Holland Kadett B Club Forum
21 September 2020, 10:27:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wij wensen iedereen een fijne zomer!

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Mineraal of synthetisch  (gelezen 6822 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 30 December 2019, 17:46:37 »

heb ik toch gezegd   slecht voor je lagers  en zo kun je maar zien de ketting ook aan gort 
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 30 December 2019, 17:56:06 »

Citaat
heb ik toch gezegd   slecht voor je lagers  en zo kun je maar zien de ketting ook aan gort 
Jammer genoeg voor mij was dit bij de vorige eigenaar.
Wist al dat blok was slecht toen ik hem kocht, merkte het al bij rijden.Was voor mij geen punt.

Had al een ander blok klaar staan.
Kwam er nu aan toe om het te openen en het als voorbeeld te stellen.

Ronald

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 31 December 2019, 23:07:38 »

haal hem binnenkort op    . dan kijken hoe de rest er aan toe is
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 05 Januari 2020, 21:39:30 »

heb vandaag het blok opgehaald bij ronald . was natuurlijk nieuwschierig 
 boring cilinders stuk  te diep groefen
krukas versleten  midelste lager ingesleten  op de as
lagers in puin   
zuigers  2 en 3 zuigerveren  gebroken  zuigers ff meten kan ik mischien wel weer gebruiken   olie pomp komt ook wel weer van pas 
morgen ff  nokas er uit halen en deel uit het blok slijpen  wil testbankje maken voor olie pomp 
rest zal de oudijzer boer blij mee zijn 

Silke
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Januari 2020, 21:19:13 »

voorbeeld na gebruik synthetische olie (uit eigen ervaring, zelf die olie na koop er gelijk uitgehaald), blok inmiddels vervangen.

Groeven (goed voelbaar) in cilinderwand bij 3 cilinders

distributieketting compleet versleten, goudkleurige olie uit blok dus lagerschalen zijn er minimaal ook aan.

Even voor de leek, wat is er te zien aan de ketting?  Rollende ogen
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 29 Januari 2020, 23:16:59 »

Ketting ligt te diep op de tanden van het tandwiel.Waardoor deze langer wordt en niet meer juist gespannen kan worden door de kettingspanner.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 02 Februari 2020, 15:26:08 »

je ziet ook wel hoe scherp het kleine tandwiel is   . en de ketting spanner al op zijn eind staat   
mdevette
Sr. Member

64-88-PX 1100n limosine special 1971

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 14 Mei 2020, 10:06:04 »

Toen ik met apk de motorolie heb laten vervangen voor 20w50 voor mineraal vond ik dat de motor anders klonk als normaal. Er zat ineens een tik in en hij liep minder enthousiast. Na wat onderzoek....zwarte bougies, pijlde ik mijn net ververste motorolie. Die was pikzwart, en de het nivo was boven de bovenste indicator. Na een 1 liter te hebben afgetapt, wederom zwart, was de tik een stuk minder. Ik begon me wel af te vragen hoevaak er al synthetische olie met minerale olie gemengd was en hoeveel sludge erin zat. Dat was veel, er lag een hele zwart/grijze koek in de carter. Na ongeveer een week en 30 spoelbeurten met diesel, en andere vloeistoffen werd de vloeistof eindelijk helder en kwam er geen sludge meer mee. Ik spoelde elke via de peilstok ingang direct in de carter. Na zeker te weten alle sludge eruit was na controle met de endoscoop kon ik eindelijk mijn nieuwe olie erin doen. Ik heb nu gekozen voor de 10w30 die opel aanraad voor dit 1100 motortje om even terug te gaan naar de basis en te kijken hoe dat bevalt. Er zit nu classic olie in van kroon. En Ik kan zeggen de motor klinkt echt totaal anders, lijkt wel een naaimachiene. hij spint en komt veel vlugger op toeren en valt ook sneller terug naar stationair. De duitssers zouden zeggen hij is "drehfreundlicher". Maar belangrijker de olie blijft nu ook transparant. Misschien ook voor jullie het testen of bekijken waard.
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 14 Mei 2020, 17:43:00 »

Dat klinkt toch alsof er teveel olie is ingevuld en niet alle oude olie is afgelaten (of het oude filter niet is vervangen)? Als je 1 liter aftapt voordat je weer tussen de indicators zit heeft er toch echt een liter teveel ingezeten en daar gaat een motor niet bepaald beter van lopen.

Persoonlijk lijkt het me sterk dat het wisselen tussen (half)synthetische en minerale olie meteen na een beurt hoorbaar is, als er al een effect optreedt zal het pas na een tijdje merkbaar worden. Teveel of te weinig olie hoor en merk je echter snel.
Een OHV motor is naar mijn mening sowieso niet erg gevoelig voor het type olie, de goedkoopste bouwmarktolie is tegenwoordig al beter dan de beste olie toen onze Kadettjes nieuw waren, er is wat dat betreft ook echt een enorme vooruitgang gemaakt qua smeermiddelen.

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport CoupĂ© 1800  --  '98 Jaguar XK8 CoupĂ©
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 15 Mei 2020, 19:44:32 »

een liter meer hoor je wel verschil .. hij maakt minder lawaai  ....  dat er wat te veel in zit maakt niet uit  dat is over de hele carterpan 2 mm   de meeste liters zitten in het laagste punt 

dat je er dunne olie op gooit  ... heb veel motoren open gehad . en veel kapot gezien ...  ook door verkeerde olie  .. en je zal het  niet vernemen  binnen een jaar . maar op den duur  knippert je olie lampje wel  ...

wie weet wat dat inhoud als je olie lampje knippert bij stationnair toerental  warme olie in d zomer bij 30 graden   . oh oh 

doe mij maar gewoon 20w50  net weer 20 liter binnen gekregen   
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: