Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 20:50:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: temperatuurmeter  (gelezen 10115 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jan
Gast
« Gepost op: 19 Maart 2008, 22:09:00 »

Heb nw temp zender gekocht meende dat de oude defect was,dus nw gezet maar nee de temp meter duidt niks aan,als ik de auto op contact zet springt de meter aan maar loopt niet verder op,de electrode van de zender stuurt geen spanning naar de temp meter,wie weet hier raad op.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Maart 2008, 17:04:00 »

Het gaat andersom.
Er "loopt spanning" van de meter/aanduiding naar de sensor en de sensor zorgt voor de massa-aansluiting van deze spanning.
Hoe warmer de sensor, hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er naar de massa kan lopen, hoe verder de meter uitslaat.(zo zou het moeten zijn :-)
Controle van de meter:
draad van sensor halen en aan de massa/het motorblok houden.
De meter moet nu vol uitslaan=meter is goed.
Je sensor is ook goed (valt aan te nemen)
Bij mij was het de thermostaat.
Twee fouten:
-hij reageert niet goed op warmte; ik heb daarom ook een nieuwe gekocht.
-hij zit niet goed ingebouwd, rubberdichting kapot, foute stand ingebouwd, zit los in de hals i.v.m. slechte klemveer in versleten groef.
In dit laatste geval draait je radiator constant mee en komt de motor onvoldoende op temperatuur.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Maart 2008, 18:20:00 »

Het is niet handig om elke keer met het antwoorden een nieuwe Topic te openen.
In een bestaande Topic zie je bovenaan staan:

Posted at 17-03-08, 17:04
Edit post|Quote|Reply

Als je hier op de "Reply" klikt, opent zich een venster waarin je je antwoord typt.
Ben je klaar, druk je op de knop "reply" onderaan, en je antwoord wordt toegevoegd aan de lopende topic.
Zo houd je vragen, antwoorden en reacties bij elkaar binnen één topic; wel zo handig :{blink}

Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Maart 2008, 18:27:00 »

Hier word je niet goed van zeg, er kunnen toch zeker 6 topics opgeruimd worden lijkt me.

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Maart 2008, 19:00:00 »

Ja, maar alleen door de forumbeheerder voor zover ik weet, en ik weet zo niet wie dat is en of hij/zij regelmatig op dit forum zit. (zou eigenlijk wel zo handig zijn:[barf] )

beheerforum
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Maart 2008, 23:01:00 »

De boel is weer een beetje opgepoetst!

:{blink}
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Maart 2008, 23:10:00 »

met dank

jan
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 18 Maart 2008, 11:39:00 »

de temp meter komt wel op maar tot de groene zone dus hij loopt niet verder op,dan zou de thermostaat defect zijn,wie weet hier raad op.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 18 Maart 2008, 11:54:00 »

Zoals boven gezegd had ik het zelfde; er lagen twee problemen aan ten grondslag.
Toen ik de thermostaat demonteerde (onder de slang bovenop de waterpomp) was de rubber dichtring onder de thermostaat helemmal kaduk en sloot de thermostaat dus niet af in zijn sitting.
Nieuwe rubberring gekocht en gemonteerd (de klemveer die de thermostaat opsluit zat nogal gammel in de inkeping in de wand).
Even leek hij het iets beter te doen, maar toen weer niets.
Weer los gehaald, de sluitring had het niet gehouden en de thermostaat zwom ergens in de slang.
Ander type sluitring gezocht/gemaakt; de thermostaat zat toen 100% op zijn plaats maar de meter reageerde nog onvoldoende.
Nieuwe thermostaat gekocht (14 Euro bij OPEL dacht ik) en nu is alles prima.
Na de koude start loopt de meter eerst op tot bovenin groen en valt daarna terug naar ongeveer de stand "negen uur", en blijft dan ook in dit gebied.
Ook de verwarming wordt nu normaal warm.

(in het Duits  )

jan
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2008, 22:09:00 »

Heb alles vernieuwd thermostaat,sensor,heb de massa aansluiting schoongemaakt en het werkt weer naar behoren,hij gaat even de groene zone in,dus ik ben wel tevreden zo,bedankt voor de tips wat ik gekregen heb.

Jan
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: