Holland Kadett B Club Forum
18 Juni 2026, 07:47:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wet gordels??????  (gelezen 10116 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
paars
Gast
« Gepost op: 06 Augustus 2006, 10:17:00 »

Hoe zit dat nou met die wet omtrent gordels dragen? In mijn auto zitten geen gordels achterin. Mogen er dan wel mensen achterin zitten tegenwoordig? En hoe zit dat met kinderen achterin? Want volgens mij is die wet over kinderen weer veranderd onlangs.
Margrethe
Chippie
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Mei 2006, 13:30:00 »

Auto's waar geen gordels inzitten en dus zo geleverd zijn, hebben een vrijstelling van deze plicht.
Dus ook wanneer je voorin geen gordels hebt, heb je geen gordelplicht
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 26 Mei 2006, 23:20:00 »

het is gewoon simpel te verklaren; als er gordels inzitten dan ben je ze verplicht te dragen. alle auto's voor 1 januari 1971 zijn vrijgesteld van gordel, maar zitten ze erin dan moet je ze dragen.

Chris
McKadett
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Juni 2006, 23:45:00 »

En hoe zit het dan eigenlijk met 3 puntsgordels en heup gordels???
Ik heb namelijk nu vaste 3 punts gordels.gr Joop
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Juni 2006, 08:24:00 »

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
rubster
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Augustus 2006, 10:17:00 »

Ik heb een kadett uit 1973 en die is pas na 1980 ingevoerd en daar staat op het kenteken bewijs dat voor in de gordels verplicht zijn en achter niet.
dus voor in moet je de gordels om hebben en achter zitten ze niet dus dat is niet nodig.
OlympiaA
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Augustus 2010, 10:51:54 »

http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie/auto--of-motorbezitter/Gordelplicht.html
Hemel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Oktober 2010, 12:13:57 »

De wet is hierin overduidelijk, indien er geen gordels op het moment van toelating in de auto zatten dan ben je niet verplicht ze erin te hebben, maar als ze erin zitten dan moet je ze dragen.
Voor kinderen onder de 1,35 meter geldt dat ze in een daartoee verplicht kinderzitje moeten zitten van de categorie zoals past bij leeftijd en lengte. een dergelijk kinderzitje verplicht ook een gordel, ook bij een oldtimer die is vrijgesteld van de gordelplicht. in de wet is namelijk opgenomen dat de wetttelijke regeling omtrent kinderzitjes boven de gordelvrijstelling gaat.
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Oktober 2010, 09:52:02 »

Voor kinderen onder de 1,35 meter geldt dat ze in een daartoee verplicht kinderzitje moeten zitten van de categorie zoals past bij leeftijd en lengte. een dergelijk kinderzitje verplicht ook een gordel, ook bij een oldtimer die is vrijgesteld van de gordelplicht.

Een kind groter dan 1,10 mtr mag toch op een zitplaats met heupgordel zitten en vanaf zijn/haar 12e ook voorin de auto?

Groeten,
Reinier.
OlympiaA
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Oktober 2010, 10:36:44 »

Nu heb ik er een mooie link bijgezet waar je alles uit kan halen,maar zoeken is voor sommigen niet hun sterkste kant  Huilen
Dus:kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten  in een goedgekeurd en passend kinderzitje zitten. Goedgekeurd zijn zitjes met labels ECE R44/03 en R44/04. Passend is: geschikt voor lengte en gewicht van het kind.
Trouwens als je van je kinderen houd dan denk je er nog niet eens over na om ze los mee te nemen !!!
OlympiaA
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Oktober 2010, 13:12:53 »

Dat bedoel ik !!
Ik zie ze ook wel eens op schoot zitten voorin,dan denk ik je spoort niet als je zoiets doet.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: