Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 09:55:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ratelend geluid  (gelezen 6398 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Pasnummer
Gast
« Gepost op: 13 Juli 2008, 13:25:00 »

Hoi mensen,
Sinds kort geeft mijn motor (of versnellingsbak) een ratelend geluid als ie wat hoger in de toeren komt. In de 3e versnelling begint ie bijvoorbeeld te ratelen bij 80 km/h. Vanaf het moment dat ie begint te ratelen trekt ie ook niet goed meer. Iemand enig idee wat dit kan zijn, of hoe ik achter het probleem kan komen?

Alvast bedankt,
Gr Roeland
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 09 Juli 2008, 16:49:00 »

Rammelen ratelen enz. zijn termen die moeilijk met woorden zijn duidelijk te maken.
"Ratelen" bij hogere toeren en dan vermogenverlies. Hoor je misschien "pingelen"?
Fout afgestelde motor waarbij het bij hogere toeren mis gaat?
Hoe zien de bougies er uit na een snellere rit waarbij er meermaals "gerateld" wordt.
Ongezien/gehoord zou ik zelf eerst de carburateur en ontsteking goed afstellen om deze als boosdoener uit te sluiten.
http://oldtimerforum.opelteameefde.com/viewtopic.php?t=2551

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
NIJNR812
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Juli 2008, 18:34:00 »

ik denk ook dat je motor af en toe pingelt in hogere toeren. daardoor heb je dan ook vermogensverlies.staat je ontsteking goed afgesteld?

mvg renko
Pasnummer
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juli 2008, 13:18:00 »

Het zou inderdaad misschien wel pingelen kunnen zijn, als dat alleen voor kan komen bij hogere toerentallen. Ik zal de bougies eens controleren na een rit. Hoe horen ze eruit te zien? Beetje vochtig en koffiebruin toch?
En hoe kan ik weten of de ontsteking goed staat afgesteld, of hoe kan ik hem goed afstellen?
Edit: heb nu die link geopend, even goed doorlezen, thanks!
Pasnummer
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juli 2008, 13:25:00 »

Gert, ik zie dat jij uit Enschede komt, ik kom ook uit Enschede. Zou het misschien mogelijk zijn dat als ik er niet uit kom dat jij er even naar kan horen/luisteren? Wil er mee op vakantie, en met dit probleem zal dat niet gaan Droevig
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: