Holland Kadett B Club Forum
18 April 2026, 22:48:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: achterruitverwarming  (gelezen 56754 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 20 Maart 2007, 19:47:00 »

vraag aan de electro-neuten onder ons.
Ik heb verwarmingsdraden op mijn achterruit, die er op het oog intact uit zie, maar het niet doen.
Ik ben aan het meten gegaan met volt-en ohmmeter.
Aansluitdraden van de contacten af genomen:
*op de +draad staat 13.4V gemeten met de -voeler aan de carrosserie en ook aan de -draad.
*Ohmmeter op stand x10K (gaat mij een beetje boven de pet, maar ik weet dat als de verbinding intact is, de meter uit moet slaan naar nul)
-voelers op plus-aansluitpoot en de opgedampte metalen zijrand: volle uitslag=dus contact
-idem met min-aansluitpoot en bijbehorende metaalrand:volle uitslag=contact.
-voelers op opgedampte metalen zijrand links en rechts: uitslag tot iets over de helft (streepje 50 ) wel verbinding dus, maar met weerstand. Lijkt me logisch want het betreft een verbinding via weerstanddraden.
-alle draden stuk voor stuk links/rechts doorgemeten.
Allemaal gelijke uitslag; streepje 50.

Mijn idee:
Ik heb stroom en er is verbinding, dus het zou moeten werken, maar dat doet het niet.

Oorzaak??? Relais, bedrading, verwarming zelf??

Wie heeft hier verstand van?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Januari 2007, 23:48:00 »

Als je ergens in die aanvoer of afvoerdraad een koppeling hebt ofzo... haal die uiteen en leg je multimeter ertussen op amperemeter stand en kijk wat die aangeeft. dan weet je ook of er daadwerkelijk stroom door gaat.

Als dat zo is dan is het heel raar want dan denk ik dat je kortsluiting hebt of dat je verwarming niet genoeg stroom krijgt om wat warm te worden.
Als je geen stroom hebt, dan ligt er iets in het koppelen van je stroomdraden naar de verwarming

(gebaseerd op theoretische kennis... geen praktijk ervaring, daar kan ik helaas niet in helpen)

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Januari 2007, 08:38:00 »

Goedendag Gert,

Dus als ik het goed begrijp heb je dus wel spanning op de draden staan en je meet wel een weerstand op de aansluitpunten van de achterruitverwarming? Dan zou het theoretisch moeten werken. Je kunt inderdaad je amperemeter ertussen zetten maar dan moet je wel oppassen of je ampere meter dat aan kan. De meeste multimeters gaan tot 10A en ik weet niet goed of dit genoeg is (ik denk het haast wel). Is de achterruit verwarming eigenlijk afgezekerd? (in erband met je ampere meter ertussen) Wat ook zou kunnen zijn, is dat enkele lijnen (of alle op een na) kapot zijn zodat je dus wel een weerstand meet ( dan is er slechts een lijntje wat ontdooit). Door hem aan te zetten en dan te voelen (pas op want ze kunnen echt heet worden).

Mijn kadettjes hebben geen van beide een achterruit verwarming (en dan kon ik wel merken met de vorst van vanmorgen).

Succes ermee!

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Januari 2007, 09:05:00 »

-Amperage meten; serie of parallel aan de stroomkring? Ik dacht serie?? Dus +draad van aansluitpunt halen, aansluiten op amp.meter en uitgaande draad amp.meter weer op aansluitpunt.
Kunnen de dunne draden van zo'n multimeter dit hebben?

Ja, op de plus meet ik 13.4V.
De achterruitverwarmingschakelaar loopt via een relais, en hier zit een zekering op; dat duidt dus op een redelijk hoge stroomsterkte; hij is ook alleen inschakelbaar bij draaiende motor.
Ik heb met de ohmmeter tussen de linker en rechter aansluitbaan gemeten; meter slaat uit tot 50 op de schaal. (welke meetwaarde dit is weet ik zo niet)
Als ik elk draad op zich doormeet vanaf ongeveer de eerste centimeter tot ongeveer de laatste cm. uit de kant, geven alle draden ongeveer de gelijke uitslag.

Er ontdooit geen enkele lijn en je kunt ook niets voelen.
Ik heb eens gehoord, dat als meerdere draden kapot zijn de rest extra belast wordt en ook de geest geeft.

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Januari 2007, 10:30:00 »

Ampere's meet je inderdaad door de multimeter in serie te plaatsen. Zorg wel dat je de multimeter goed aansluit! Dus niet de normale aansluitpunten maar de aansluitpunten voor de stroom meting. Anders blaas je je multimeter en je zekering op. Kijk maar eens wat de waarde is van de zekering die ervoor zit, je multimeter zal dan nooit meer aangeven dan de zekeringswaarde. De stroom die er loopt zal toch zeker boven de 1 ampere moeten liggen anders wordt ie echt niet warm.

Als tweede kun je nog het volgende proberen. Neem een losse accu en twee losse draden (het liefst met een zekering ertussen en sluit de accu rechtstreeks aan op de achterruit verwarming. Als ie het dan nog niet doet dan is ie dus kapot (of de aansluitpunten geoxideerd). Als ie het dan wel doet, moet je verder gaan zoeken.

Nou zo heb je weer genoeg om uit te proberen.

Groeten Olaf

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Januari 2007, 12:57:00 »

Volgens de onderdelencatalogus is het een zekering van 16 A !!

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Januari 2007, 16:33:00 »

Hoi Gert,

Dan zou ik het niet proberen met je multimeter (tenzij deze dat aankan). Probeer het maar eens met een losse accu en enkele draden. Je weet dan zeker dat je stroomvoorziening goed is, dus als je verwarming dan nog niet heet wordt, dan ligt het in ieder geval niet aan de rest van de bedrading in je auto.

Succes ermee!

Groeten Olaf

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Januari 2007, 17:54:00 »

Net even gekeken; op het relais zit een witte (=8A) zekering, en deze is intact.
Het hoort een rode (16A) te zijn.
Wat valt hieruit op te maken (?)(?)
Ja, foute zekering, maar had deze niet moeten doorbranden of doet het relais zijn werk niet goed? (fout aangesloten?)
Vanavond maar verder kijken.

kadett-doc
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Januari 2007, 18:16:21 »

Citaat
 Net even gekeken; op het relais zit een witte (=8A) zekering, en deze is intact.
Het hoort een rode (16A) te zijn.
Wat valt hieruit op te maken (?)(?)
Ja, foute zekering, maar had deze niet moeten doorbranden of doet het relais zijn werk niet goed? (fout aangesloten?)
Vanavond maar verder kijken.

hallo Gert, die aanstuuring met een zekering van 8 A is genoeg, dit wil zeggen als alles goed aangesloten is stuurt de zekering die via het contactslot werkt het relais aan als de motor draaid en deze is met 16 A afgezekerd.

Chris
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Januari 2007, 20:58:00 »

Ik schrijf toch mijn achterruitverwarming maar af.
Van binnenuit gezien lijkt alles o.k., en van buiten af gezien iets minder maar geen "gaten".
Mijn ohm-meter blijkt echter erg "grof" te meten. Bij het doormeten van de draden met een gevoelige meter bleek vanavond dat er vele kleine (moeilijk zichtbare) breuken in de draden moeten zitten.
EN DAN DOET IE 'T NIET :[reallymad]
Mijn idee is de bestaande aansluitdraden te gaan gebruiken voor een bij het bouwjaar passende achterruitverwarming; wie heeft daarvan goede voorbeelden?

kadett-doc
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Januari 2007, 22:12:00 »

Gert, de ruit hoef je perse niet af teschrijven, ze zet stroom + op de enekant en - op de andere kant. je pakt een spanningzoeker met lampje en die je ook op de - aansluit en ga zo van af de + kant voorzichtig meten zolang als het lampje brand is de lijn  van de ruit verwarming oke. brand het lampje niet meer dan zit daar de breuk en deze kun je repareren met een zachte tin. ga zo de hele lijn na tot aan de - aansluiting en pak dan de volgende lijn. het is veel werk met engelen geduld maar het werkt. succes Chris :{blink}
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 23 Januari 2007, 22:40:00 »

Chris; zachte tin/laag smeltpunt+soldeerbout voor electronica (15 Watt bijv.)+soldeerwater(goed schoonmaken)
Jij hebt hiermee goede ervaringen?
Het valt zeker te overwegen; het is alleen de vraag hoeveel er kapot is want het lijkt er op dat een vorige bezitter deze ruit van binnen te fanatiek schoon hield
:[barf]

kadett-doc
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Januari 2007, 23:24:37 »

Citaat
 Chris; zachte tin/laag smeltpunt+soldeerbout voor electronica (15 Watt bijv.)+soldeerwater(goed schoonmaken)
Jij hebt hiermee goede ervaringen?
Het valt zeker te overwegen; het is alleen de vraag hoeveel er kapot is want het lijkt er op dat een vorige bezitter deze ruit van binnen te fanatiek schoon hield
:[barf]

als de ruit dwars over de verwarmingslijnen schoon gevreven is, dan heb je heel veeeeeeeeeeeel breuken erin. dan wordt het een hels karwei. is het niet raadzamer om te kijken naar een hete lucht blazer die je in de kofferbak inbouwd, in duitsland, althans hier bij ons in de buurt staan ze vaak in een reclame folder voor ca. 25 euro, dan heb je ruit verwarming niet meer nodig en het resultaat is veel beter en sneller. de toevoer draad via het relais is toch aanwezig  :{blink}

Chris
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Januari 2007, 00:10:00 »

Dat had ik ook in gedachten.
Ik heb vanavond een 12V ventilator uit een PC op de hoedenplank gelegd en dankzij de sterk liggende ruit van de coupé bleef het gebied boven de ventilator condensvrij.
Voordeel van dit type is dat ze bijna geruisloos draaien.
Ik denk er aan een balk(je) te maken met dezelfde bekleding als de hoedenplank en hierin bijv. 4 van deze ventilatoren op te nemen.
In de hoedenplank moet ik nog bekijken, omdat ik geen extra gaten in het plaatwerk wil maken.

kadett-doc
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Januari 2007, 08:13:00 »

Gert hou wel rekening ermee dat je meerdere toevoerkabel gebruikt, ivm een te hoge Amperage waardoor de kabel kan gaan smeulen wat brand als gevolg heeft.

Chris
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
  Print  

Ga naar: