|
Gert
|
 |
« Antwoord #45 Gepost op: 03 December 2019, 18:22:17 » |
|
De stuurschakelaar voor groot- en dimlicht gaat nogal zwaar/grof. 1x naar je toe trekken is schakelen en nog een keer naar je toe trekken is weer schakelen; niet zo soepel dus als in een moderne auto, het gaat puur mechanisch.
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #46 Gepost op: 03 December 2019, 18:46:42 » |
|
 nr. 19=dashboardschakelaar via 2,5R krijgt 30 spanning. Schakelaar in=nr. 56 spanning, via 1,5W-GE naar stuurschakelaar 37 aansluiting 56. Met stuurschakelaar naar 56b of 56a en vandaar met 1,5GE of 1,5W naar dimlicht en grootlicht voor. 54 L en R zijn de knipperlichten. 54 krijgt via het relais geschakeld 12V. nr.58 van schakelaar 19 volgt de schakeling van nr.30 naar 56; bij licht aan volgt verbinding naar 58 automatisch Nog wel  over stuurschakelaar pool 30, permanent 12V. Waar past die in het verhaal?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKadett
|
 |
« Antwoord #47 Gepost op: 03 December 2019, 20:48:37 » |
|
De stuurschakelaar voor groot- en dimlicht gaat nogal zwaar/grof. 1x naar je toe trekken is schakelen en nog een keer naar je toe trekken is weer schakelen; niet zo soepel dus als in een moderne auto, het gaat puur mechanisch.
Hahaha ik voel me even heel dom  inderdaad! Verklaart meteen waarom ik geen stroom had op groot licht bij het gebruiken van die schakelaar  dus als die schakelaar loos is kan ik m mooi gebruiken voor toekomstige mistlampen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #48 Gepost op: 03 December 2019, 20:51:56 » |
|
Jullie zijn al ver gekomen met de verlichting,de schakelaars in dashboard zijn als volgt de meeste links stadslicht,dan dimlicht/grootlicht, vervolgens schakelaar dashboard verlichting en helemaal rechts schakelaar ruitenwissers.De stuurkolom schakelaar heeft ook nog sein functie aangesloten op grootlicht welke alleen als verlichting is uitgeschakeld.Welnu het probleem met het niet schakelen van Dim naar grootlicht , lijkt op een fout in de stuurkolom schakelaar,zelf het knipperlicht zou voor links ook het probleem kunnen zijn.Maar goed eerst de verlichting.Onder aan de stuurkolom zit een stekker, hier komen alle draden tezamen die door de stuurkolom schakelaar worden bediend.Als de stuurkolom schakelaar kapot is kun je hiervan de draden trekken naar een universele schakelaar waar je dim en groot licht gaat bedienen.Heb het zelfde probleem gehad en zo opgelost.Door de draden op 1deel van de stekker , dat deel dat niet de stuurkolom schakelaar, door te verbinden test je rechtstreeks of alles werkt, voor mij was dit de ultieme oplossing.Ook geen probleem voor de apk.Hopelijk heb ik je op de goede erg gezet Succes Fred Mocht je het telefonisch uitgelegd wilt hebben mag je een on sturen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #49 Gepost op: 03 December 2019, 20:57:15 » |
|
Bedoel een PB.Wordt af en toe gek van de tekst verbeteraar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKadett
|
 |
« Antwoord #50 Gepost op: 03 December 2019, 21:04:59 » |
|
 nr. 19=dashboardschakelaar via 2,5R krijgt 30 spanning. Schakelaar in=nr. 56 spanning, via 1,5W-GE naar stuurschakelaar 37 aansluiting 56. Met stuurschakelaar naar 56b of 56a en vandaar met 1,5GE of 1,5W naar dimlicht en grootlicht voor. 54 L en R zijn de knipperlichten. 54 krijgt via het relais geschakeld 12V. nr.58 van schakelaar 19 volgt de schakeling van nr.30 naar 56; bij licht aan volgt verbinding naar 58 automatisch Nog wel  over stuurschakelaar pool 30, permanent 12V. Waar past die in het verhaal? Goeie vraag voor de mensen die goed zijn met elektra. Ik kan het zo niet bedenken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKadett
|
 |
« Antwoord #51 Gepost op: 03 December 2019, 21:10:06 » |
|
Jullie zijn al ver gekomen met de verlichting,de schakelaars in dashboard zijn als volgt de meeste links stadslicht,dan dimlicht/grootlicht, vervolgens schakelaar dashboard verlichting en helemaal rechts schakelaar ruitenwissers.De stuurkolom schakelaar heeft ook nog sein functie aangesloten op grootlicht welke alleen als verlichting is uitgeschakeld.Welnu het probleem met het niet schakelen van Dim naar grootlicht , lijkt op een fout in de stuurkolom schakelaar,zelf het knipperlicht zou voor links ook het probleem kunnen zijn.Maar goed eerst de verlichting.Onder aan de stuurkolom zit een stekker, hier komen alle draden tezamen die door de stuurkolom schakelaar worden bediend.Als de stuurkolom schakelaar kapot is kun je hiervan de draden trekken naar een universele schakelaar waar je dim en groot licht gaat bedienen.Heb het zelfde probleem gehad en zo opgelost.Door de draden op 1deel van de stekker , dat deel dat niet de stuurkolom schakelaar, door te verbinden test je rechtstreeks of alles werkt, voor mij was dit de ultieme oplossing.Ook geen probleem voor de apk.Hopelijk heb ik je op de goede erg gezet Succes Fred Mocht je het telefonisch uitgelegd wilt hebben mag je een on sturen.
Zondag ga ik dit eens bekijken. De derde schakelaar van links is dus voor dashboard verlichting, hmm jammer. Ik was in de hoop dat die gebruikt kon voor mistlampen/verstralers. Hoe kunnen deze dan t best geschakeld? Bedankt zover, jullie zijn erg behulpzaam allemaal!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #52 Gepost op: 03 December 2019, 21:11:02 » |
|
Seinlicht.  ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wienf390
|
 |
« Antwoord #53 Gepost op: 03 December 2019, 21:24:15 » |
|
Silke,Je kunt deze schakelaar wel gebruiken,als de draden hiervi aansluit aan de stadslicht schakelaar,dan heb je een schakelaar vrij.Beste is je mistlampen via een relais aantesluiten of dikke draad gebruiken.Liefst 1.5 of meer, wordt behoorlijk warm.Door halogeen koplampen tegebruiken is mijn stuurkolom schakelaar te heet geworden en daardoor kapot gegaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKadett
|
 |
« Antwoord #54 Gepost op: 03 December 2019, 22:52:57 » |
|
Seinlicht.  ? Klopt, net even gecheckt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #55 Gepost op: 04 December 2019, 09:47:01 » |
|
Wat is een "seinlicht"?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKadett
|
 |
« Antwoord #56 Gepost op: 04 December 2019, 09:50:00 » |
|
Wat is een "seinlicht"?
Groot licht (seinen bij gevaar e.d.) dit kan zonder dat de auto op contact staat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKadett
|
 |
« Antwoord #57 Gepost op: 04 December 2019, 09:51:20 » |
|
Ik heb dus ook gewoon stroom op groot licht. Alleen de knipperlichten dus nog!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #58 Gepost op: 04 December 2019, 10:41:46 » |
|
De knipperlichten zijn geschakeld plus; contact moet aan staan. Stads-dim-en grootlicht zijn ongeschakeld plus, dus werken ook bij contact uit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oly
|
 |
« Antwoord #59 Gepost op: 04 December 2019, 11:19:16 » |
|
Welke kleuren draad zitten er aan je knipperautomaat? Ik denk een zwarte, een bruine en één met drie kleuren.
|
|
|
|
|
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
|