Holland Kadett B Club Forum
27 September 2020, 03:53:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wij wensen iedereen een fijne zomer!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: dynamo lampje gaat niet meer uit  (gelezen 1160 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Holenman
Jr. Member
**
Berichten: 85


Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700


Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Juli 2020, 15:40:17 »

tot vandaag geen probleem . Nu blijft plotseling dynamolampje branden ; gas geven geeft geen verandering . Wie weet waar ik met zoeken moet beginnen ? Groeten van Will oet Geldrop
Gelogd
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 234



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Juli 2020, 16:22:18 »

Dynamo, meet bij draaiende motor en met stroomverbuikers aan (radio, licht, ventilator) de spanning van de Accu. Deze moet bij lopende motor tussen de 13 en 14,2 V zijn. Als de spanning lager is wordt de accu door de dynamo niet bijgeladen.


Gr.
Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Holenman
Jr. Member
**
Berichten: 85


Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Juli 2020, 17:14:00 »

Hoi hoi . Ik weet de waarden van de accu niet meer precies . Bij stilstaande motor en bij lopende motor ( ook versneld ) blijft gelijk : ca. 12 ,4 volt . Kan iets van de verlichting ermee te maken hebben : dashboardverlichting werkt niet meer en r.achterlicht ook niet meer
Gelogd
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 234



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Juli 2020, 21:19:42 »

Dat is te weinig, als de motor loopt en de stroomverbruikers aan staan moet de dynamo meer leveren. Bij jou laadt de dynamo de accu niet op en zul je uiteindelijk de accu tijdens het rijden volledig leeg trekken tot er te weinig spanning voor de ontsteking is en je dus stil komt te staan.
Dynamorevisie of een anderen dynamo lijkt me.


Gr.
Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1329



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Juli 2020, 21:50:57 »

Waarschijnlijk zijn je koolborstels versleten.
De meest voorkomende andere problemen resulteren namelijk in het uitblijven van het lampje.
2 schroefjes en een stekker zijn alles wat de koolborstels vasthouden. als ze kort zijn zijn ze versleten.
koolborstels vervangen is geen dus ook geen moeilijke taak.
Echter is het verstandig om ook even de lagers te controleren. Nieuwe koolborstels zorgen namelijk dat de dynamo weer harder gaat werken dan de afgelopen tijd met soms een vastgelopen dynamo tot gevolg.

Mocht je nog de originele externe regelaar hebben dan is dit ook een goed moment om over te stappen naar een (moderne)interne regelaar. Dat voorkomt dan weer een hoop problemen in de toekomst.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 775


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 05 Augustus 2020, 09:02:52 »

van wat merk is jou dynamo  ...  ik denk dat jou gelijkrichter stuk is  . als het lampje niet uit gaat
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 775


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Augustus 2020, 06:03:29 »

achterop jou dynamo zit een zwart blokje   vervang die maar eens 
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1329



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Augustus 2020, 00:03:14 »

achterop jou dynamo zit een zwart blokje   vervang die maar eens 
dat is niet de gelijkrichter maar de koolborstels(al dan niet met spanningsregelaar)
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 234



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Augustus 2020, 10:03:04 »

Dat blokje is inderdaad de spanningsregelaar, en als die kapot is krijgt de accu meer dan 18V (in mijn geval) en zal de accu droogkoken. Dat ruik je en zie je na verloop van tijd.
Als de accu bij lopende motor maar 12,4 Volt krijgt heeft dit niks met de regelaar te maken, de regelaar vlakt de spanning alleen maar af. Als de spanning al te laag is komt dit door de dynamo.
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Holenman
Jr. Member
**
Berichten: 85


Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Augustus 2020, 10:21:27 »

Geldrop, vrijdagmorgen. Beste meedenkende Kadett deskundigen . Hier een dynamo update. Het zwarte blokje waar overgesproken wordt , zit niet op mijn dynamo . Dit blokje , regelaar met kleine koolborstels , zit op jongere types. Bij mijn dynamo zit een storingsgevoelige externe regelaar. Om alle narigheid in eenmaal opgelost te hebben , de dynamo naar een bedrijf gebracht die dit soort dingen herstelt. Gistermorgen weggebracht , een paar uur later klaar voor een schappelijke prijs ( regelaar , lagers , binnenwerk etc ). Nu alleen nog even ophalen . Nogmaals : iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken . Groeten van Will oet Geldrop ( nu geld=op ).
Gelogd
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 234



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Augustus 2020, 12:59:09 »

Goed bezig Will, een dynamorevisie was de juiste manier om het probleem te verhelpen.

Gr.
Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines