|
Gert
|
 |
« Gepost op: 24 Februari 2007, 20:33:01 » |
|
Ik ben nog steeds niet tevreden over het lopen van mijn motor; m.n. het koud starten gaat slecht en het lijkt of hij dan niet op alle vier cylinders loopt. Bij het langslopen van het één en ander viel mij bij een gedemonteerd luchtfilter het volgende op. Uit het ontluchtingspijpje op het klepdeksel blaast hij duidelijk voelbaar en als ik dit pijpje afsluit en gas geef drukt hij de oliepijlstok, die met klemming 0,001 (dus bijna niet) in zijn opening zit, er uit. De druk is dan ieder geval groot genoeg om het gewicht van de oliepijlstok op te tillen. Is dat normaal, of :[barf]
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
Chippie
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Januari 2007, 20:41:00 » |
|
Lijkt me echt een vraagje voor Chris  Het lijkt me overigens normaal dat je lucht voelt stromen door het ontluchtingspijpje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Januari 2007, 20:54:37 » |
|
Ik ben nog steeds niet tevreden over het lopen van mijn motor; m.n. het koud starten gaat slecht en het lijkt of hij dan niet op alle vier cylinders loopt. Bij het langslopen van het één en ander viel mij bij een gedemonteerd luchtfilter het volgende op. Uit het ontluchtingspijpje op het klepdeksel blaast hij duidelijk voelbaar en als ik dit pijpje afsluit en gas geef drukt hij de oliepijlstok, die met klemming 0,001 (dus bijna niet) in zijn opening zit, er uit. De druk is dan ieder geval groot genoeg om het gewicht van de oliepijlstok op te tillen. Is dat normaal, of :[barf] Gert eerst een vraag vooraf; wat heeft de motor al gelopen en hoe lang heeft deze stil gestaan. daarop kan ik antwoord geven. Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Januari 2007, 21:09:00 » |
|
Kilometerstand weet ik niet; toen ik hem 3 jaar geleden kocht stond de teller dacht ik op eind 90.000. Er zit nu een andere teller in omdat de oude lawaai maakte, en de hoeveelste dat is weet ik dus ook niet. Het is een 1.2 (N). Tot nov. 2006 liep en starte hij probleemloos; starte altijd bij de eerste poging en liep mooi rond. Toen opeens wilde hij niet starten. Ter controle heb ik punter, condensator, rotor, verdelerkap en bougies vernieuwd. Begin deze week liep hij prima en reed zelfs erg rustig.(fijn wezen touren) Alleen het koude starten bleef een probleem, vandaar dat ik er vanavond weer naar gekeken heb. Wilde eerst niet starten op gas, op benzine ook bijna niet. Met volle accu wel, maar de eerste minuut leek het dus of niet alle cylinders meededen.
De ontsteking heb ik afgelopen weekend gecontroleerd met de stroboscoop. Contacthoek 49.5graad, ontsteking (zonder onderdrukslang) precies op het BDP.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Januari 2007, 21:37:10 » |
|
Kilometerstand weet ik niet; toen ik hem 3 jaar geleden kocht stond de teller dacht ik op eind 90.000. Er zit nu een andere teller in, en de hoeveelste dat is weet ik dus ook niet. Het is een 1.2 (N). Tot nov. 2006 liep en starte hij probleemloos; starte altijd bij de eerste poging en liep mooi rond. Toen opeens wilde hij niet starten. Ter controle heb ik punter, condensator, rotor, verdelerkap en bougies vernieuwd. Begin deze week liep hij prima en reed zelfs erg rustig.(fijn wezen touren) Alleen het koude starten bleef een probleem, vandaar dat ik er vanavond weer naar gekeken heb. Wilde eerst niet starten op gas, op benzine ook bijna niet. Met volle accu wel, maar de eerste minuut leek het dus of niet alle cylinders meededen.
De ontsteking heb ik afgelopen weekend gecontroleerd met de stroboscoop. Contacthoek 49.5graad, ontsteking (zonder onderdrukslang) precies op het BDP. nou Gert dan beginnen we maar, de contact hoek is oke 47 / 53 graden. nu wordt een ander onderwerp aangekaart, maak niks uit. dat de onderdruk hoger wordt zodat de peilstok in beweging komt heeft vaak te maken met 2 oorzaken nl; de zuigerveren van een of meerdere cilinders lekken of versleten zijn,ze kunnen ook vast gekleeft zijn op de zuiger op de tegen overgestelde kant van de leibaan, kun je zelf doormeten met de compressiemeter en een andere oorzaak is dat er te veel slurie in de olie kanalen zit en daardoor de olie niet gemakkelijk kan terug lopen naar de carter waardoor er ook druk opbouw onstaat. kijk eens de bougie's na als deze niet iets vettig zijn. voor het slecht starten moet je eens kijken als de onder ring van de carburateur als deze niet poreus is, kijk als de nieuwe verdelerkap geen scheurtjes vertonen, de bobine effe nachecken op corosie en op gehele werking, kijk uit voor de hoge voltage en voornamelijk de choke klep nakijken. een tip leg een hand bijna geheel op de carburateur en start dan doe je choke en de weerstand van de luchtfilter na.:[barf] Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Januari 2007, 21:53:00 » |
|
Chris, punt voor punt. -ik heb geen compressiemeter, maar dat kan ik bij m'n APK/station-garage na laten meten -Is het mogelijk eventuele vervuiling van de oliekanalen bij gesloten motor te verwijderen? -de bougies zijn normaal gesproken licht-bruin/grijzig; zien er goed uit. Ik heb ze nu vervangen omdat ze er al 2,5 jaar inzitten. -onderring carburateur zal ik eens controleren. -verdelerkap ziet er puik en glad uit -bobine trekt wel vonk bij losse kabel en handmatig openen van de puntjes -Mijn chokeklep is (ik denk i.v.m. de LPG) grotendeels (half) verwijderd. Wel heeft het uittrekken van de choke stationair toerental verhoging tot gevolg. Over de choke gesproken: Ik had gisteren wel de indruk, dat het stationair toerental een de hoge kant was, alleen niet zo hoog als bij uitgetrokken choke. Vandaag is het stationair toerental juist laag. Die choke zal ik eens nader bekijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Januari 2007, 22:28:00 » |
|
Gert dus compressie meten en de olie kanalen kun je met wasbenzine onder iets verhoogde druk als je kleppendeksel verwijderd hebt in de kanalen te spuiten, onder alleen de carterplug verwijderen en het loopt er zo uit. een andere vraag: als de motor warm is en je hebt de radiateurdop voorzichtig verwijderd en de thermostaat is geopend mag je bubbels zien bij het wel er zien hiervan vrees ik voor koplekage dat ook een slecht startprobleem veroorzaakt.
Gert doe maar stap voor stap.:{blink}{clover}
Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Januari 2007, 23:11:00 » |
|
Als je alles gelijk open gooit (mijn stijl) weet je achteraf niet wat nu de oorzaak was:cool
-binnenkort een keer de compressie laten meten -klepdeksel er een keer af, olie aflaten en van bovenaf doorspoelen met wasbenzine (kan Bremsenreiniger ook? Heb ik 20 ltr van staan) -borrelend water weet ik niet, de olievuldop is erg mooi (olie)schoon.
Zonet startte en liep hij mooi na: -bevestigingsmoeren carburateur zaten niet erg vast; gelijk ook vlotterkamerdeksel enzo nagelopen. De meesten zaten nogal losjes -choke liep niet goed en was halverwege geblokkeerd; schoon en gangbaar gemaakt. Kijken of hij morgen nog weet hoe het hoort:{blink}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Januari 2007, 08:38:00 » |
|
hallo Gert, met -klepdeksel er een keer af, olie aflaten en van bovenaf doorspoelen met wasbenzine (kan Bremsenreiniger ook? Heb ik 20 ltr van staan). Ik heb wel vaak remmenreiner gebruikt als de motor liep, heeft ook een zuiverende werking op de gehele carburateur en in en uitlaat gedeelte, je moet het niet in een woonwijk doen. dan vraag je om problemen. maar remmenreiniger in de motorblok; ik weet het als daar niet iets wordt aangetast. dit antwoordt moet ik jou schuldig blijven.
Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Januari 2007, 08:57:00 » |
|
Dan houden we het op wasbenzine; dat kan zeker geen kwaad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Januari 2007, 09:06:00 » |
|
ik hoor het wel succes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kadett-doc
Gast
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 07 Februari 2007, 11:39:00 » |
|
Gert, hoe is het verder verlopen met de motor reinigen. of ben je er nog niet aan toe gekomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 07 Februari 2007, 11:52:00 » |
|
Hoy chris; nee, aan het reinigen ben ik nog niet toegekomen. Binnenkort de APK; dan wil ik gelijk even de compressie van de 4 cilinders laten meten. Voor de rest blijft de olie erg mooi schoon en helder, voor zover de olie die aan de peilstok blijft zitten maatgevend is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
topcat
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Februari 2007, 22:16:31 » |
|
Hoy chris; nee, aan het reinigen ben ik nog niet toegekomen. Binnenkort de APK; dan wil ik gelijk even de compressie van de 4 cilinders laten meten. Voor de rest blijft de olie erg mooi schoon en helder, voor zover de olie die aan de peilstok blijft zitten maatgevend is. je laat ons nog wel weten hoe het afgelopen is he gert. gr jacob
|
|
|
|
|
|
kadett caravan 2.4 1969
|
|
|
|
Gert