
|
|
Gelogd
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
ockdet
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Oktober 2019, 18:42:20 » |
|
er is een vraagbaak die hier speciaal verder op in gaat . welke weet ik zo niet zal morgen ff kijken ..
ben nog op zoek naar de nederlandse vraagbaak digitaal . met aanhaalmomenten er in . en revisie maten boek heb ik wel maar digitaal niet
imand
gr marco
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|
mdevette
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Oktober 2019, 15:48:10 » |
|
Bedankt allemaal, ik ga kijken.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|