Holland Kadett B Club Forum
18 Juni 2026, 07:47:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: geërfde Kadett, welk type?  (gelezen 8580 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 Januari 2008, 23:53:00 »

Hallo,

Nadat mijn oom in 2004 is overleden, is zijn kadett, nu ik 18 ben, bij mij terecht gekomen.
Ik vind het een prachtauto, maar heb er verder weinig kennis van. Ik ben wel wat technisch ingesteld, maar wordt weinig wijs uit welk type het nu eigenlijk is.

In een gids van P. Olyslager kom ik uit op de
B 1200, en dat is ook wat op het typeplaatje staat. Wel heeft de wagen een mistlicht en twee vèrstralers(die niet werken), zoals dat in het boekje staat. Ook zit er een (niet werkende) parkeerlichtschakelaar op het dashboard. Ik meende gelezen te hebben dat de vèrstralers en het mistlicht enkel op de Rallye voorkwamen, maargoed, veel referentie heb ik niet. Wie o wie kan me wat wijzer maken?
Tevens zit er een rotte (?) plek in het rechtervoorscherm/spatbord, maar daar zal ik een post over maken in het desbetreffende subforum.
Alvast bedankt!

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 14 Januari 2008, 12:54:00 »

Hoi,

Allereerst welkom bij de Club!

Wat ik zo kan bekijken aan het uiterlijk is het een B-Kadett Sedan, type 31. Dit is af te lezen aan de eerste twee cijfers van het chassis nummer. De kleur is denk ik Saharagoud, nummer 402. Dit nummer is ook te vinden op het type plaatje op de slotplaat. De motor vertel je eigenlijk zelf al, een 1200cc. Wil je het precies weten dan moet je even kijken onder de motorkap. Aan de rechterkant (bekeken van voor de auto, de kant waar ook je remverdeler zit) van het blok, net onder de kop zit een uitstekend stuk metaal, hierop is de motorcode af te lezen. Staan er 12 op dan is het dus een 1200 cc.

Wat je zegt over je voorscherm, dit is een veel voorkomend probleem. Kijk maar eens bij de projecten, daar kun je heel wat tips e.d uit halen om je kadett te restaureren.

Veel plezier ermee!

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 Januari 2008, 13:01:00 »

Als ik de foto's zo bekijk is het een holyday uitvoering, deze hebben oa hoge voorstoelen met hoofdsteun, de mistlampen, 1,2 motor en de stervelgen en een sportstuur. Normaal zou er achter "kadett 1.2" achterop moeten staan. gezien de dikte van de uitlaat zal het wel een 1.2 zijn.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Januari 2008, 15:39:00 »

Aan de striping, stoelen (hoofdsteunen) lijkt het inderdaad om een holliday of festival te gaan. Deze 2 types zijn op de marktgebracht toen de introductie van de C-kadett nog even werd uitgesteld. We praten dan over '72-'73.
Deze uitvoeringen beschikken inderdaad over de stoelen met hoofdsteunen, 1200S motor (60PK), schijfremmen, sportstuur en verstralers voor.
Omdat dit een automaat is, had deze ook in de minder luxe uitvoeringen schijfremmen gehad.....

Wat niet klopt aan deze auto zijn de bumperblokken. Bij de het type 72-73 zijn deze namelijk helemaal van kunstof.

Als deze auto uit belgië komt, verklaart dit waarom er een mistachterlicht opzit. Dit is in belgië namelijk altijd verplicht geweest.

Ik heb zelf ook een B-kadett Holliday gehad, een witte met rode bekleding, en ook een automaat.

Veel plezier met deze auto.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Januari 2008, 15:52:00 »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben in ieder geval een stukje wijzer.
Het is inderdaad een type 31. Over de remmen durf ik niets te zeggen, die zal ik later nog eens bekijken. Het bouwjaar is in ieder geval 1972. Ook het sportstuur klopt.

Kan ik aan de tenaamstelling (RDW) zien of dat de wagen geïmporteerd is?
 Datum eerste toelating         20-10-1972
Datum aanvang laatste tenaamstelling       01-05-2004
Datum eerste afgifte Nederland       20-10-1972

Ik zal in de projectenfora eens rondneuzen m.b.t. het voorscherm. Voordat ik mijn rijbewijsje heb wil ik die, en wat oppervlakkige roestplekken, toch wel in orde zien te maken. Maar dat zal met de info hier wellicht een heel eind lukken Lachebek
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Januari 2008, 17:53:00 »

Je kan aan het chassisnummer zien waar hij gebouwd is. Maar daarmee weet je natuurlijk niet of hij in het buitenland ook gereden heeft of niet

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Januari 2008, 23:25:53 »

Citaat
Datum eerste toelating         20-10-1972
Datum aanvang laatste tenaamstelling       01-05-2004
Datum eerste afgifte Nederland       20-10-1972

Je hebt het zelf al aangegeven: datum eerste afgifte en datum eerste toelating zijn gelijk, dus dit is een auto die alleen met nederlandskenteken heeft rondgereden.

Het enige dat niet helemaal klopt gezien het bouwjaar zijn de bumperklossen, maar ik vind deze chrome persoonlijk mooier dan de originele kunststoffen die bij dit bouwjaar eigenlijk horen:{blink}

Ralph

Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
LEX
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 15 Januari 2008, 23:46:00 »

De bumperklossen kunnen misschien naar wens door de dealer er op gezet zijn.
Mijn opa had in '73 een nieuwe gekocht met chroom,heb er(me ma)nog een fotoserie van.
Ook 1 vanaf de achterbank, af te lezen km stand 24 km
Ik heb zelf de bonnen daarvan,zaten bij t boekje van de keidler uit t zelfde jaar die ik heb geerfd.
Maar hier staat niks op vermeld dat er wat veranderd is dus misschien werden ze ook zo geleverd.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Januari 2008, 23:53:00 »

@Lex:
Zou kunnen dat ze op wens werden geleverd met de "oude" klossen, maar zoals bij alle overgangtypes zijn er kadettjes gemaakt met spullen van de oudere type. Zo is het bekend dat vroege B2-kadettjes zijn gemaakt met gelaste voorschermen!

Voor degene die niet weten welke klossen ik bedoel een plaatje bij het praatje:

Ralph

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: