Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 19:06:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: knipperrelais??  (gelezen 17006 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
edpret
Gast
« Gepost op: 28 Februari 2008, 20:40:00 »

`Goeiemiddag!Ik heb een Kadett uit 71, met moeizaam werkende knipperlichten.Het relais tikt soms niet meer, maar lijkt dan trillend te blijven hangen, en net als je denkt die dan te vervangen, doet ie het weer, om er een dag later weer mee op te houden.Gisteren toch maar een nieuwe erop, en na een dag geeft ook die het zelfde probleem.Is het dan toch iets anders als het relais?In alarmstand knipperen alle vier de lichtjes, en bij gewoon richting aangeven links sneller dan rechts..
Wie heeft goede raad??
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Februari 2008, 18:21:00 »

Vaak te hoge overgangsweerstanden bij de knipperlichten zelf waardoor er te weinig "stroom door het relais loopt" en deze dus niet geactiveerd wordt.
Bij te weinig stroom (verroeste schroefverbindingen) knipperen ze dacht ik te snel of blijven zelfs gewoon aan, bij teveel stroom (te zware lampjes) vertraagt de knippersnelheid.(ik hoop, dat ik nu goed om denk)
Oorzaak is vaak de min-aansluiting van de knipperlichten die gemaakt wordt door de bevestigingsschroeven van de knipperlichtunits in het plaatwerk.
Remedie: knipperlichten eraf halen, alle contacten goed "blank" maken en vooral de gaten van de bevestigingsschroeven en de schroeven zelf goed ontroesten.
Bij monteren eventueel geleidend vet (koperpasta?) in deze schroefbevestiging smeren.
Bij alarmlicht=4 lampjes=voldoende  "stroom".
De kant die het snelst knippert is het meest "aangeroest".

Blijft het relais hangen bij knipperlichten links, rechts of ook bij alarm??

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
edpret
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Februari 2008, 18:33:00 »

Relais trilt, en blijft hangen bij knipperen naar zowel links als rechts.
Alarmlichten geven geen probleem.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 21 Februari 2008, 19:03:00 »

Bij alle vier knipperlichten samen doet het relais normaal zijn werk.
Mijn idee; aansluitingen (+ en -) goed schoon maken, lampjes controleren op sterkte (18 Watt dacht ik)en dan kijken hoe ze knipperen en wat het relais doet.
Bij mij knipperden ze ook eens te snel.
Zoals boven gezegd alle verbindingen schoongemaakt, lipje, contactvlakken op de lampjes, schroeven, enz.
Nog steeds te snel :[reallymad]
Oorzaak; bajonetvatting van lampje in achterunit was erg ruim.
Als je het lampje scheef duwde, knipperde hij op goede snelheid.
Als je het lampje los liet, werd het contact slechter, werd de overgangsweerstand groter, liep er minder stroom, en sloeg het relais op hol.
Als jouw relais trilt, doet hij dat dan bij brandende lampjes (links dan wel rechts)?

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Februari 2008, 06:59:00 »

Een oorzaak kan ook de alarmlicht schakelaar zijn. Alle "knippersiganelen" gaan door deze schakelaar, dus ook als je gewoon links of rechtsaf gaat. Deze schakelaars gaan wel eens vaker kapot. Bij mij was dit dus inderdaad het geval. Je kunt de schakelaar loshalen maar dit is erg lastig. Het kunststof breekt erg snel af en de veertjes zijn erg moeilijk terug te plaatsen (of springen weg tijdens het demonteren).

Ken je iemand in je omgeving die ook een B-kadett heeft? Dan kun je eens proberen om de schakelaar te verwisselen en kijken of je dan nog steeds het probleem hebt.

Maar wat Gert aandraagt is vaker het probleem.

Succes ermee!

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
edpret
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Februari 2008, 09:10:00 »

Geweldig mannen, bedankt voor jullie wijsheid..ik neem jullie tips dit weekend mee naar t werk (ambulance) hoop op een paar uur rust, en dan zal ik mijn trouwe ouwe vriend eens gaan vertroetelen! Ik houd jullie op de hoogte van t resultaat, en ga eens kijken hoe ik een afbeelding van mijn auto kan plaatsen!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Februari 2008, 09:36:00 »

foto op Photobucket ( http://photobucket.com/ )of zo zetten, en dan het "adres" van de foto (IMG code) hier plaatsen. Als dit bijv:
[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v225/gertbijvank/BQPLS1b.jpg[/IMGG]
(laatst G door mij dubbel gezet om de code zichtbaar te maken)

edpret
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Februari 2008, 17:22:00 »

mannen! dit weekend uitgebreid aan t schuren en dergelijke geweest...kom niet veel verder...gevarenlichten branden goed en fel, knipperlichten niet, of slechts twee keer waarna relais gaat brommen-trillen en niet meer knippert..zou t mogelijk in kontakten richtingaanwijzer zelf in 't stuur kunnen zitten, even doormeten denk ik??
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Februari 2008, 17:51:00 »

Alarm: goed en met normale frequentie?
Links-en rechtsafstand beide hetzelfde probleem?? Na 1 of 2x knipperen gaat het relais brommen/trillen; blijven de knipperlichten dan branden, of zijn ze dan uit?
Hoe zwaar zijn de lampjes in de knipperlichten; 18 Watt?
En het relais ; 4x 18 Watt?

edpret
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Februari 2008, 21:03:00 »

Ha Gert, al sinds ik de auto heb, zes jaar nu, lijkt het dat links af in een hogere frekwentie knippert als rechtsaf, rechts lijkt normaal.Heb kort geleden de relais vervangen, nadat er helemaal niet meer geknipperd werd, behalve die 1-2 keer, en toen leek t hersteld, echter wel in die zelfde li-re frekwentie als in t begin.Na n dag echter hield t knipperen weer op...lampjes 18 V.Alarmlichten geen probleem.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Februari 2008, 21:21:00 »

Ja, en wat dan nu??
De schakelaar die Olaf noemt; zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Dat linksaf sneller knipperde dan rechtsaf moet denk ik toch met de betreffende stroomkring te maken hebben.
Zelf zou ik nu in het Duitse forum ten rade gaan, omdat daar domweg meer Kadett-B'ers zitten en daarmee dus ook meer ervaring.
Waar zit jij; hoe staat het met je Duits??

Nog iets; het relais haalt via z'n sokkel massa, via de bruine draad, van de massa-aansluiting op de montageplaat van de ruitenwissermotor.
Ik weet niet in hoeverre deze aarding invloed kan hebben op de werking van het relais?

Ter aanvulling:
Een veel voorkomend probleem(pje) bij de Kadett-B zijn de onrustige meters van benzine, motortemp. enz.
Oorzaak is vaak de slechte aarding van deze meters; deze aarding zit aangesloten middels een bruine kabel op de ruitenwissermotor.
Als de aardverbinding van deze bruine kabel verbeterd wordt, geven de meters vaak beter/rustiger aan.
Op de foto is dat waar de rode verbinding op de bruine draad zit. Deze extra aarde kan naar de - pool van de accu of ergens onder een goed geaarde bout/moer.

Ik heb zelf dit aardepunt rechtstreeks met de "min" van de accu verbonden.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 27 Februari 2008, 15:37:00 »

Wie (Olaf?) kan mij dit nader toelichten?

38=relais,  40=schakelblok met alarmschakelaar,  43=stuurbediening knipperlicht.
*Spanning komt van zekering twee via draad zwart/rood op  38/pool +49 (de dunne draad die daar weggaat (zwart-rood) loopt door naar de remlichtschakelaar)
*38/pool- gaat naar massa van ruitenwissermotor (bruin)
*38/49a gaat via zwart/wit/groen naar 43/49a en wordt daar door de handel naar L of R geschakeld
*van 38/+49 loopt een zwarte draad naar 40/+49 (alarmlichtschakelaar) en deze schakelaar schakelt naar L, R, 49a en verklikkerlampje

Hoe schakelt deze schakelaar links en rechts gelijktijdig in, want +49 is nog buiten het relais om; 49a lijkt me het knipper-spanningsignaal?
40/49a staat dan wel weer in verbinding met 38/49a middels zwart/wit/groen.

En als klopt wat Olaf zegt; hoe loopt dan elk knippersignaal links-en rechtsaf via schakelblok 40??

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Februari 2008, 11:12:00 »

En nog wat:{blink}

vraag: Hallo,
habe ein Problem mit meinem Blinker.
Der Blinker geht nur wenn ich den Lichtschalter betätige.
Warnblinker geht.
wer kann helfen?

antwoord:bei den Blinkern tippe ich auf einen Massefehler.
Bei eingeschalteter Beleuchtung holt sich das Blinkrelais
irgendwie die Masse über die Beleuchtung.

reactie: Masseschluß ist gut möglich aber wieso übers Licht???
Die Masse des Blinkrelais müsst eigentlich am Instrumentenmassepunkt beim Wischermotor draussen hängen.
Prüf den mal. Aber trotzdem sollten Blinker und Lichtleitung keinerlei Verbindung haben - drum tip ich auf einen Kurzschluß oder Schmorschaden.

reactie:war ja nur ne Idee...
laut Schaltplan geht das Massekabel vom Wischermotor zuerst zu der Lichtschaltereinheit und dann zum Blinkrelais.
In diesem Bereich muß irgendwo der Wurm(contactprobleem) drinn sein.
Evtl. Schaltereinheit defekt so dass sich das Relais bei eingeschalteter Beleuchtung die Masse über die Glühlampen besorgt?  
Kann man ja auch öfter sehen wenn bei Rückleuchten ein Massefehler ist. Dort blinken alle Rückleuchten nur ganz wenig und wenn die Bremsleuchte angeht funktionieren die Blinker auch wieder.

In het Duitse Forum wordt op dit moment ook gesproken over een knipperlichtprobleem.
Alarm doet 't, normale knipperlichten L en R alleen bij ingeschakelde verlichting.
Daar wordt verondersteld dat het toch een massa-probleem is, waarbij met ingeschakelde verlichting het relais z'n massa op één of andere wijze via de verlichting krijgt; geen verlichting aan=geen massa=geen knipperen.
Hoe dit te vertalen is naar jouw situatie, weet ik zo niet, maar er zijn overeenkomsten.
Jouw relais is goed (denk ik, alarm doet 't), alarmschakelaar werkt, knipperlichten alleen werken niet, relais knippert niet=volgens mij te weinig "lopende stroom".
Als de stroomaanvoer goed is (zwart-rood op +49) is misschien de stroomafvoer (massa) niet goed?

p.s. Dit toppic incl. gratis cursus "Duits voor sleutelaars"  :[glasses]

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 28 Februari 2008, 15:06:00 »

Dag allemaal,

Het is inderdaad een ingewikkeld verhaal. Zoals Gert omschrijft klopt. 38/49a is de constante spanningtoevoer voor het knipperrelais. 38/- pool is de massa en 38/49a gaat naar de stuurschakelaar (die het signaal rechtstreeks naar de linker OF rechter kant stuurt) en naar de alarmlichtschakelaar (40/49a). Nu is de werking van de alarmlichtschakelaar me nog niet helemaal duidelijk.

Even op een rijtje welke aansluitingen de alarmlichtschakelaar heeft:

49a = Knippersignaal vanaf de clignoteur
L   = Linkerkant (zit er twee keer op) Bij mijn schema is de onderste niet aangesloten.
R   = Rechterkant (zit er twee keer op) Bij mijn schema is de onderste niet aangesloten.
-   = Massa
15  = Rechtstreeks aan zekering 2 (en doorgelust naar de ander "15" aansluiting
+49 = Gaat naar de clignoteur en dan naar de stoplichtschakelaar
30  = Rechtstreeks naar zekering 4
P   = Ongebruikt
N   = Ongebruikt

Zo uit mijn hoofd weet ik dat er in de alarmlichtschakelaar een dubbele maak verbreek schakeling zit. Als je zekering 4 eruit haalt (continue spanning) dan werkt je alarmlicht niet meer (en je klokje ook niet) als je nu de alarmlicht schakelaar aan zet knipperen je lampen uiteraard niet maar werkt je stuurschakelaar ook niet meer! Waarom dit is zie ik even zo snel niet.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Februari 2008, 16:48:00 »

Op schakelaar 40 zit volgens mij ook het Links/rechts-parkeerlicht (contacten P/L/R=het onderste deel van 40)
De L en de R bij de P gaan in het schema naar de parkeerverlichting nr.14 in het schema.

Het relais+alarmschakelaar:
Zo misschien?
Spanning continu op 38/+49 en via bimetaal/relais ook op 38/49a.
Door handel 43 op links of rechts te zetten wordt de stroomkring via de lampjes naar de massa gesloten.
Bij 43/handel in neutraal en schakelaar 40 op alarm wordt daar via +49 door bimetaal naar 49a en via de lampjes (L en R gelijktijdig) de stroomkring gesloten.

Rest mij de vrage3n:
-Bij links of rechtsaf=2xlampje 18 Watt en bij alarm=4xlampje 18 Watt.
Toch knippert hij (als het goed is) steeds even snel. Speelt het aantal Watts hierin geen rol??

-waartoe de massa-aansluiting in het relais; wat doet die en wanneer.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: