Holland Kadett B Club Forum
19 April 2024, 08:10:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voor de paar die nog gekeurd moeten worden.  (gelezen 3007 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 24 Mei 2022, 19:23:46 »

Op de website van www.klassiekerweb.nl heb ik de onderstaande lijst gevonden:

https://www.klassiekerweb.nl/APK-checklist.pdf

Handig om zelf je Kadett, of andere oldtimer, eens te controleren alvorens de keuring te ondergaan.
Ook als de wagen niet meer gekeurd hoeft te worden is het een handige checklist.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
kadett1968
Newbie
*
Berichten: 33


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Mei 2022, 08:35:25 »

Wel een antiek lijstje met iets teveel fantasie van de schrijver.

Kentekenpapieren zijn allang niet meer nodig,
Snelheidsmeter hoeft voor APK alleen aanwezig te zijn, werking en verlichting ervan wordt niet gecontroleerd,
Controlelampje mistlamp moet alleen werken als het achterste (niet verplichte) mistachterlicht werkt.
Verstelbaarheid van de spiegels van binnenuit is ook al lang geleden vervallen.
Zijrichtingaanwijzers hoeven voor 1998 ook niet te werken.
Achteruitrijdlichten hoeven voor 1998 ook niet te werken.
Mistlichten hoeven niet te werken, voor nooit verplicht, achter pas vanaf 1998.
De verplichte retroreflectoren mogen niet zodanig beschadigd zijn dat de werking beïnvloed wordt, niet verplichte mogen dus wel beschadigd zijn.
Reflector koplamp mag tegenwoordig wel wat roest hebben, mits het beeld niet beïnvloed wordt.
Adviespunt voor banden is tussen de 1,6 en 2,5 mm.
Remvloeistof mag niet onder minimum aanduiding staan.
Slijtagespeling kogels is 1 mm, die 1,5 mm is voor de radiale slijtagespeling fuseepennen.
Schokbreker mogen wel lekken, zolang ze maar goed werken. Dit levert wel een ac2 op.
Een achterste wielkastrand is bij de Kadett 4E, dus die mag maximaal 50% weggeroest zijn.
De genoemde 15% voor de balken klopt ook niet, dat is het begin van adviespunt bij een ladderchassis, afhankelijk van welke balk het is mag er een percentage weg zijn. Front en eindlangsbalk = 8E, daar mag 25% van weg zijn. Hoofdbalken en dorpel 6E, daar mag 33,33% van weg zijn. Hulpbalken zijn 4E, daar mag 50%% van weg zijn.



















Gelogd

Kadett-b in restauratie
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Mei 2022, 07:17:06 »

Ik rijd al jaren B-Kadett en kan wel een opsomming maken waar ik de laatste 25 jaar mee te maken heb gehad bij de APK keuringen van deze auto's:

 - te veel rem verschil op de (hand)rem
 - verkeerde nummerplaten (ik heb een kadett gehad met GAIK-platen, maar reed altijd met blauwe platen wat niet mocht, moest ze ter plaatste monteren)
 - achterlichten die te veel vergeelt waren (klopte ook wel, zat nagenoeg geen kleur meer op de kappen)
 - rotte veerschotels
 - verstralers met te veel roest op de reflectoren. Ik moest ter plaatse de lampjes incl. bedrading verwijderen / loskoppelen
 - scheurtje in stuurhoes (stofhoes)

En natuurlijk ook andere zaken, maar die loste ik op voordat ik naar de keuring ging. Ik loop de auto altijd even na voordat ik ga, maar sommige dingen werden jarenlang getolereerd (zoals het niet voeren van de GAIK-platen - het in de auto hebben was al voldoende). Sommige dingen komen pas aan het licht als je op de remmenbank staat, of als je de auto op een brug kunt bekijken (stuurhoes).

In de tijd dat ik 20.000 - 25.000 km per jaar met de kadett reed was er 1 belangrijk ding: regelmatig onderhoud, en de APK heeft (bijna) geen verrassingen!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines