Nu niet om de knuppel in het hoenderhok te gooien.....
Oke... de xenon geeft meer licht, maar een H4 in een oude Dett lamp heeft dan toch hetzelfde lichtbeeld?
Ralph haalt zelf in het stuk "meer licht uit je standaard koplamp" de xenon sets aan.
Mocht Xenon al eens geprobeerd zijn in een orginele Kadett koplamp, houdt ik mij stil. Zo niet is het toch het proberen waard?
het probleem bij xenon is dat het zo verschrikkelijk fel is dat een klein beetje strooilicht al verblind. dit probleem heb je ook een klein beetje bij h4 lampen in een duplo armatuur, maar minder omdat de kleurtemperatuur tussen halogeen(3000k) en gloeilamp(2700k) niet zo groot is. verder is een probleem dat naarmate het armatuur ouder word, het strooilicht erger word. dit omdat de spiegel vies word en oxideert en omdat de lens vies word.
in het stuk van ralph noemt hij dat er xenon ombouw sets zijn. dit klopt. het klopt ook dat het meer licht geeft. maar feit blijft dat het asociaal licht is. en volgens mij heeft ralph het ook nooit in zijn kadett gebouwd

verder is het officieel verboden om een ander type lichtbron in een koplamp armatuur te zetten dan waarvoor hij gemaakt is. maar helaas is het geen apk keureis en word er niet meer voor beboet.
als je iemand onderweg tegenkomt met gruwelijke verblindende koplampen is het 9/10 keer iemand die xenon in zn h4 armatuur heeft gezet en niet een officieel xenon armatuur.
voor nieuwe auto's mag xenon alleen als er een mechanisme is dat automatisch de koplampen stelt. hetzij door automatsche leveling van de auto, of daadwerkelijk het automatisch stellen van de lampen.
mijn tip is wat ik ook bij mezelf heb: gewoon h4 in een origineel kadett h4 armatuur. of waar ik zelf nog aan zit te denken een polo h4 armatuur(mijn h4 word nl ook ouder) dit geeft echt genoeg licht