Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 22:41:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: parkeerlichten  (gelezen 10013 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 02 Mei 2008, 08:26:00 »

hoe zou ik van een standaart b kadett l+r parkeerlichten kunnen maken?
heb wel een vraagbaak maar kan er uit het schema moeilijk uitkomen.
heeft iemand ervaring met het ombouwen ervan?

groeten Paul
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 April 2008, 21:47:00 »

Uit het instructieboekje meen ik op te kunnen maken dat het parkeerlichtsysteem gekoppeld is aan het stuurslot. Maar tevens heb ik van een van de hoge heren hier vernomen dat die lampjes nogal moeilijk te krijgen zijn. Het betroffen (in ieder geval op de voorschermen) aparte lampjes. Zal achter dan ook het geval zijn, gezien het feit dat het vrij gecompliceerd zal zijn om je stadslicht of achterlicht per zijkant te laten branden.
Tevens zijn er als het goed is databases met betekenissen van de getallen in een elektroschema. Ik kan met vriend Google enkel niets vinden op t moment.

Tot zover, anders ga ik blaten over wat ik niet weet Knipoog
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 April 2008, 00:20:00 »

als het echt simpel moet (zonder stuur/contact etc) dus gewoon met je schakelaartje zou het niet te moeilijk mogen zijn.

Je legt 12 volt naar je schakelaar. Dan een lijn van je schakelaar naar je voor en achterlichten (resp links en rechts). Klaar is kees. Misschien is het heel simpel voorgesteld maar zo zou het in theorie moeten werken.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 29 April 2008, 11:52:00 »

als het waar is wat reusjep verteld over apparte "lampjes" dan kan het kloppen wat ik uit het schema opmaak.. (Ik kon inderdaad uit het schema geen verschil maken tussen links en rechts) mijn gedachte was dat de gewone stadslicht ook als parkeerlicht werd gebruikt..

Alvast bedankt voor de antwoorden
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29 April 2008, 15:45:00 »

Dat is wat je veel ziet bij hedendaagse BMW's enzo. Daarbij wordt inderdaad het stadslicht en een achterlicht gebruikt als parkeerlicht. Bij de reacties op mijn kadett (zie nieuwe projecten Knipoog) vertelde Oly dat t om aparte lampjes ging. Dit omdat er bij mij een parkeerlichtschakelaar in zit, aangesloten (waar op weet ik niet) maar niet werkend.

Stadslicht en achterlicht kan in theorie, maar dan moet je met relais of iets dergelijks gaan werken; bij mijn weten gaan er anders twee lampen tegelijk aan omdat ze vanuit dezelfde plek aangestuurd worden. Maar pin me hier niet op vast, dat weet ik dus totaal niet zeker. (Duidelijkheid hierover zou gaaf zijn, want het is wel een mooie manier om toch parkeerlichten te creƫren...)
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 29 April 2008, 22:05:00 »

Zo zou ik het doen. Niet geprobeerd.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Mei 2008, 16:07:00 »

Baseert jouw nieuwe opzet zich op een koplamp/achterlicht? Lachebek (Meende van wel, maar nu ik de vraagbaak erop nasla lijkt t weer niet zo... ? )
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Mei 2008, 18:47:00 »

Ja, met de originele parkeerlichtschakelaar kun je zo het stadslicht en achterlicht L en R laten branden. 5 en 6 in het schema zijn de zekeringen 5 en 6.

Corsa A VAN 1.4SI
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 01 Mei 2008, 21:46:00 »

Ik loop enkel tegen de interieurverlichting aan, maar daar zit een dashboardschakelaar voor toch? (Bij mij werkt ie niet...) of was deze voor het dimmen ?
In ieder geval bedankt, ik ga het morgen eens proberen ! :cool
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 01 Mei 2008, 22:50:00 »

Ik merk nu dat ik het niet geprobeerd heb. Je kunt draad naar de interieurverlichting schakelaar aansluiten voor het relais maar achter de zekering. Zo kun je ook een draad vanaf je kentekenverlichting daar monteren. Kort samengevat moeten alleen de stadslichten en de achterlichten achter het relais.

Corsa A VAN 1.4SI
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 02 Mei 2008, 08:26:00 »

Ik ga vandaag relaisjes halen en als het meisje niet al te vroeg roept, kom ik hopelijk ook nog aan het nodige proberen toe. Ik laat wat horen Lachebek
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: