ThatOpelGuy
|
|
« Gepost op: 25 November 2019, 20:38:55 » |
|
Beste Opel liefhebbers,
Allereerst mijn excuses voor het zoveelste koppelings topic. Ik zit alleen met een probleem waar ik het antwoord niet van kan vinden.
Ik heb sinds kort mijn eerste kadett b gekocht en hiervan moet de koppeling vervangen worden. Nou ben ik er al achter dat hier niet heel simpel aan te komen is dus deze ga ik bestellen bij Opel classic parts (.com)
Nou heeft de oude eigenaar mij verteld dat er een 1.2 n blok in zit (dus niet de standaard 1.1 voor de kadett b uit '70) Er zit een versnellingsbak met 4 versnellingen aan waarvan ik aanneem dat deze origineel 1.1 is.
Nou kan ik bij Opel classic parts de 669RP4 (1.1) of de 669RP8 (1.2) koppeling kopen.
De vraag van de dag is hoe kan je er achter komen of je een 1.1 of 1.2 blok hebt en welke versnellingsbak je hebt? De koppeling moet natuurlijk wel overeen komen met het blok wat er in zit.
Nu we toch bezig zijn heeft iemand nog tips en tricks voor de koppeling vervangen? Zijn er dingen die je het beste meteen mee kan vervangen of ervaringspunten die jullie met mij kunnen delen?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
wienf390
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 25 November 2019, 22:07:08 » |
|
Motor type staat ingeslagen op het gietijzeren deel , ongeveer bij de benzinepomp.Als het een 1.2 is dan 180 mm koppeling,bij 1.1 een 170 mm.Gelijktijdig de drukgroep en druklager vervangen verdient de voorkeur.Versnellingsbak doet voor de koppeling niet terzake.Succes
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 25 November 2019, 22:51:10 » |
|
Gelijktijdig de drukgroep en druklager vervangen verdient de voorkeur.
en vergeet ook het price-as (naald)lager niet!
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
Olaf
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 26 November 2019, 08:05:12 » |
|
Als het een 1.2 is dan 180 mm koppeling,bij 1.1 een 170 mm.
In principe klopt dit maar er kan in de loop der jaren een hoop veranderd zijn aan je kadett dus hier kun je niet zo maar van uit gaan. Ik zou het loshalen en opmeten zodat je zeker weet welke je nodig hebt. Groeten Olaf
|
|
|
Gelogd
|
Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie) Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1) Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 26 November 2019, 18:30:09 » |
|
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ThatOpelGuy
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 06 December 2019, 22:49:30 » |
|
Bedankt voor alle tips en opmerkingen! De kadett gaat ergens deze maand onder het mes en dan komt er een nieuwe koppeling in.
Enige reactie "waarom domweg alles vervangen" ik bedoelde met alles meer slijtage onderdelen/pakkingen/rubbers etc dingen die door de jaren snel uitdrogen/kapotgaan
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 08 December 2019, 22:57:02 » |
|
druklager en naaldlager lijkt mij overbodig .. zou er wel over denken als je olie kering van het blok lekt deze wel vervangen .. of die van de versnelingsbak maar die kan je later ook prima bij
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 09 December 2019, 20:54:50 » |
|
druklager en naaldlager lijkt mij overbodig .. zou er wel over denken als je olie kering van het blok lekt deze wel vervangen .. of die van de versnelingsbak maar die kan je later ook prima bij
juist niet... het druk en naald lager zijn de goedkoopste onderdelen van je koppeling. als je druklager het begeeft ben je vaak al te laat om de drukgroep te redden. als je naaldlager het begeeft baal je dat je die 10 euro niet gewoon hebt uitgegeven. puur omdat de hele zooi er weer uit moet. dus tenzij je zeker weet dat de lager niet stok-oud zijn zou ik het zeker vervangen. edit: krukaskeering is inderdaad ook een goed idee.
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 10 December 2019, 20:17:49 » |
|
het is maar net hoe jij het wil jeroen .. ik rij al jaren met ohv motoren nog nooit een druklager stuk gehad naald lager wel eens stuk gehad . maar laatste 10 jaar ook niet . en als ik het open heb dan komt er altijd weer een beetje vet op de as en de aandrijfas .. nu wel een nieuw naald lager er in zitten . want in een 1200sc zit standaard geen naaldlager in . en om uit een andere krukas 1 uit te halen valt niet mee . beste optie is dan krukas kapot slijpen mits de krukas versleten is natuurlijk .. ben weer bezig met 3 motoren klaar te maken een 1100 een 1200n en een 1200sc moet alleen nog 2 setjes krukas lagers hebben heeft iemand nog iets liggen ??
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
mdevette
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 11 December 2019, 16:31:20 » |
|
Vraagje wat is een 1.2 sc voor een motor ?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Olaf
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 12 December 2019, 08:16:11 » |
|
Vraagje wat is een 1.2 sc voor een motor ?
De 12SC is een gewone OHV motor maar die is geleverd in de E-Kadett en ik geloof ook in de A-Corsa. De compressie verhouding is 1:9,0 ipv 1:9,2 bij de 12S. Het blok heeft 54pk ipv 60pk bij de 12S. Ook is dit blok standaard geleverd met een Weber 32TL carburateur ipv de Solex 35PDSI. Omdat het blok over dwars in de E-Kadett zit missen de boutgaten voor de linker motorsteun dus die moeten zelf geboord worden. Voor de rest is het blok daarna gewoon in te bouwen in onze B-kadett. Groeten Olaf
|
|
|
Gelogd
|
Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie) Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1) Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
|
|
|
kinuyakkii
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 03 Januari 2020, 18:23:43 » |
|
@Ockdett, een naaldlagertje is gemakkelijk uit een krukas te krijgen met een snee brood en een hamer plus een massieve staaf die precies in de opening past van het lager. brood frommel je in het lager en druk je met de staaf telkens aan na het bijvullen met brood als deze vol zit met de hamer op de staaf slaan zodat deze als pers fungeert. heb het jaaaaren geleden gelezen en dacht zal wel …. MAARRRE HET WERKT gr Paul
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 04 Januari 2020, 00:24:44 » |
|
ja klopt dat werkt wel ook met papier of vet wil dat prima
maar wat als je het lager nu heel wil houden en je de auto weer nodig hebt veel hebben auto als hobby auto en kunnen hem dan laten staan maar zijn ook mensen die hen dagelijks gebruiken zo als ik dus
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
kinuyakkii
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 04 Januari 2020, 06:53:35 » |
|
@OCKDETT, lagertje schoonspoelen en is weer klaar voor een nieuwe ronde dus een krukas verslijpen is nergens voor nodig. gr Paul
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|