Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 04:43:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Olie bijvullen in versn.bak  (gelezen 7883 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Giovanni
Gast
« Gepost op: 11 Maart 2008, 12:47:00 »

Hallo clubleden,
Mijn keerring was kapot en heb ik vervangen, nu zit alles weer onder de auto en moet ik olie in de bak doen. Dat is lastig omdat je er moeilijk bij kan komen, maar weet ook iemand welke (of wat voor soort) sleutel je daarvoor moet gebruiken? zit een rare dop in
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Maart 2008, 21:40:00 »

automaat of handschakeling?
De hand heeft aan de rechterzijde van de bak (in de tunnel) een uitstekende zeskant (13 mm. dacht ik).
Bijvullen terwijl de auto horizintaal staat tot de rand van de vulopening (overlopen dus :[reallymad] , troep ).
De automaat?? Geen ervaring. Indien nodig eventueel op te zoeken.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Giovanni
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Maart 2008, 22:26:00 »

Is een handgeschakelde bak idd...
Een uitstekende zeskant? Volgens mij zit er bij mij een ronde dop in met 4 lipjes?
Of ik zit helemaal verkeerd te kijken.
Er is geen mogelijkheid de bak van bovenaf te vullen, dus vanuit de binnenruimte van de wagen? Het is zo'n geknoei volgens mij om eronder te moeten liggen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2008, 23:01:00 »

Ja, je zit op het verkeerde spoor.
Die sluitdop met 4 lippen zit in het verlengde van (aan de tegenoverliggende zijde van ) de snelheidsmeteraansluiting, en heeft met de aandrijving daarvan te maken; NIET LOSMAKEN DUS!!
Op de rechterzijkant van de bak,ongeveer in het kruispunt van de denkbeeldige diagonalen van het rechterzijvlak, zit de vul/contrôleplug.
Daar is lastig bij te komen, omdat je vlak bij de tunnelwand zit; vandaar ook waarschijnlijk de prominent uitstekende zeskant.
Je kunt er met een steeksleutel goed bijkomen.
Auto horizontaal, versnellingsbakolie in knijpfles met lange buigzame tuit (hebben die flessen meestal al), vulplug verwijderen, eventueel pink in gat steken om te voelen (heeft weing zin, je voelt weinig en als je hem er te ver in steekt, hangt de Kadett aan je pink :{blink} ), vul"rietje" ver genoeg in het gat en voorzichtig drukken tot de olie uit de opening komt; nu zit hij vol tot aan de rand van de vulopening.
Op een brug of met een put gaat dit goed; op vier wielen staand, en jij op je rug eronder is erg krap.:[barf]

Iets lager dan in mijn gedachte, maar...

Giovanni
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2008, 23:08:00 »

Hmm, ik zal morgen eens goed kijken dan..
Als ik er een foto van kan maken, zal ik die wel even plaatsen voor als iemand anders dit nog een keertje moet gaan doen :{blink}
Bedankt zover Gert!
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Maart 2008, 08:15:00 »

Als het een bak is met een lange pook is het het handigst om de pook te verwijderen en daar de olie in gooien, geen gedoe onder de auto en geen geknoei. Alleen oppassen dat je er niet teveel ingooit.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Maart 2008, 08:48:00 »

Dat is het lastigste; hoeveel moet er bij.
Omdat verpakkingen van versnellingsbakolie standaard al zo'n beetje allemaal zo'n "rietje" hebben, zal het bij veel auto's wel een vergelijkbaar geknoei zijn.:[barf]

Giovanni
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Maart 2008, 11:01:00 »

Hoeveel erin moet is niet zo spannend: 0,6 liter namelijk :{blink}
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Maart 2008, 11:17:00 »

Ja, maar bijvullen is lastiger.
Bij het uitbouwen van de bak kan het gebeuren dat er wat olie uitloopt (stop in cardanasopening stoppen helpt :cool ), en dan moet je BIJvullen tot de rand van de vulopening.

Giovanni
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Maart 2008, 12:47:00 »

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in Gert!
Echter heb ik geen druppel olie meer in de bak zitten op dit moment. Bij het vervangen van de keerring heb ik alle olie eruit laten lopen.
In principe zou er nu dus 0,6 liter in moeten gaan.
Maar desalniettemin zal ik het via de officiele weg doen en de vulopening gebruiken. Weet ik zeker dat er precies voldoende olie in zit :{blink}
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: