Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 23:26:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tuimelaar bout vervangen  (gelezen 9182 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
geertwijnen
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 31 Juli 2023, 19:10:19 »

Hallo allemaal,

Na het los halen van de kleppendeksel merkte ik dat de draad van één van de tuimelaar bouten erg slecht is. Weet iemand of je deze kunt vervangen en zo ja hoe?

Dankjewel!
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 09 Augustus 2023, 15:07:39 »

Vertaald uit het werkplaatsboek: De bouten voor de tuimelaars zijn per stuk te vervangen. Daartoe moet een een passende buishuls van 25mm lang en een sluitring als drukelement over de bout geschoven worden, vervolgens wordt dan met een normale moer M8  x 1mm de bout uit de cilinderkop getrokken. Als er te weinig draad beschikbaar is op de bout om deze er geheel uit te trekken dan kunnen er enige ringen extra onder gelegd worden.

monteren: terugzetten en met een rubber (zachte hamer) de bout terug kloppen tot een hoogte van 28 +/- 0.5 mm haaks gemeten op de bovenkant van de kop. Te controleren met een liniaal over de overige bouten heen.

Aanvulling van mijn kant: een normale moer M8 heeft een andere draad! Zoek of koop een goede moer M8 x 1mm. Ik heb slechte ervaringen met het gebruiken van de klemmende tuimelaarmoeren. De  bout (draadeind) kan flink vast zitten, stook de directe omgeving met een verf föhn o.i.d. warm. Het is best wel te doen.  Succes!

Mooi dat je vraag deelt op het forum, dan kunnen notoire FB onthouders zoals ik ook reageren.

gr Henk

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: