Holland Kadett B Club Forum
25 November 2025, 21:08:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motor slaat af??  (gelezen 7246 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
fredos
Gast
« Gepost op: 23 Augustus 2007, 21:17:00 »

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van ook z'n gave B-Kadett (1.1n sedan uit 1971). Tot nu toe heeft hij het altijd zonder problemen gedaan.
Tot vorige maand, ik had Euro95 getankt en de motor begon te stotteren als ik gas gaf.
Toen heb ik samen met mijn buurman de kleppen gesteld en ook de ontsteking opnieuw afgesteld en mijn kadett liep weer als een zonnetje.
Tot afgelopen maandag.

Het probleem is dat hij goed start alleen als ik gas geef dan lijkt het erop dat er een dood punt in het gas pedaal zit. Met andere woorden, ik geef gas en de motor toert op, als ik het gaspedaal verder indruk dan wil de motor afslaan (geen benzine??) druk ik het gaspedaal nog verder in (tot bodem) dan toert hij weer op. Vreemd. Ik weet met geen raad meer, er is niet mee te rijden.
Weg rijden in de eerste versnelling is een ramp. Als ik eenmaal vaart heb dan stottert de wagen bij het "dode" punt in mijn gas pedaal.

Heeft iemand een idee wat dat kan zijn??
Krijgt de motor Geen of misschien teweinig benzine?

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen.

Bedankt alvast.
Groeten
Fred.
[mail]fredos@home.nl[/mail]
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Augustus 2007, 17:16:00 »

Vreemd.
Haal het luchtfilter er eens af, laat iemand gas geven en kijk eens in de carburateur wat daar gebeurt.
Doet de chokeklep het goed? En de luchtregelklep?
Hoe zien de bougies er uit; reebruin (goed), wit?? zwart??

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
fredos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Augustus 2007, 18:04:00 »

bougies zijn destijds ook nagekeken en zien eruit als nieuw.
Choke ligt los, maar als de motor warm is heeft hij hetzelfde probleem.
Luchtfilter heb ik eraf gehad en er druppelt gewoon benzine in de motor als ik gas geef.

misschien nog een andere suggestie??
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Augustus 2007, 18:53:00 »

Neen, eigenlijk niet.
In het Duitse forum is eens iets vergelijkbaars besproken (maar niet opgelost)  
http://tinyurl.com/386rcu

Daar werd de oorzaak ook in de carburateur gezocht.
Weet je zeker dat het niet met de ontsteking te maken heeft?
De mijne had iets vergelijkbaars bij het wegrijden vanuit stilstand; als ik te snel gas gaf, hield de motor in en dreigde dan af te slaan. Als hij afsloeg  was hij slechts met de grootste moeite aan de praat te krijgen.
Ik zocht het in de carburateur of de LPG afstelling, maar uiteindelijk bleek het wel de ontsteking, ook al leek alles in orde.
Ik heb toen de puntjes, condensator, rotor en verdelerkap vernieuwd en alles opnieuw goed afgesteld.
Probleem uit de wereld.

Wat het Duitse forum zegt:
-Ich würde aber erstmal Leerlauf und Hauptdüse durchblasen. Da kommst Du ja ohne Vergaser zerlegen dran.
-check mal die einspritzmenge von der beschleuniger-pumpe im gaser/beschleunigungsröhrchen(ist es das was ca 3 cm über der drosselklappe ist und den bogen nach unten macht??? )

P.S. Als je aan nr.254 "hengelt" moet er dus extra benzine in de carburateur gepompt worden (acceleratiepomp/werkt met een membraam). Doet ie dat?

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Augustus 2007, 19:28:00 »

Controleer de vacuumvervroeger eens , deze moet de ontsteking vervroegen met het oplopen van het toerental,dit kun je controleren door op het vacuumslangetje te zuigen en kijken of die verdraait. Kun je zien als de verdelerkap eraf is.Misschien is het slangetje wel poreus of kapot.Ook de centrufugaal gewichten controleren of deze loszitten en uitslaan bij verhoogd toerental.

Succes Fred
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Augustus 2007, 19:38:00 »

Vacuumvervroeger is zo als je zegt makkelijk te testen, maar bij de centrifugaalgewichtjes kom je allen maar door de verdeler uit te bouwen en te demonteren.
Andere optie:
met de stroboscoop de ontsteking controleren.
De vervroeging bij gas geven moet dan goed te meten/zien zijn.
De vervroeging lijkt wel te werken, omdat de motor, als hij over het "haper-punt" heen is, wel verder in toeren oploopt.

fredos
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Augustus 2007, 17:13:00 »

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik ga eens even kijken en ik houd jullie op de hoogte.
fredos
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Augustus 2007, 21:15:00 »

Het probleem is verholpen (!)(!)

Ik heb de cabrateur open gemaakt en hier zat best veel vuiligheid in. ook de sproeiers heb ik schoon gemaakt en dat heeft geholpen.

Bedankt voor het meedenken.

PS: dit item kan (wat mij betreft) worden gesloten.Lachebek
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Augustus 2007, 21:17:00 »

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: