Holland Kadett B Club Forum
28 November 2020, 02:38:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: HKBC op Facebook HKBC op Instagram
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Uitlijnen voorwielen  (gelezen 543 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 888


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 13 November 2020, 21:41:18 »

Hoi, de voorwielen van de groene dame ogen een beetje raar. Als er een recht staat, staat de andere naar buiten. Wat is een goede manier om de boel uit te lijnen? Fusee kogels zijn vorig jaar los geweest, dus die zitten nog niet vast.

Ook staat het stuur een paar graden scheef. Heeft dit misschien ook met deze foute uitlijning te maken?

Verder heb ik de bovenste draagarmen er ook afgehad. de dikke ring heb ik links en rechts aan de achterzijde zitten en hoe ik de bovenste fusiekogels heb zitten. naar binnen of naar buiten gedraaid.

Iemand tips?

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 277



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 14 November 2020, 09:09:13 »

Uitlijnen doe ik basaal met 2 lange hoekstrippen die ik evenwijdig links en rechts langs de auto leg.
Zorgen dat voor en achter even ver uit elkaar liggen.

Stuur rechtzetten en afstand meten tussn strip en voorzijde van band en achterzijde van band, daarna fuseekogel lossen van kogel aan stuurhuis en door verdraaien afstand zo stellen dat voorkant van band 2mm verder naar binnen staat dan achterkant.

Dit aan beide zijden doen.

Nu heb je een basis instelling waarmee je niet direkt je banden verklooit en kan je een afspraak maken met een uitlijnservice.

Tegen die apparatuur kan een hobbyist niet op!

Dikke ring en stand bovenste fusee kogel zijn voor camber en caster, kan je als leek zelf bijna niet goed doen.

Uitlijnen heeft echter alleen maar zin als er geen speling op de geleidebussen van het stuurhuis zit.

Ronald
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 538



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 November 2020, 13:17:20 »

Uitlijnen bij een gespecialiseerd bedrijf heeft de voorkeur, het kan zijn dat als 12 inch. velgen heb ,de meet driehoek niet goed bevestigd kan worden.Maar misschien zijn er inmiddels betere methoden.Zelf afstelgegevens meenemen,deze staan meestal niet in hun computer.Succes.
Gelogd
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 346


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 14 November 2020, 14:15:22 »

De dikke ringen moeten inderdaad aan de achterkant, is ook de latere Opel basisafstelling. Hoe meer de bovenste draagramen naar achter staan hoe minder de wielen gaan zoeken. Hoe verder naar achteren hoe zwaarder het sturen gaat maar dat is niet erg bij een B Kadett.  De bovenste kogels weet ik zo niet.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Kadett B 1972, 19S 'SPORT' look
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Kadett A 1965, onder handen.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 888


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 14 November 2020, 19:05:26 »

Bedankt allen voor de opmerkingen. Dan ga ik er mee naar de garage.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines