Holland Kadett B Club Forum
25 November 2025, 16:04:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motor wissel van 1.1 naar 1.2  (gelezen 40449 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 03 Juni 2007, 21:41:00 »

Als je het doet, doe het dan meteen goed:
-bougies+kabels
-verdelerkap+rotor
-puntjes+condensator
En dan meteen goed afstellen:

Misschien is de volgende info je reeds bekend, maar wie weet, heeft iemand er iets aan:
De volgorde:
-eerst stel je de contacthoek af; een ietswat verwarrende term.
Draai de motor zover rond dat het hamertje van het contactpuntje maximaal opgetild is.
Verdraai de grondplaat van het vaste contactpunt nu zover, dat de opening 0,4 mm. breed is.
Is deze opening groter dan zullen bij draaiende motor de puntjes langer openstaan (grote contacthoek, meer dan 50 graden), en is deze afstand kleiner dan staan de puntjes korter open (kleine contacthoek, minder dan 50 graden)
Bij maximale opening is de afstand tussen de puntjes nu 0,4 mm.

Nu stel je de ontsteking af; je bepaalt het tijdstip waarop de vonk ontstaat.
Er ontstaat een vonk als bij draaiende motor de puntjes zich openen.
Het is dus van belang, dat de puntjes op het juiste moment van elkaar gaan en wel als de zuiger zich in het bovenste dode punt bevindt.
Dit punt bepaal je door de markering op het V-snaarwiel en de markering op het distributiedeksel precies op elkaar te zetten; dan staat de zuiger in het bovenste dode punt.
Wijst de rotor dan ook nog schuin rechts naar voren dan heb je het BDP van cilinder 1.
Op dat moment moeten bij draaiende motor de contactpuntjes openen.
Dit kun je bij stilstaande motor controleren/instellen m.b.v. een 12V proeflampje.
Één pool van het lampje sluit je aan op bobinecontact nr.1 (de - pool van de bobine, hoort groen te zijn, de bestaande verbinding moet ook gewoon blijven, dus bij elkaar op zetten) en het andere contact ergens aan de massa.
Zet de motor op contact (niet starten), draai de klemband onder aan de voet van de verdeler iets los (lastig bij te komen, 13 mm. ring of steek).
Nu kun je het hele verdelerhuis in het motorblok verdraaien, en door dit verdraaien be?nvloed je het moment van openen van de puntjes.
Verdraai het hele huis nu zodanig, dat je bij voorzichtig heen en weer draaien het proeflampje aan en uit ziet gaan.
Dit is het moment van openen.
Draai de klembeugel van het verdelerhuis weer vast.

Over contact hoek:
met de voelermaat meet je de grootte (in mm.) van de opening tussen de contactpunten bij maximale oplichting door de nok op de as. Deze moet dus 0,4 mm.
Electronisch kun je deze opening ook meten , maar dan in graden.
De as draait rond (1x=360 graden).
De nok tilt de hamer op; heb je de puntjes precies op 0,4 mm. gesteld, dan draait de as precies 50 graden rond tussen het tijdstip van openen tot sluiten.
Heb je een te grote opening ingesteld, dan duurt het langer voor de puntjes weer sluiten en dan draait in die langere tijd de as dus verder rond over een groter aantal graden. Dan is de contacthoek dus groter dan 50 graden, en bij een kleinere opening dus minder dan 50 graden.

Hoogste punt=puntjes maximaal open=0,4 mm. als dat precies zo is, dan moet de contacthoek dus goed zijn.

Nu V-snaarwiel markering en distributiedekselmarkering op elkaar zetten.
Waar wijst de rotor dan heen? Als het goed is zie blauwe pijl.
De rotor op deze foto wijst naar positie cilinder 4.

Wijst de rotor naar de pijl, dan staat hij op het BDP van cilinder 1.
Wijst hij precies de andere kant op (als op de foto), dan het V-snaarwiel 1x ronddraaien.

Nu de motor niet meer verdraaien, maar het verdelerhuis verdraaien tot de puntjes net willen openen(lampje gaat branden).

Het afstellen met een stroboscoop is natuurlijk helemaal ideaal.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
bcoupe25
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 04 Juni 2007, 20:18:00 »

nou ik heb de onsteking gedaan loopt nu een beetje beter maar niet zoals het moet dus morgen hopelijk de kleppen stellen en hopen dat dat het is anders ben ik bang dat er kleppen verbrand zijn (hij liep voorheen op gas) dus hopen dat niet verbrand zijn

stationair loopt hij prachtig maar nog steeds inhouden  met constante snelheid mssn de vacuu'm vervroeger naar de geest?Verbaasd? want rijdt nu wel iets beter maar vermogen is nog aardig zoek en verbruikt echt veel benzine

wat er vervangen is

contact puntjes
condensator en verdelerkap en rotor

anders weet ik het niet meer

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 04 Juni 2007, 21:09:00 »

Vacuumvervroeger kun je grof testen.
Verdelerkap eraf en zuigen met een slangetje aan de vacuumvervroeger. Je moet de grondplaat nu zien verdraaien.
Als je de zuigkracht vasthoudt, mag de grondplaat niet uit zichzelf terug draaien, want dan zou de vacuumvervroeger lek zijn.
-Verder zou de carburateur vervuild kunnen zijn. (
-hij verbruikt veel en houdt in bij hogere snelheden; komt de chokeklep wel helemaal terug in de "open-stand"?
-wat is de kleur van de bougies na een ritje van bijv. een haf uur? Mengsel te arm? of te rijk?

bcoupe25
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 04 Juni 2007, 21:37:00 »

ik ga morgen weer ff stoeien met de opel en zal de bougies ff checken  hou je op de hoogte gert
bcoupe25
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 05 Juni 2007, 09:35:00 »

ik heb net de motor laten lopen maar hing er moeizaam ze had er geen zin in denk dat het in de carb of de kleppen zit
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 05 Juni 2007, 12:11:00 »

Ik heb s een oude monteur horen zeggen: "Als je denkt dat het 'm in de carburateur zit, zoek het dan maar in de ontsteking" Weet niet of dat altijd opgaat maar vaak wel in ieder geval. En als ik jou klachten zo hoor zijn het typische ontstekings kwaaltjes.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 05 Juni 2007, 13:06:00 »

kleppen stellen, kijken of de choke goed werkt/terugkomt en de ontsteking afstellen (vervroeging te controleren met stroboscoop)
Mijn 1.2N blok is supergevoelig voor een goed afgestelde ontsteking; geringe sluitage merk je meteen in het lopen.
Vandaar mijn huidige elektronische ontsteking.

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 05 Juni 2007, 19:07:00 »

Ik sluit me aan bij Gert. Het toerental waarbij de motor op tijd gezet wordt is erg belangrijk. Bij de 1100N is dat bv bij startsnelheid en niet op stationair.

Henk

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
bcoupe25
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 05 Juni 2007, 19:07:00 »

ok zal dan de andere onsteking er op zetten want ik heb de kleppen gesteld  de carb gesteld  is wel een beetje beter maar denk toch om de onsteking te verwisselen
bcoupe25
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 05 Juni 2007, 19:45:00 »

hij loopt nu heel mooi stationair en benzine schroefje wat open gezet en rijd nu ook lekker maar  hij hikt nog wel maar niet zo erg meer  en slaat ook bijna niet meer af dus zal morgen kijen voor andere ontsteking
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 05 Juni 2007, 20:38:00 »

Afstellen carburator:

basisinstelling bij warme motor:
de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!!
De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.

Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt.
Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt.
De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait.
Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig.

Deze omschrijving heb ik overgenomen uit het Duitse forum.
Omdat ik op LPG rijd, heb ik dit nog niet zelf uitgeprobeerd:{blink}

bcoupe25
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 05 Juni 2007, 21:06:00 »

ok die heb ik ook gedraait en nu ff kijken wat hij strax doet als hij koud is de kleppen heb ik op 20 inl en 30 uitlaat gedaan maar morgen gaan ze op 15in en 25 uit wou hem al klaar maken voor lpg
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 05 Juni 2007, 21:11:00 »

mijn inlaatkleppen staan op 0,15; de uitlaat op 0,25-0,30.
Bij LPG de uitlaat (=het heetste gebied) iets ruimer dan 0,25.
Ik heb ook het nodige gedonder gehad met het niet mooi lopen.
Achteraf bekeken bleek het steeds de ontsteking te zijn. Hij was supergevoelig voor de juiste afstelling van de puntjes.
Als deze maar iets waren ingebrand, en dat gebeurde nogal snel (ook met een nieuwe condensator), dan gaf hij problemen met starten en mooi rond lopen.
Met de huidige Corsa-A ontsteking (zie elders in dit forum), ben ik nu zeer tevreden.

bcoupe25
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 05 Juni 2007, 22:11:00 »

ik zal dan ook kijken voor een electr onsteking dan maar in 1 keer starten lopen dus is nu echt de laastse loodjes hoop ik dus morgen kijken voor de andere ontsteking dan want anders weet ik het ook niet meer
bcoupe25
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 06 Juni 2007, 14:34:00 »

nou vandaag de carb gereinigt maar ook geen effect er op dus eerdaags de complete onsteking maar vervangen
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: