Holland Kadett B Club Forum
25 April 2024, 23:27:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Stationair te hoog te laag  (gelezen 14030 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Gepost op: 20 Juni 2020, 16:47:58 »

Wat kan ik doen als het stationair haast niet af te stellen is? Als hij koud is slaat bijna af, 600 tpm. Als ik hem dan afstel loopt hij als hij warm is 1100 / 1200 tpm. Als ik dit weer bijstel slaat hij koud weer bijna af...enz ..enz. ik heb de officiƫle afstel procedure al gevolgd. Dat hielp niet.
Ik merkte niet een echt hoger toerental bij de stationair stel schroef onderop de voet. Iemand nog tips....?
Gelogd
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juni 2020, 12:24:53 »

de afstelschroef onder in de carb is dit nog een originele of later vervangen door een "normale" schroef (vaak tegengekomen in mn carb verzameling)
ik heb ook genoeg "eigenbouw" schroeven voorbij zien komen.
aan de kopse kant hoort een spitse punt te zitten ( of een taps toelopend met stompe punt) dit zijn 2 verschillende uitvoeringen.

mvg Paul
Gelogd
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 296



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Juni 2020, 16:26:09 »

De eerste vraag is, zit de pakkingring onder de carburateur er nog wel?

Tweede vraag, welk type carburateur? Bij voorkeur met foto`s aangezien er nogal wat verschillen zijn in carburateurs die in de loop van de tijd op B kadettjes zijn gekomen.

Is namelijk nogal van belang voor juiste afstel procedure.

Heb in mijn collectie al zeker 4 verschillende varianten. Met luchtmengschroef en zonder, met extra slangetje voor omlooplucht  enz.

600rpm koud, is dat op choke of zonder?

Mijn 1200s loopt 700rpm warm maar koud zonder choke amper 400. Start dus altijd met iets choke.
Kan na 100mtr  nu al dicht.

Choke goed afstellen kan vervolgens ook nog wel een leuk klusje worden wil je dit goed doen.
Meeste kadettjes lopen blubberend op choke, hoeft echter niet.

Ronald
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Juni 2020, 11:42:12 »

Het is een 30/35 posi(t). De stelschroef ga ik idd ff bekijken. De voet pakking weet ik niet. Maar zou idd goed kunnen. Het lage toerental is paar minuten na koude start zonder choke.
Gelogd
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 296



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Juni 2020, 11:59:51 »

Maak eens een foto van de carburateur, zit er 1 stelschroef op of 2?
Bij voorkeur vanaf zijkant waar ook CO schroef zit.
Maakt veel uit voor het afstellen.
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Juni 2020, 16:30:30 »

Foto maken kan, krijg hem allee niet klein. (<128kb) maar ik zie maar 1 schroef. Ik zou je wel de fotos kunnen appen- mailen
Gelogd
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 296



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Juni 2020, 19:29:52 »

Mail hem maar naar adres in profiel.
Als het maar 1 schroef is is dat de co schroef.Daar stel je geen toerental mee.
Dan stel je toerental met schroefje tegen gasklepas.
Eventueel aanpassen van toerental op choke gebeurt dan door lichtjes verbuigen van het choke stangetje.

Maar eerst controleren of voetpakking(rubber ring) er nog zit en goed afsluit.
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 296



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juni 2020, 06:44:45 »

Heb de foto`s binnen.
Schroef in de voet is CO schroef, daar stel je toerental niet mee.

Schroefje in gasklep mechanisme aan kant van klepdeksel is voor stationair toerental.
Standaard begin ik altijd met carburateur helemaal controleren/schoonmaken en daarna CO schroef zachtjes helemaal indraaien en daarna volledige 2 slagen terug te draaien.
Dan heb je een basis om mee te beginnen.

Bij dit type carburateur is mijn ervaring dat je nagenoeg nooit aan de afstelling van het toerental hoeft te komen tenzij iemand dit al verklooit heeft of er andere problemen zijn (vacuumlek oid)

Als ik het zo zie is een keer een revisiesetje ook niet verkeerd.

Controleer in ieder geval eerst of de ring onder de carburateur er nog zit en bij de minste twijfel over de kwaliteit vervang hem.
Controleer dan ook gelijk of de voet van de carburateur nog goed vast zit aan het huis(schroeven aan de onderzijde van de gasklep) gaat ook regelmatig los, je hebt de boel dan toch los liggen.

Ook de aansluiting van de slang op je spruitstuk controleren op verstopping, is een gecalibreerde boring waar constant wat lucht door gezogen wordt.
Als deze dicht zit wordt afstellen ook "leuk"

Als de basis op orde is, Co schroef op 2 slagen, starten en goed warm laten lopen.
Daarna stationair toerental eventueel afstellen op ong 800 rpm en daarna aan co schroef draaien (kleine stukjes 1/4 slag per keer) om te kijken of motor mooier gaat lopen.
Dit kan zowel linksom als rechtsom zijn afhankelijk van staat van carburateur, te ver naar rechts en motor staat te arm, te ver naar links motor te rijk.

Persoonlijk stel ik hem altijd zo dat hij mooi loopt, vervolgens draai ik langzaam schroef naar links totdat motor net niet meer mooi rond loopt / toerental wat zakt.
Daarna iets terug naar rechts zodat motor net weer mooi loopt.

Staat dan beetje aan de rijke kant maar loopt dan in mijn ervaring het beste.

Mocht het nu niets worden ben je altijd welkom in Doorwerth (bij Arnhem) zodat we samen eens kunnen kijken.

Ronald
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Juni 2020, 08:14:23 »

Netjes uitgelegd Ronald!

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Juni 2020, 10:01:29 »

Super bedankt voor je uitleg. Zo staat het inderdaad niet in de vraagbaak. Je hebt gelijk, ik heb al veel gedaan aan de auto maar de carburateur heeft inderdaad wel een beurtje nodig. Ik heb al een tijdje een revisie / pakkinggen set liggen. Maar aangezien ik nog last heb van mijn Ontsteking wil ik dat eerst opgelost hebben, anders weet ik niet meer waar wat vandaan komt. Maar mocht ik er niet uit komen maak ik graag van je aanbod gebruik om langs te komen. Waar zit volgens jouw de stationair mengsel schroef? Of is dat de co schroef waar jij het over hebt.? Bij de gasklep zit een nokje en schroef daar stel ik fysiek het toerental in.
Gelogd
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Juni 2020, 10:06:31 »

Overigens de ontsteking problemen die ik heb zijn de vacuumvervroeger werkt niet of nauwelijks. Hij houdt zijn vacuum niet vast...en ik kan geen goede condensator vinden die de vonken blust over de contactpunten. Ik heb er nu al 3 geprobeerd zonder resultaat. Resultaat is dat hij overslaat/inhoud.
Gelogd
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 296



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 23 Juni 2020, 12:02:35 »

CO schroef is stationair mengselschroef.

Condensator is afhankelijk of het een bosch (verdelerkap met clips) of delco (verdelerkap met schroeven)ontsteking is.
Voor bosch kan je die en de contactpunten bestellen bij een vw kever leverancier (bijv. hotrod in Doesburg)
Moet je alleen het beugeltje van de condensator iets aanpassen.

Vacuumvervroeger moet vacuum vasthouden, is anders al een oorzaak van valse lucht. En dus slecht af te stellen.

Vacuumvervroeger is nog wel te krijgen. OTR,Splendid, alt opel parts enz.
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Juni 2020, 15:49:47 »

De bevestigingsmoeren van de carburateur worden nogal eens te strak aan gedraaid waardoor de voet/flens zich vervormd; als je hem op een vlakke plaat zet, staat hij op de twee uiteinden waar de bevestigingsgaten zitten en kiert hij in het midden.
Deze speling kun je met een nieuwe O-ring of een papieren pakking niet opheffen en je hebt dan zeker last valse lucht.
Het beste is dan een stuk fijn schuurpapier op een vlakke plaat/stuk glasplaat of wat dan ook te kleven en de onderzijde van de carburateurvoet rustig te vlakken. Als de hele onderzijde mooie gelijkmatige schuursporen vertoont, is deze weer mooi vlak.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Juni 2020, 21:36:47 »

Ah. Had ik in ieder geval de juiste schroef. De delco remy vacuumvervroeger kan ik nog alleen vinden bij cope (1012). De bosch is makkelijker te vinden, maar dat heeft w.s te maken met de vw achtergrond. Ook de voet zal ik nakijken.
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Juni 2020, 06:28:39 »

zet er een bosch op  met hotspark er in je bent overal van af    geen contactpunten meer geen geklooi met condensator   kosten  module 45 euro 
evt onstekking  over nemen van mij  40 euro
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines