Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 10:54:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: km teller  (gelezen 17821 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 16 November 2008, 18:53:00 »

wat is de betekenis van de w waarde op de teller, bijvoorbeeld 625, 634, 666 enz enz???
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 16 November 2008, 16:58:02 »

Citaat
 wat is de betekenis van de w waarde op de teller, bijvoorbeeld 625, 634, 666 enz enz???

Paul je zat al vrij goed met jou antwoordt de w als waarde aantegeven; op het duits heet het "Wegdrehzahl" dit moet overeenkomen met de tandwielen in de bak en achteras eindoverbrenging om zo de juiste snelheid te geven.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 16 November 2008, 17:22:04 »

625= overbrengverhouding 35:9
634= overbrengverhouding 35:9
666= overbrengverhouding 33:8 en 37:9

Ik neem aan dat dit de overbrengverhouding in het differentieel is.
Hoe is deze overbrengverhouding op te zoeken/na te gaan?  Tanden tellen van pignon -en kroonwiel  nr. 15A  ??

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 November 2008, 18:50:00 »

Heb ergens gelezen dat het ook met de maat velgen te maken zou hebben 12 of 13 inch, ook dan zijn er verschillende nummers.
Fred
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 November 2008, 18:53:00 »

Ja, dat zal ook van invloed zijn en dan waarschijnlijk de velg+band combinatie, want de omtrek van het loopvlak bepaald uiteindelijk de afrolling.
Chris heeft hierover al eens wat over geschreven; zoeken onder banden en/of hier

http://tinyurl.com/5fsvq2

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Giannis86
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Oktober 2016, 09:46:41 »

Wel een heel oude onderwerp maar vroeg me af waarom iedereen opzoek gaat naar een passende teller terwijl op zijn minst eentje wel instelbaar is

Ik heb hier de volgende series staan
1x W634/160 merk VDO
1x W638/180 merk VDO
2x W666/160 merk Motometer

Ik weet niet of het bekend is maar de W666 (beide die ik heb) kun je aanpassen door middel van een stelschuif. Hiermee kun je de meter heel nauwkeurig afstellen.

Ik heb dit reeds gedaan op mijn Kadett na het overstappen naar grotere banden. Km teller gaf 10km/uur te weinig aan namelijk

Ik heb de klokkenunit eraf gekoppeld en alleen de km teller direct aan de kabel bevestigd ivm sneller afstellen. Daarna de stelschuif ingesteld icm GPS totdat het goed was en de klokkenunit weer normaal gemonteerd

De W634 en W638 hebben deze afstelmogelijkheid helaas niet

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Oktober 2016, 16:09:08 »

Hoi Giannis86,

Dat is wel een interessant item wat je aanhaalt.
Heb je iets meer uitleg waar en hoe de teller is af te stellen.
Ik heb in het verleden zelf ook wel eens zitten kijken maar helaas op de teller (666) niet zo gauw een afstelschroefje oid gevonden.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Giannis86
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 26 Oktober 2016, 17:28:35 »

Hoi Wouter

Beide 666 die ik hier heb (eentje in de auto en de andere los hebben deze schuifje. Het is dat gele ding in bovenstaande foto.

Ik zal morgen meer duidelijke fotos maken met een paar tellers naast elkaar

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 26 Oktober 2016, 17:37:08 »

dat is dan alleen voor de snelheidsaanwijzer. niet voor de kilometerteller...

Kadett B L "super" 1968 LPG
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 26 Oktober 2016, 19:31:15 »

De W aanduidingen zijn inderdaad een maat voor de comby bak, dif en banden/velgen
Ooit toen ik nog een jonge meid was hebben we eens een Vauxhall Chevette 1200 omgebouwd naar een 1600S uit een Ascona.
Met behoud van de achteras..
Ook toen heb ik me lam gezocht naar de juiste teller, uiteindelijk is er een teller ingegaan van een A ascona met 12" wielen en een klein motortje.
Wonderwel gaf het ding redelijk nauwkeurig aan...

Maar ik praat nu over pak 'm beet 30 jaar terug, toen die zooi nog ruim voorhanden was op de sloop.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Oktober 2016, 12:48:04 »

Hoi Wouter

Beide 666 die ik hier heb (eentje in de auto en de andere los hebben deze schuifje. Het is dat gele ding in bovenstaande foto.

Ik zal morgen meer duidelijke fotos maken met een paar tellers naast elkaar

Top.
ik zie nu welk schuifje je bedoelt.
dat is dus redelijk simpel.
misschien dat ik mijn teller ook eens opnieuw ga inregelen. De tellertjes van de kadettjes wijken bij mij altijd ongeveer 10km/h af naar de bovenkant.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 27 Oktober 2016, 18:20:28 »

potver Grijns heb eens gekeken in mn rommelmagazijn (was nieuwsgierig) en verhip...... klopt met een klein maartje :-/ alleen de tellers van Moto-Meter hebben die verstelling in ALLE varianten Grijns dus ook 625 ,634 ,666 ,672enz. helaas VDO niet (zit veer niet verstelbaar geborgd met een spie)
volgens mij wordt dan ook de kilometers er mee beïnvloedt dat die ook blijven kloppen met de snelheid die gereden wordt.
het schuifje regelt de weerstand van de veer met de wrijving van kilometertellerkabel.

gr Paul
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Oktober 2016, 18:59:06 »

De afgelegde Km kunnen -nooit- verstelt worden op die manier omat die via een vast tandwielpaar lopen.
Dus de afgelegde afstand zal altijd afwijken, tot fors afwijken toe..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Oktober 2016, 20:38:25 »

@Jinny,
daar begin ik nu over te twijfelen inderdaad Ik weet het niet
ik heb een oude teller die ik morgen eens op mn accuboormachine ga testen en kijken of het zowel in snelheid als afstand scheelt.....
mvg Paul
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Oktober 2016, 23:02:41 »

@Jinny,
daar begin ik nu over te twijfelen inderdaad Ik weet het niet
ik heb een oude teller die ik morgen eens op mn accuboormachine ga testen en kijken of het zowel in snelheid als afstand scheelt.....
mvg Paul
jinny is correct in deze.
de afgelegde kilometers (oftewel de kilometerteller) is een vaste overbrenging. een veertje gaat geen verandering brengen in de afgelezen waarden.
de snelheid aanwijzing werkt dmv een magneet die ronddraait in een stalen kom. de magneet trekt de kom mee en de veer duwt hem terug. hoe harder de magneet ronddraait hoe verder de naald uitslaat.
een van de redenen dat onze teller steeds minder gaan aangeven is omdat de magneet zijn magnetisme verliest.

de afstelling met de veer is enkel bedoeld om de snelheidsaanwijzer op de kilometerteller te kalibreren. als de overbrenging in de kilometerteller niet overeenkomt met de configuratie van de aandrijflijn zal de kilometerteller altijd afwijken. ook als je dmv de veer de snelheidsaanwijzer wel de "juiste" waarde laat aangeven.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: