Holland Kadett B Club Forum
17 April 2026, 12:11:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Remleidingen (nieuwe set)  (gelezen 9015 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Geert Jan
Jr. Member
**

Kadett B 1974 in restauratie

Bekijk profiel
« Gepost op: 14 April 2022, 08:45:57 »

Dag allen, ik zit met een raadsel. Ik ben de remmen aan het installeren (schijfremmen voor) en heb daarvoor bij O-T-R de volgende set van Quick Brake besteld: https://www.o-t-r.de/shop/kadett-b/bremsleitungssatz-kadett-b-scheibenbremse-va-kunifer/
De leidingen op de achteras + slang naar de bodemplaat heb ik zonder problemen gemonteerd, evenals de beide leidingen van de hoofdremcilinder naar de remklauwen aan de voorwielen. Het enige wat rest is de lange leiding van achter naar voren. Nu heb ik nog 2 (!) stukken remleiding over. De ene is lang en gemarkeerd als 'van achter naar voor', maar deze is te kort om helemaal tot aan de HRC te komen. En het andere stukje, gemarkeerd 'from main brake cylinder' is pakweg 40cm lang. Bij elkaar zou het denk ik genoeg zijn, maar waarom zou dit ooit uit 2 delen bestaan? Ik kan daar ook nergens op heel het internet enige aanwijzing voor vinden. Nog los van dat het me volslagen onzinnig lijkt.

Wat denken jullie hiervan? Kennen jullie een situatie/reden waarin de leiding van achter naar voor uit 2 delen bestaat? En hoe verbind ik die dan met elkaar?Of heb ik gewoon de verkeerde set opgestuurd gekregen? (de sticker op de verpakking zegt wel degelijk "kadett b scheibenbremse VA", maar kan natuurlijk nog steeds verkeerd ingepakt zijn ofzo...

Help!  Verbaasd
Geert Jan
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 14 April 2022, 10:54:20 »

Hoi Geert Jan,

Vanaf de hoofdremcilinder gaat het langste stuk tot aan de bevestiging van het staartstuk van de achteras. Vanaf het staartstuk tot aan het differentieel gaat het korte stukje, hiertussen zit dan een remslang omdat de achteras veert moet dit flexibel zijn.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Geert Jan
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 April 2022, 13:30:41 »

Klopt, dat wist ik, dat stuk zit er al. Niet heel duidelijk vermeld door mij, maar inderdaad, op de achteras 2 leidingkjes naar verdeelstukje, van daar 1 korte naar staartstuk, van daar een slang naar de bodemplaat. Kortom, 3 leidingen op de achteras + staartstuk, 2 leidingen in de motorruimte (L+R voorwiel), maar dan heb ik dus nog steeds 2 stukken over: 1 van 40cm en een lange, die te kort is om de volledige afstand te overbruggen van staartstuk naar HRC. Dat klopt toch niet?
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 April 2022, 15:23:06 »

Bij mijn kadett zit er op het spatbord een soort koppelblokje voor remleiding naar achter, nooit begrepen waarom het niet uit 1 stuk is, maar met de lengtes die jij omschrijft zou dat kunnen kloppen. ziet er ongeveer zo uit:

Het zou kunnen dat er een verschil was tussen welke fabriek de wagen gebouwd is(antwerpen of russelsheim) of wellicht een verschil tussen wel of niet oorspronkelijk schijfremmen voor.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Geert Jan
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 16 April 2022, 19:46:52 »

Ah Jeroen, dank je wel!
Beetje vreemde oplossing, maar wel een geruststelling dat dit vaker voorkomt. Dan ga ik niet moeilijk doen en gewoon zo'n koppelstukje kopen.
Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van waar dat koppelstukje tegen het spatbord zit?
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 18 April 2022, 23:39:29 »

mijn kadett staat in een stalling dus dat zal helaas niet gaan. wellicht dat iemand anders een foto heeft of kan maken.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Geert Jan
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Mei 2022, 07:51:44 »

Update: ik ben voor de pragmatische oplossing gegaan en heb een vergelijkbaar koppelstukje besteld. Inmiddels het hele systeem gevuld, ontlucht en getest. Het werkt! Op naar de volgende uitdaging: versnellingsbak opfrissen en dan hopelijk binnenkort een eerste testritje achter 't huis :-)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: