Holland Kadett B Club Forum
16 April 2024, 20:55:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: klapperen distributie ketting  (gelezen 10281 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Niel Beelen
Newbie
*
Berichten: 8


Bijna klaar


Bekijk profiel
« Gepost op: 12 December 2020, 17:55:32 »

Hallo,

Ik heb mijn hydraulische ketting spanner vervangen door een mechanische.
Nu heb ik het probleem dat deze klappert als ik de motor in toeren hou.
Ketting is ook nieuw.

Heb ik iets verkeert gedaan bij de installatie van de mechanische ketting spanner?

mvg
Niel
Gelogd
Pascal
Jr. Member
**
Berichten: 86


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 30 December 2020, 11:25:05 »

Hoi Ik heb hetzelfde gedaan.

In principe zou het niet fout kunnen gaan. Stond de ketting goed op spanning met de nieuwe spanner?
Spanner was helemaal gangbaar? weet je zeker dat de ketting klappert?
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Januari 2021, 21:31:30 »

alleen de ketting vervangen Verbaasd   normaal moet je dan ook de tandwielen doen  en heb je een pakking geplaatst achter de mechanise spanner  anders heb je oliedruk verlies 
Gelogd
Pascal
Jr. Member
**
Berichten: 86


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 06 Januari 2021, 12:10:34 »

mmm ik heb geen pakking gedaan , nergens last van. wel de tandwielen gedaan . gelijk al klapperen vanaf het begin?
de spanner spande wel de ketting op ?
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Januari 2021, 18:25:46 »

Waar haal je goed passende kettingwielen? Dat schijnt een groot probleem te zijn. Of zoeken wij verkeerd? Ik weet dat er nieuwere motoren zijn die ook met een distributieketting werken. Maar tot welk bouwjaar. De D Kadett heeft een distributieriem.

Of Corsa? Heeft die ook een ketting?

Ondanks het aanraden van menig liefhebber om een mechanische spanner te plaatsen op de distributieketting, heb ik, eigenwijs dat ik ben, toch steeds de hydraulische terug gemonteerd. Nog geen gerammel of ander ongemak gehad  Grijns.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
kadett1968
Newbie
*
Berichten: 33


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 07 Januari 2021, 00:51:33 »

Zelfs de E-kadett is nog geleverd met het gietijzeren 1.2 blok, met ketting dus.
Gelogd

Kadett-b in restauratie
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Januari 2021, 07:31:26 »

Er bestaat best wel vaak verwarring over de 1.2 motoren, deze zijn er zowel in de OHV als de OHC variant. Ik heb dit al eens uitgelegd, bekijk de volgende link maar eens:

Distributie tandwielen

Daar heb ik toen dit geschreven:

D-kadett heeft een riem.

Je opmerking klopt maar gedeeltelijk. Je moet hierin het onderscheid maken in de OHV motor en de OHC motor. De OHV is de motor met de nokkenas aan de zijkant met ketting aandrijving zoals die in onze B-kadett zit en de OHC motor is de vernieuwde motor met bovenliggende nokkenas met riemaandrijving.

De verwarring ontstaat bij de 1.2 motoren, die zijn er zowel in de OHV als de OHC variant. Deze motoren zijn door elkaar gebruikt in de D en E Kadett en de A-Corsa. Hier moet je echt naar het motor nummer kijken om te achterhalen of het een OHV motor of OHC motor is. In de A en B Manta en Ascona is ook de 1.2 motor ingebouwd en hier is het altijd de OHV motor.

De volgende motornummers zijn OHV:
10S
12NC
12SC
E12GV

De motorcodes die je dus NIET kunt gebruiken, voor OHC:
12NV
C12NZ
12ST

Dit is de de OHV motor:


En dit is de OHC motor:


Ik heb zelf ook een 1.2SC motor in een B-kadett liggen uit een E-kadett. En ik heb ooit een kadett gehad met een E12GV motor uit een A-corsa.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 09 Januari 2021, 15:37:06 »

ik begrijp niet waarom  jullie de ketting en tandwielen willen vervangen   .... leg eens uit  Verbaasd    klapperen ketting hoeft niet van de spanner te komen  ... in het deksel zit ook een rubber geleider voor de ketting  ....  net nog motor proef gedraaid  na revisie  .... oude ketting tandwielen er weer op  . oude spanner  ... wel met pakking achter de spanner  ... want bij de mechanise  zit een heel klein gaatje in om de ketting te smeren  . maar op de plaat waar het oliekanaal uit komt is een geribbelde plaat  en sluit de spanner niet goed af . zo dat je minder olie druk krijgt ... minder olie . hoe dunner de film tussen je drijfstanglagers   en je hooftlagers  ...mits je oliepomp in topstaat is zal het wel mee vallen  maar veel zijn versleten  ... je hebt bij ohv 3 type spanners   de mechanise met een bladveer  een mechanise  met drukveer in het olie kanaal  en 1 die op de oliedruk werkt 
Gelogd
Pascal
Jr. Member
**
Berichten: 86


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Januari 2021, 17:01:25 »

Dus als ik het goed begrijp, na het vervangen van de hydraulische spanner voor een mechanische altijd een pakking achter de spanner monteren.In deze pakking zit dus een klein gaatje om de ketting nog te smeren.Welke pakking is dat ?
Gelogd
Pascal
Jr. Member
**
Berichten: 86


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 14 Januari 2021, 10:32:28 »

iemand??
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Januari 2021, 00:13:30 »

Pascal, Misschien kun je de vraag ook stellen in onze Facebook groep voor leden.Kans is groot dat iemand weet hoe je een mechanische spanner hoort te monteren.Zelf heb ik nooit bij de hand gehad.Als je lid bent van de HKBC, even aanmelden . Succes Fred Wientjes.

https://www.facebook.com/groups/2405911302888391
Gelogd
geertwijnen
Newbie
*
Berichten: 30


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Januari 2021, 09:59:30 »

Heb je een foto van de situatie hoe je het gemonteerd hebt? Ik heb een complete pakkingsset liggen dus ga wel even kijken vanmiddag of ik een fotootje voor je kan maken
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 15 Januari 2021, 11:52:34 »

pakking wordt niet geleverd in een set 

hier is ook geen orginele pakking voor 

die moet je zelf maken    neem wel een dikke pakking  want de ribbles op de plaat zijn wel heel grof   ..  je moet wel rekening hoeden met het olie kanaal in de spanner die moet je in de pakking er ff uit snijden 

er zijn mensen die plaatsen het wel  en er zijn mensen die er geen doen  .. ik heb het getast met pakking en zonder pakking   . zonder is er echt veel lekage  met spuit hij alleen op de katting zo als het hoord  . dit doet de oliedruk spanner ook   
Gelogd
Pascal
Jr. Member
**
Berichten: 86


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Januari 2021, 09:05:51 »

Bedankt voor het antwoord!
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines