|
Gert
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 24 Januari 2007, 08:30:00 » |
|
Ik zou moeten opzoeken wat de onderlinge relaties tusse volt, Watt, Ohm en Ampere ook al weer zijn, maar volgens mij zijn deze computerventilatoren zeer licht. Ik heb er hier één: 12 V / 0,7 Watt. Laat hij iets zwaarder worden; dan nog maar 4x bijv. 1,5W. Ik denk hierbij aan ventilatoren zonder verwarminsfunctie. Het is niet zo dat het langs de achterruit druipt, maar hij is soms beslagen als een brilleglas bij de overgang koud-warm
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 24 Januari 2007, 08:47:00 » |
|
gert, dan maakt het niks uit omdat het vermogen toch aan de lage kant ligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 24 Januari 2007, 08:57:00 » |
|
Ja, en de hoogte van zo'n ventilator is er klein (10 tot 15 mm) en je hoort ze nauwelijks. Onder de hoedenplank/in de kofferbak is lastiger, want daar ligt de 80 liter LPG-tank. Ik den dus aan opbouw waarbij de hoogte ongeveer gelijk is aan het hoger liggende deel van de hoedenplank en de bekleding van de hoedenplank.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Januari 2007, 09:00:54 » |
|
Ja, en de hoogte van zo'n ventilator is er klein (10 tot 15 mm) en je hoort ze nauwelijks. Onder de hoedenplank/in de kofferbak is lastiger, want daar ligt de 80 liter LPG-tank. Ik den dus aan opbouw waarbij de hoogte ongeveer gelijk is aan het hoger liggende deel van de hoedenplank en de bekleding van de hoedenplank. foei Gert LPG tank, maar ja. plat leggen is ook een optie en dan met een kanaal naar de ruit laten gaan en wat je zelf zegt, opnieuw bekleden is de gemakkelijkste optie. Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jinx
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Januari 2007, 17:10:00 » |
|
is een radiaalfan misschieen geen oplossing? ze zijn iets groter, maar geven betere luchtstroming en zijn op dat vlak ook makkelijker te richten (lucht op een lange lijn in plaats van uit een cirkel) probleem is dat ze niet zo makkelijk te vinden zijn. (en ook net iets luider zijn dan een 120mm fan, die zijn uiterst stil)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-b20
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 26 Januari 2007, 09:47:12 » |
|
Dat had ik ook in gedachten. Ik heb vanavond een 12V ventilator uit een PC op de hoedenplank gelegd en dankzij de sterk liggende ruit van de coupé bleef het gebied boven de ventilator condensvrij. Voordeel van dit type is dat ze bijna geruisloos draaien. Ik denk er aan een balk(je) te maken met dezelfde bekleding als de hoedenplank en hierin bijv. 4 van deze ventilatoren op te nemen. In de hoedenplank moet ik nog bekijken, omdat ik geen extra gaten in het plaatwerk wil maken. Deze oplossing had Opel ook al bedacht in 1967. Er werd meteen een optie aangeboden voor een "Rückwandscheibenentfeuchter". Deze kon achteraf in de kofferbak ingebouwd worden. Uit de foto's van het werkplaatshandboek kon deze ingebouwd worden op de plek waar wij nu tegenwoordig de LPG-tank plaatsten....... Boven de achteras tegen de bank aan. De set bestaat uit een ventilator, 2 slangen en bijbehorende montstukken die via smalle gleuven de lucht langs de achterruit blaast. E.e.a. lijkt dan ook op onze voorruit ontwaseming. Er waren zelfs 2 verschillende sets te koop: Z-5706 (Sedan) Z-5707 (Coupé) Probeer dit weekend de bijbehorende (gescande)foto's te plaatsen. Ralph
|
|
|
|
|
|
Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 26 Januari 2007, 10:31:00 » |
|
In mijn onderdelenbijbel wordt dit onderdeel niet genoemd, maar dat zou de mooiste (meest originele ) oplossing zijn; probleem hierbij is alleen dat door de LPG-tank er (bijna) geen ruimte over is onder de hoedenplank. Misschien wel voor de slangen en moet je een blower ergens anders in de kofferbak onderbrengen. Het bestuderen waard.
Met name de uitvoering van de mondstukken is interessant; blower en slangen zouden hier bij te zoeken zijn.
Ondertussen heb ik gehoord, dat deze achterruitbeluchting een optie was bij de B1 modellen; na de zomervakantie 1967 is dit vervangen door de verwarmde achterruit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 26 Januari 2007, 22:47:00 » |
|
Gert op het duitse forum staat het met foto's vermeld.:{blink}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 26 Januari 2007, 23:35:00 » |
|
 Dank je. Ik ben "stand-by" Ook aan jou, Chris, deze vraag: is er aan een F-Coupé achterruit te komen waarvan alle verwarminsdraden hun werk nog doen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-b20
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 26 Januari 2007, 23:44:00 » |
|
Zoals belooft de foto's. Alleen deze scans zijn voorzien van een "watermerk", wat het niet duidelijker maakt.....     Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ralph
|
|
|
|
|
|
Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 27 Januari 2007, 00:01:00 » |
|
Dank je; op het Duitse forum heeft dit onderwerp ook al een hele discussie losgemaakt. Deze ventilator is bedoeld voor en past in de Kadett B1, in mijn geval de Kiemen Coupé dus. Je JPG's heb ik wel even opgeslagen, want de constructie is zeker interessant. Hij is zeldzaam en zelfs het overwegen hem in een F-Coupé in te bouwen is als vloeken in de kerk. Daarbij komt dat de mondstukken niet zullen passen. Zou ik een werkend exemplaar hebben, dan zou hij zonder meer te ruilen zijn tegen een goede verwarmde F-Coupé-ruit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 27 Januari 2007, 00:51:58 » |
|
 Dank je. Ik ben "stand-by" Ook aan jou, Chris, deze vraag: is er aan een F-Coupé achterruit te komen waarvan alle verwarminsdraden hun werk nog doen? Gert ik zal morgen eens nakijken in mijn voorraad kastje er liggen nog wat achterruiten maar dat moet ik nakijken. Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 27 Januari 2007, 17:12:00 » |
|
Gert, ruit weten uit te halen,niet bij mij. nu nog alleen de draden doormeten, dan hoor je het wel.
Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 27 Januari 2007, 17:24:21 » |
|
...ruit weten uit te halen,niet bij mij... Chris Chris, soms praat je in steno. Ik begrijp dat je elders een ruit met verwarmingsdraden hebt opgeduikeld. Het wisselen van een ruit is niet direct mijn ding; t.z.t. vraag ik je wel om assistentie :{blink}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 27 Januari 2007, 18:59:00 » |
|
Gert ik wou je gewoon effe testen, heb een ruit weten uit tehalen, ligt niet bij mij thuis daarom moet ik elders de ruit gaan nameten als de draden goed zijn geef ik jou een seintje en dan maak je maar een ritje richtting route du soleil en plaatsen dan de ruit effe erin.
nu hopelijk iets duidelijker :{blink}
Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|